Sparkcykel till jobbet?

Det är många som funderat på att gå över till ett elfordon i min vänskapskrets, vare sig det rör sig om elbilar, elcyklar eller elsparkcyklar. Det är uppenbart att det inte längre är ekonomiskt hållbart att åka runt och bränna fossila bränslen i onödan. För mig är det inte någon nyhet att använda mig av alternativa färdmedel, som exempelvis min elscooter. Det sparar mig väldigt mycket pengar, samtidigt som jag får min morgondos av frisk luft på väg till jobbet. När jag köpte min Xiaomi Pro 2 Nordic Edition så har jag använt den för att pendla till jobbet och för att göra dom där kortare resorna när man känner att det tar för lång tid att gå, men det är inte värt att ta fram bilen. Eftersom jag bor i Jokkmokk så är dom situationerna väldigt ofta.

Jag har förstås inte haft lika stor användning av den före jag började jobba på mitt nuvarande jobb, eftersom mitt förra var 20 mil bort tur och retur och inte direkt var lämpligt att pendla med sparkcykel. Eftersom jag dessutom arbetade i och med bilar hela tiden, så fanns ingen möjlighet att välja att åka sparkcykel istället.

Nu har jag ungefär 1,5 km till jobbet istället, vilket är helt optimalt för att åka elsparkcykel. Det går snabbt och enkelt och den tar ingen plats på kontoret, så jag behöver aldrig lämna den ute i regn eller kyla. Jag arbetar dessutom inom IT, så det är ju passande att man susar runt på ett 0-emissions-fordon så mycket det är möjligt. =)

Med mina vecko-resor till och från jobbet, samt lite extra när jag behöver åka någonstans, så håller batteriet oftast hela veckan. Det kan hända att jag måste ladda om det blivit mycket extra, men samtidigt så brukar det inte vara ovanligt att jag slutar veckan med mer än 50% kvar i batteriet. Den tar några timmar att ladda, men eftersom jag aldrig väntar till sista procent, så är det aldrig något problem. Batterikapaciteten är på hela 12800 mAh, eller 474 Wh för den som föredrar sådana siffror istället. Detta ger mig en räckvidd på cirka 35-45 Km på en laddning, vilket är mer än nog för denna typ av fordon.

Den vanligaste frågan jag får är varför jag inte köpte en el-cykel istället. Dom är ju bekvämare och åka på och dessutom så har dom ju längre räckvidd, oftast. Svaret på dessa frågor är väldigt enkla att besvara och det finns faktiskt två huvudsakliga anledningar att det blev en sparkcykel istället för en el-cykel.

  1. En elsparkcykel kostar betydligt mindre. Vi pratar om cirka 6000 kr (för min version) jämfört med 29000 kr för en el-cykel i liknande kvalité. Det går att köpa en fin elsparkcykel för runt 3500 kr, men du får sällan en fin el-cykel för under 19000 kr.
  2. En el-cykel är mindre portabel än en sparkcykel. Jag kan exempelvis inte slänga in den i bilen om jag ska åka till annan ort, eller ta med den på buss/tåg om jag ska någonstans. Inte med enkelhet i alla fall. Det blir dessutom svårt att släpa upp den på kontoret och parkera den där om jag måste ladda under dagen, eller helt enkelt inte vill att det ska regna på den.

Dessa två punkter är huvudsaken varför det blev just en ”el-scooter”, men samtidigt kan man inte ignorera det faktum att dom är helt fantastiska fordon som erbjuder otroligt nöje i väldigt kompakt format. Bara det faktum att man kan fälla ihop sin scooter och bära den upp för en trappa utan problem känns som en riktigt bra sak. Att jag kan hålla ett fordon i handen som kan ta mig runt 4 mil på en laddning, det är riktigt trevligt.

Några detaljer som Xiaomi Pro 2 Nordic Edition har, som oftast hamnar lite i skymundan är ett KERS-system, vilket är ett regenerativt system för att återvinna annars förlorad energi. precis som på en Tesla elbil. Detta drygar ut batteritiden om man åker mycket nedför, vilket är bra. Systemet används även för att förhindra att du behöver bromsa hela tiden, genom att automatiskt bromsa in när du släpper gasen.

https://cdn.inet.se/product/688x386/2000599_15.jpg

Det är många som undrat hur stark en Pro 2 är och svaret är ”tillräckligt”. Jag väger runt 100 Kg och det är maxvikten för fordonet, trots detta så har jag aldrig några problem med varken acceleration eller stigningar. Jag har provat åka uppför avrättsbacken i Jokkmokk, vilket är första långa backen om man kommer från söder upp mot Jokkmokk. Där presterar Pro 2 ungefär 16-18 Km/t med mig på, vilket är riktigt bra.

Den har dessutom skivbromsar och E-ABS system, vilket är precis som det låter, ett ABS system för främre hjulet. Detta medför att man trots kraftig bromsning inte förlorar kontrollen på sin scooter. Bromssträckan i maxhastighet (20-0 km/t) tar ungefär 1,5 sekunder. Man måste tänka på att varken jag eller Pro 2 är några ”lättviktare”, Pro 2 utan väger trots allt 15 Kg. Min väger dessutom lite extra eftersom jag har med extra utrustning och har monterat en främre stötdämpare.

En oro för många är att dom luftfyllda däcken ska få punktering, vilket förstås skapar problem om man är långt hemifrån. Vi pratar dock om en sparkcykel som man i värsta fall kan bära med i sig i handen, så det är knappast någon kris. Jag har aldrig haft punktering på min Pro 2:a, så jag kan inte säga om det är ett stort problem att fixa detta, eller om det är vanligt bland modellerna att man får just punktering. Jag brukar dock inte försöka hoppa över trottoarkanter och andra vassa saker som kan förstöra däcken, så jag kanske tillhör en minoritet här. =)

Hur som helst så finns det absolut ingenting att klaga på när det gäller denna sparkcykel. Jag hade förstås gärna sett att den var vattenskyddad till IP54 eller liknande, men det får man ombesörja själv om man vill åka sparkcykel i regnet. Jag har råkat ut för diverse skyfall när jag varit och åkt, eller efter jobbet när det är dags att åka hemåt. Jag har alltid forcerat regn och rusk, men aldrig haft något problem. Dock har jag hört många som har fått problem i efterhand, så det är absolut inget jag rekommenderar att göra.

Om du tänkt köpa en el-scooter för att pendla till jobbet eller för fritidsåkning, så är det bara att fråga om det är något du undrar över. Jag är långt ifrån någon expert på ämnet, men efter mer än ett år så känns det ändå som att jag har grepp om ämnet lite i alla fall.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


Kommentarer

2 svar till ”Sparkcykel till jobbet?”

  1. Jag och min fru har diskuterat detta med elfordon. Dels för oss själva men även för våra barns skull.

    Jag återkommer alltid till ”vad är det för fel på vanliga cyklar?”.
    Som barn och tonåring i en småstad i Skaraborg så cyklade jag alltid överallt. Det fanns inget alternativ, och detta gav ju mig faktiskt helt ofrivilligt enormt massa gratismotion i hela min uppväxt.

    Personligen blir jag beklämd när jag ser alla 12-åringar susa runt på korta sträckor man lika gärna kunde gått eller cyklat.

    Jag förstår att elfordon är roliga, absolut, och det är inte ett dåligt argument för, men när jag ser på skaderisken för elsparkcyklar versus vanliga cyklar så blir jag avskräckt.

    Elfordon är fantastiska uppfinningar, framförallt om en elcykel innebär att du faktiskt tar cykeln istället för att ta bilen eller bussen, men jag tycker inte att det alltid borde vara ”default”.

    Slutligen, det finns mängder med argument för och emot, men som jag sa, den vanliga cykeln borde vara standardvalet, och elfordon borde, enligt mig, vara ”ibland”.

    1. Helt rätt. Jag kan inte annat än hålla med om allt du skrev.

      Själv är jag uppväxt ungefär 1 mil utanför samhället och cykel var oftast det enda sättet jag kunde ta mig till kompisarna om dagarna. Detta gjorde att man ibland trampade hem för att äta och sedan tillbaka till kompisarna igen. Många mil om dagen blev det. =)

      Min huvudsakliga tanke var förstås att jag väljer elsparkcykel istället för att ta bilen. På grund av dess kompakta format så får jag med mig den överallt och behöver inte oroa mig att den ska försvinna om någon känner att dom vill ha en likadan.

      Många gånger blir det förstås att gå till jobbet, om det är dåligt väder eller risk för regn under dagen.
      Mina barn går exempelvis till skolan och föredrar faktiskt ”manuella” lösningar över elfordon, än så länge.