Uppdaterad 20/5: Samsung Galaxy S8+ – Då var det dags igen…

Nästan precis en vecka sedan jag köpte min nya Galaxy S8+ så kom den, pungsparken jag väntat på sedan jag stod i kassan.

Nu har min mikrofon på telefonen slutat fungera intermittent, alltså, när den känner för det. Oftast sker detta i viktiga samtal (mitt jobb är 80% telefon baserat, 20% fysiskt) efter cirka 30 sekunder till 5 minuter in i samtalet. Jag hör kunden bra och inser sällan att det är något problem före en lång pinsam tystnad där kunden oftast börjar undra om jag är kvar i luren.

Jag har återskapat detta problem genom att använda en annan telefon och ”simulera” en uppringning. Då mikrofonen slutar att fungera har jag provat med att koppla bort blåtand headsets, koppla i och ur hörlurar, slå på högtalartelefonen, muta/unmuta ljudet, växla mellan samtal och även att försöka justera ljudnivåerna. Inget fungerar.

Om jag lägger på och ringer tillbaka så fungerar mikrofonen ytterligare i 30 sekunder till 5 minuter och blir sedan tyst.

För att föregå eventuell support så har jag startat om telefonen vid flertalet tillfällen, avinstallerat appar som har med ljud/mikrofon att göra. Jag har även försökt köra hårdvaruanalyser, som bara säger att allt är helt ok. Igår så fabriksåterställde jag telefonen, vilket aldrig är en rolig sak att göra, men gjorde att telefonen fungerade felfritt i 10 minuter innan mikrofonen slutade fungera.

Det som är roligt är att om jag använder mitt Plantronics headset så kan telefonen ibland fungera upp till 15 minuter, vilket gör att jag oftast lyckats prata färdigt innan den buggar ur.

”Varför lämnar du inte bara in den på service?” frågar säkert flera som inte känner till hur Samsungs support fungerar. Intermittenta fel som inte kan återskapas gång på gång med 100% säkerhet ignoreras totalt. Om jag säger att mikrofonen inte fungerar så kommer dom att köra en hårdvarutest, konstatera att mikrofonen fungerar och sedan skicka tillbaka telefonen igen.

Jag brukar kalla denna bollning mellan service och mig för frustrerande, men det är bara förnamnet. Allt som oftast så brukar det sluta med att jag behöver kalla in KO eller ARN för att få rätt och slutligen få en precis likadan telefon, som oftast har något annat fel.

Jag har skickat mail och försökt komma fram på telefon i flera dagar nu, men dom ignorerar bara allt, eftersom dom troligen känner till problemet men inte vet hur dom ska göra för att avhjälpa det. Live chat var ju ett alternativ, men då jag provat att så in serienummer, namn, adress, telefonnummer, skostorlek och min livs historia, samt en 1000 bokstävers beskrivning av felet så får man bara meddelandet ”Just nu är ingen handläggare tillgänglig, försök igen senare” och sedan rensas allt man skrev, så att man behöver börja om från början igen. Frustrerande och irriterande, men precis som Samsung tänkte det. Man ska helt enkelt ge upp och bara inse att man blivit lurad… Dom hade lika gärna kunnat tala in ett talsvar på support som bestod av ”Har du problem, synd för dig, köp något annat nästa gång. Tack för samtalet välkommen åter.”

När jag läser på nätet så verkar det inte som att jag är ensam. Det är väldigt många som har problem med mikrofonen, vilket gör att jag tror det är en mjukvaru-bugg som härjar, det gäller bara att isolera ut orsaken till buggen. Som vanligt släpper ju Samsung sina telefoner långt innan dom är färdiga för konsumenter, vilket får mig att osökt tro att det är någon ”nyhet” som krånglar.

Hoppas att Samsung fortfarande följer min blogg och vågar kommentera på detta inlägg. Jag är så sjukt less på att bli behandlad som skit av supporten och jag kan med 100% säkerhet säga att jag inte är den enda som blir behandlad så här.

Sånt här gör att man önskar tillbaka sin iPhone, trots att iTunes är det sämsta som existerar. Apple förstår i alla fall vad support betyder och återkopplar på mail och samtal.

Uppdatering 18/5: Efter ett samtal med en god vän så tror jag vi lyckades isolera problemet och kanske har vi hittat en lösning som gäckat många andra.

Det är nämligen så att hans iPhone 6S Plus buggade ur efter att han köpt en Passat Allroad och anslutit sin telefon till bilens Bluetooth. Skillnaden på våra situationer var att mikrofonen slutade att fungera helt och hållet i hans fall, medan min telefon bara uppvisar intermittenta problem med mikrofonen.

Efter att vi pratat ett bra tag så bestämde jag mig att i alla fall försöka, så jag raderade Bluetooth profilen från min Skoda firmabil och nekar således alla anslutningsförsök från bilen. Sedan jag gjorde detta har mikrofonen nu fungerat i minst 4 st långa samtal, långt över vad den lyckats med tidigare.

Så. Om det är detta som buggat ur mikrofonen på telefonen så kan det mycket väl vara så att många andra har antingen VW eller Skoda bilar och har vid något tillfälle anslutit sina telefoner mot dessa. I det fall det stämmer så kan det röra sig om ett allvarligt fel på dessa bilar och deras ljudanläggningar, eftersom både iPhones och Android telefoner bevisligen blir påverkade.

Jag håller er uppdaterade om fixen verkar hålla, eller om problemet kommer tillbaka.

Uppdatering 19/5: Sedan gårdagen så har endast ett samtal tappat mikrofonen, dock skedde detta under tveksamma former där jag misstänker att mottagningen hade något med situationen att göra. Jag avvaktar och håller noga koll på om problemet återkommer. Jag har ändå inte fått svar från Samsung Support ännu, trots att jag skickat in mängder med brev. Kasst gjort av dom, men jag är samtidigt inte förvånad.

Uppdatering 20/5: Nu får det vara nog. Samsung vägrar att höra av sig och jag får noll respons angående mitt problem med mikrofonen på telefonen. Jag har fått tillbaka problemet med ränta och nästan varje samtal slutar i pinsam tystnad när mikrofonen slutar fungera. Nu skiter jag i detta och hämtar en Huawei istället. BRB. =)

 


Kommentarer

4 svar till ”Uppdaterad 20/5: Samsung Galaxy S8+ – Då var det dags igen…”

  1. Profilbild för Pontus

    Jag har exakt samma problem med min s8. Har ett flertal gånger varit nära att ge den en flygtur ut ur bilen.
    Hoppas det löser sig snart…

    1. Profilbild för Urban

      Hej Pontus. Enligt uppgifter från några Amerikanska vänner så är Samsung på god väg att fixa alla problem som plågade mig (och dig).

      Tydligen är en patch släppt till Snapdragon varianten som löser det mesta. Vi får hoppas att den dyker upp även för oss européer inom kort.

  2. Profilbild för Christer thörn
    Christer thörn

    Ännu är det inte lößt

    1. Vad är det som inte är löst? Mikrofonen som lägger av?