Xiaomi Mi Pro 2 & Monorim V4 – Test!

Då var det äntligen dags att avlägga en rapport. Först av allt vill jag poängtera att jag inte åkt speciellt långt på min Mi Pro 2, kanske 1-2 km, men samtidigt känner jag mig rätt så säker på den upplevelse som jag blivit erbjuden i och med uppgraderingen till Monorim V4.

Om du sitter och kliar dig i huvudet och undrar vad tusan jag pratar om så rekommenderar jag att du tar en titt på detta inlägg, så att du hänger med i nedanstående text. ?

Bakgrund
Monorim V4 är som sagt den fjärde versionen av Monorim’s stötdämpare för elsparkcykel. Den har gått från att vara en bra produkt till en riktigt bra produkt allt efter versionerna dykt upp. Den är justerbar i två olika nivåer, varav en är för juniorer och barn, den andra för vuxna upp till 100 Kg. Jag valde förstås den anpassad för vuxna.

Negativt
Låt oss börja med det negativa, så att vi får det ur världen. Förutom att den är lite komplicerad att montera, om du inte har vana att skruva i maskiner, så bidrar den till ökad vikt på sparkcykeln. Det kanske inte gör så mycket för den som vanligen bara åker fram på gatorna, men när man måste bära på den så gör det skillnad.

Den andra saken är priset. 1000 kr är lite för mycket för vad man egentligen får. Om jag skulle försöka mig på ett mer realistiskt pris så skulle jag säga 500-600 kr, helst med tanke på min sista negativa punkt, nämligen passformen.

Att Monorim valde att inte bifoga någon instruktionsbok eller monteringsanvisning var lite dåligt, men det gick ju att hitta anvisningar i form av videos på YouTube. Passformen var dock inte så bra och många av komponenterna var tvungna att brytas på plats, eller justeras ordentligt för att skruvhålen skulle hamna på rätt ställen. Det följde med brickor i gummi och många andra komponenter som ingen video tog upp, så det blev till att sitta och fundera långa perioder för att överhuvudtaget lista ut var saker skulle sitta.

Genom att demontera allt och sedan försöka justera upp allt så fick jag till slut allt på plats, efter drygt 2 timmar. Eller, jag tror i alla fall allt är på plats, jag hoppas det.

När det gäller just främre partiet på en elsparkcykel så känns det vitalt att allt sitter ordentligt och att man inte riskerar att något fallerar när man susar fram efter en väg. Att tappa framhjulet skulle med allra största säkerhet betyda att man får en allvarlig skada, även om man ”bara åker 20 km/t”. Dom som åker elsparkcykel vet att den hastigheten räcker gott och väl för att skada sig allvarligt.

Positivt
Det positiva överväger dock det negativa just nu, så stirra er inte blinda på ovanstående. Jag säger inte att du ska ignorera dom negativa aspekterna, men läs vidare och bilda dig en egen uppfattning.

Monorim V4 är en produkt som uppfunnits på grund av ett behov. Behovet var helt enkelt att få en mjukare och trevligare åktur, utan att behöva oroa sig över skador i knän eller utmattning i leder. Alla som åker elsparkcykel vet hur tufft det är för kroppen att åka på väldigt ojämnt underlag, som dålig asfalt eller sten.

I mina högst ovetenskapliga tester mellan min sons Xiaomi scooter och min egen med dämpare, så kom jag fram till att skillnaden är ordentligt märkbar. Jag får ingen ”blurred vision” på grund av vibrationer på dåligt underlag, vilket annars är vanligt och faktiskt en orsak till många olyckor med ”El Kick”. Däcket förlorar även fäste och man riskerar att falla när det är mycket ”tvättbräda” under framhjulet.

Jag behöver med andra ord inte stå hukad och i ”squat” position för att slippa vibrationer. Om jag ska sätta en siffra på hur mycket av dom irriterande vibrationerna som försvann i och med denna uppgradering så vill jag säga runt 80%. Det är en väldigt hög siffra och det är en otrolig skillnad.

Jag tror faktiskt att man bör ”lära om sig” för att köra med dämpning. Så stor skillnad gör det. Om man åker väldigt långsamt så riskerar den faktiskt att bli mer ohanterlig, då framdämparen faktiskt kan göra sparkcykeln överstyrd vid belastning. Jag har inte märkt av några negativa egenskaper vid högre hastigheter, så det kan vara att jag helt enkelt inte är van ännu.

Den sista positiva egenskapen som jag vill lyfta fram med Monorim V4 är lite mer ”luddig”. Jag tror nämligen att man sliter mindre på både sparkcykel och däck under färd. I och med att vibrationerna minskat så mycket så utsätts ju även sparkcykeln för mindre vibrationer och påfrestningar. Att framdäcket nu har möjlighet att ”svälja” en sten, istället för att helt stumt ramma den, gör troligen att livslängden på däck ökar markant mot för tidigare.

Det är förstås min egen klurighet som kommit fram till detta, så märk väl att det inte behöver vara sån stor skillnad i verkligheten. Vi får se efter att jag testat Monorim V4 under en lägre period.

Slutligen
Om du åker till och från jobbet/skolan med en elsparkcykel så anser jag att det är väl värt pengarna att uppgradera med en Monorim V4. Skillnaden är otroligt märkbar och du kommer fram mindre slut i kroppen än tidigare. Om du bär din elsparkcykel under längre sträckor så medför Monorim V4 mer vikt, men samtidigt så är skillnaden knappast så stor att man inte längre orkar bära den.

Prismässigt så skulle jag gärna se att Monorim V4 kostade några hundra mindre, men samtidigt är det svårt att argumentera mot 1000 kr, då jag inte har någon aning om konstruktions-kostnaderna för produkten. Den är dock gjord i Kina, så jag misstänker starkt att det rör sig om ungefär 100% påslag på priset.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.