Det är alldeles för tidigt att skriva en recension om min VSETT 9+ redan, men jag kan ändå ta det från början, så att alla som är intresserade får veta vad dom har att vänta.
”Unboxing”
När jag fick kartongen med min scooter i så blev jag rätt så förvånad. Jag hade inte direkt förväntat mig en sådan stor kartong, Dock blev det uppenbart varför kartongen var maxad, den var nämligen redan ihopskruvad och klar att användas. Jag plockade bort all förpackningsmaterial, vilket var föredömligt överdrivet, men så fanns det heller inte ett enda märke från transporten.
Väl utlyft ur lådan så var det bara att plugga in laddaren och vänta, och vänta, och vänta…
Pendling
VSETT 9+ är lite mer ”pendlare” än ”lekmaskin” eller ”off road scooter”, vilket gör att dom 8,5 tum stora däcken med 3 tums bredd fungerar riktigt bra på vägarna jag åker på. Sprickor och gropar sväljs av både dom luftfyllda däcken och dämpare i kombination. Ojämnheter och tråkigheter i princip försvinner. Tänk Citroen gasfjädring fast i elscooter världen så förstår du vad jag menar. 🧐
Kraften från motorerna gör att man snabbt kan ta sig över vägar i rusningstrafiken, medan blinkers, lampor och stabiliteten gör att trafiksäkerheten är på topp. Bromsarna är väldigt effektiva och fungerar väldigt bra i dom farter jag åker i. Dom är förstås anpassade för betydligt högre farter, vilket gör att dom är extra effektiva i låga hastigheter. Att VSETT 9+ dessutom har en tuta, eller ”uppmärksamhets signal”, är väldigt trevligt. Den låter lite som när ett brandlarm har slut på ström, ett skarpt, kort och ljudligt ”pip” som förhoppningsvis varnar gående att man är på väg att passera.
Hastighetsspärr som kan vara lite farlig
Redan första gången jag var ute med min VSETT 9+ så insåg jag att den hårdvarumässiga hastighetsspärren som finns på plats är både effektiv och ibland rent farlig. Om man använder dubbla motorer och tredje växeln så blir scootern väldigt bra på att accelerera, men när man når den magiska gränsen så stryps effekten väldigt abrupt. Det är lite som att köra in i en vägg.
Istället för att den saktar ned när gränsen närmar sig så stryps den exakt och nästan binärt snabbt. Med andra ord så känns det som att motorerna går från 100% effekt till 0% på en millisekund, eventuellt så bromsas dom även av motorernas generativa effekt (det känns så i alla fall). Detta gör att tyngdkraften och momentet från ens egen kropp plötsligt flyttar sig snabbare än scootern och man kastas framåt.
På asfalt så blir det en situation där man måste hålla tillbaka sig med hjälp av styret, men på grusväg så kan det potentiellt vara farligt. Det är i alla fall min åsikt, jag har inte hamnat i den situationen själv (ännu). Det känns otroligt obehagligt första gången man står på den men man vänjer sig, eller rättare sagt, är beredd på att det ska hända, efter ett tag.
Jag förstår att ursprungligen var VSETT 9+ tänkt att användas i dess icke-spärrade tillstånd, rent konstruktionsmässigt. Därför har dom troligen inte satt mycket tankeverksamhet på hastighetsspärrar för enbart lilla Norden. 🥺
Genom att den är anpassad för betydligt snabbare hastighet så är den dock otroligt stabil och trevlig att åka på i låg hastighet, vilket är en bonus som man får på köpet. 👍
Hur som helst har jag ingenting emot hastighetsspärren, utan bara hur den plötsligt slår till utan förvarning. På Xiaomi scootern så var effekten så låg att man knappt märkte att den inte accelererade längre. 😅
Design & konstruktion
Designmässigt så ser VSETT 9+ väldigt trevlig ut. Den ser faktiskt lite ”sportigare” ut när man tittar på den på riktigt än på bilder. Den ser ut att gå väldigt snabbt, vilket den gör i sitt icke-spärrade tillstånd om man köper den utomlands. Jag har sett filmer där man åkt 40+ Km/t med VSETT 9+, vilket jag inte skulle rekommendera om man vill behålla tänder och ansikte. I alla fall på våra vägar. 😳
Handtagen är otroligt bekväma och formade så att man får stöd på insidan av handen. Rent exemplariskt i min ringa mening. Fjädringen är som sagt underbar och det finns väl tilltagna stänkskärmar, vilket borde hålla undan vatten från föraren om man skulle råka ut för ett regn eller liknande när man är ute och åker.
Allt verkar även vara väl tilltaget i tjocklek och hela scootern verkar otroligt robust. På min Xiaomi så var exempelvis hållaren för däcken plåt som var 2-3 mm tjock, här är det aluminium upphängning med accentfärg.
Växelproblem och fördelar
Det finns förstås saker som jag inte är riktigt lika imponerad över. En av dessa saker är att jag måste ha växel 3 för att komma upp i 20 Km/t, vilket då gör att accelerationen är otroligt rapp och obehagligt snabb. Om jag väljer växel 2 så går den max 15 Km/t och på växel 1 tror jag den går 10 Km/t. Samtidigt som detta är ett gissel för mig, som gärna vill ha 20 Km/t, men inte riktigt så vass acceleration, så finns det en uppsida. Jag kan nämligen använda växel 1 när jag åker i terräng, eftersom den då blir lite mer sävlig och lugn, utan att tappa kraften i motorerna.
På Xiaomi Mi 2 Pro så var ”D” läget, som motsvarar växel 2, ett läge som inte bara begränsade hastigheten, utan även effekten. Mi 2 Pro blev med andra ord orkeslös och tog sig inte upp för backar utan att stanna. För att motorn skulle orka något så var man tvungen att använda ”S”-läget, vilket då gav max 600 watt effekt.
Blinkersproblem
En annan sak jag inte gillar är att blinkers inte går att slå av om man aktiverar dom. Dom slår av själva, vilket förstås är bra, dock gör dom det efter drygt 15 sekunder, vilket är otroligt lång tid i trafiken. På 15 sekunder kan jag ha tagit mig fram till nästa korsning, om blinkersen blinkar fortfarande så kan någon svänga ut framför mig i tron att jag ska svänga. Om man försöker klicka på knappen igen, för att slå av blinkers, så blir det 15 sekunder igen. Klickar man på motsvarande sida så börjar den blinkersen att blinka i 15 sekunder. Otroligt irriterande och jag känner att VSETT borde ha tänkt på detta.
Halkigt däck
Själva däcket som man står på, inte det som är på fälgarna, är tillverkat av halv-hård-plast, med en linje med greppig gummi i mitten där logotypen är. Personligen har jag inte haft några som helst problem med fästet, ännu. Jag är ju inte en extrem åkare på något sätt, så dom G-krafter som behövs för att jag ska tappa fästet och ramla av har inte direkt dykt upp ännu. 🤣
Glapp i styret
Redan efter 3 Km så upptäckte jag att något inte stod rätt till med styret. Det kändes som att hela styrstången var glapp. Det visade sig dock att det fällbara styret hade gängat upp sig obemärkt mycket vilket orsakade ett minimalt, men ack så irriterande, glapp.
Genom att vrida låsningarna hårdare, utan någon märkbar rörelse, så slutade dock handtagen att glappa och känslan av att något skulle lossna försvann direkt. Jag knallar på och vrider på dessa rent reflexmässigt när jag väntar på att få korsa en gata eller liknande, ”bara för att”. Jag har dock inte upplevt att den har skruvat upp sig igen efter den första gången, vilket jag tror berodde på att jag tog den från 25 graders värme till 2 graders kyla. Antagligen så rörde sig metallen lite och orsakade glappet, gissningsvis.
Räckvidd
Trots att jag nu (i skrivande stund) bara har ägt min VSETT 9+ i två dagar så har jag lyckats sätta 30 Km på trippmätaren. Den var laddad till 100% och jag har kört mycket i terräng, i mycket motvind och jag väger säkert över 115 Kg med min stora EDC-väska på ryggen. Jag har mer än 40% ström kvar trots detta, vilket jag tycker är väldigt imponerande. Jag räknar med att jag totalt ska ta mig minst 50-55 Km innan det är slut på det roliga.
Batteriet i min scooter är tillverkad av hög-kvalitets-celler från LG, vilket gör att laddningsbalansen mellan cellerna går snabbt och ser till att det finns kraft när det behövs. Dom är snabba på att ladda ur när motorerna behöver kraft, vilket gör att trots den officiella 650 watt klassningen på motorerna så kan dom prestera över 900 watt dynamiskt om det skulle behövas. Jag är långt ifrån en expert, men enligt experter jag lyssnat på så är LG-cellerna i VSETT riktigt bra, helst om man jämför med olika Kinesiska märken.
Ett dåligt batteri kan få en motor på 650 watt kännas som en motor på 250 watt och vice versa, därför är det väldigt viktigt vilket batteri man väljer. Det kan kännas lockande att köpa en elscooter med sämre batteri, eftersom priset oftast blir många tusen mindre. Det finns dock en anledning till pris-skillnaden, tänk på detta.
Det tråkiga med mycket effekt och vridmoment
Precis tvärt om med den otroligt effektiva urladdningen som batteriet kan ge vid hård belastning, så är den otroligt långsam på att ladda. Vi pratar om runt 14 timmar från tom till full, vilket är en lång tid om man har bråttom. Batteriet är på 19,2 Ah, vilket förklarar tiden lite närmare.
Trots att det känns som en bestraffning att sitta och vänta på att ens scooter ska ladda färdigt så är det inte helt hopplöst om man äger en VSETT. Det går nämligen att koppla på en till laddare för att halvera tiden det tar att ladda den. Istället för den klassiska enkla laddporten så har VSETT 9+ alltså dubbla bredvid varandra.
Volt och % i batteriet
Jag visste redan innan jag köpte min VSETT 9+ att batterimätaren som syns i fönstret inte direkt är att lita på. Orsaken är förstås att vid hög belastning så sjunker spänningen så mycket att det ser ut som att batteriet är nästan tomt. När man stannar vid ett stoppljus eller för att släppa förbi någon så går mätaren upp till 80% igen.
Detta känner VSETT också till, vilket är orsaken att dom lagt till en separat voltmätare man kan använda för att kontrollera laddningsnivån. Om man följer referenslistan jag gjort här nedan så behöver man aldrig vara orolig att bli utan ström, helt enkelt. Jag har även märkt ut ECO mellan 20-80%, vilket många rekommenderar att man ska hålla sig mellan för att skona batteriet så mycket som möjligt.
Listan här ovan får du givetvis ladda hem och använda om du behöver ha koll på din laddnivå. Tänk dock på att den bara är för 48V systemet från VSETT 9+ och inte nödvändigtvis stämmer överens med andra modeller.
Slutligen
När jag först ställde mig på min VSETT 9+ så tänkte jag, ”vad har jag gjort nu”. Den kändes jättestor och klumpig. Dessutom såg den så sportig ut att jag nästan blev nervös att ställa mig på den. När jag slog på strömmen och drog mitt NFC kort för att aktivera motorerna så kändes det lite som när rodeo-ryttarna väntar på att grindarna ska öppnas och dom sitter på tjuren.
Min oro gick dock över till glädje väldigt snabbt, när jag började förstå hur mjuk och responsiv den var. I mitt huvud så skulle jag kastas bakåt och i ren panik greppa gasen ännu hårdare, vilket då skulle förvärra situationen ytterligare. Pekfinger-gasen är dock inte så skrämmande när man åkt ett tag, utan går utsökt att gasa både mjukt och exakt med.
Jag kommer förstås att återkomma när jag fått lite mer mil på mätaren och vädret har ändrat sig så att man slipper vinterkläder för att åka runt, för det blev plötsligt väldigt kallt ute. I morse hade jag 2 grader när jag åkte till jobbet, vilket gjorde att fingrarna var rätt så stela när jag kom fram, trots skinnhandskar. Som varmast idag, när jag åkt majoriteten av dom 30 Km som finns på mätaren har varit mellan 6-8 grader och det är full storm ute.
Det blir spännande att åka runt på denna i 23+ graders värme istället i sommar. 😄
Jag har för övrigt monterat GPS på den och har ett stöldlarm på gång nästa vecka, vilket jag ser fram emot att skriva om också. Risken är att det blir mycket tillbehör och roligheter till min VSETT den närmsta tiden. 😉
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.
Kommentarer
Ett svar till ”VSETT 9+ Första två dagarna!”