Toyota Corolla Touring Sports Hybrid, 460 mil senare…

Då var det dags för en rapport, efter drygt 460 mil på mätaren. Jag och familjen har rest runt i Sverige och på rekordtid satt många mil på den nya bilen. Men det som spelar roll är förstås hur det har gått, inte hur långt det gått. Låt mig försöka förklara lite närmare.

Förvånansvärd fjädring
En sak jag kan konstatera efter alla dessa mil är att fjädringen på vår Toyota Corolla är rätt så fantastisk. Den sväljer både snabba och långsamma gupp utan problem. Den är dessutom väldigt stabil i kurvorna. Trots att jag inte lastat den till maxbelastning ännu så kändes det inte att vi hade med oss 3 st fulla resväskor med saker. Nyligen var jag också och hämtade vinterdäcken till bilen, utan att dom påverkade köregenskaperna i bilen, vilket var imponerande.

Bekväma stolar
Stolarna i bilen kändes lite hårda till en början. Jag trodde att min rygg skulle ge upp efter en längre tid i bilen, men så var ju förstås inte fallet. Efter att ha kört från Mora till Skellefteå i ett svep. En resa på över 70 mil och nästan 9 timmar total tid bakom ratten, så kan jag bara konstatera att min rygg mådde otroligt bra.

Dubbla tummar upp för stolarna med andra ord.

Bränsleförbrukning
Precis som jag sagt innan så ligger bilen på ungefär 0.4-0,45 liter per mil vid blandad körning. Mitt problem är att jag kört väldigt mycket landsvägsfart (110 km/t), vilket gör att hybridsystemet inte får arbeta optimalt. Dock vill jag bara informera alla ”experter” som påstår att Hybrider är värdelösa på landsväg att från Jokkmokk till Mora, samt Mora till Jokkmokk (ca 210 mil) så användes bilens elmotor ungefär 45% av tiden, vilket jag tycker är superbra. Många ”experter” tror att hybridsystemet aldrig används i högre hastigheter, vilket jag kan säga är rent skitsnack, i alla fall om man kör Toyota. ?

En sak jag har märkt är att om man använder farthållaren så arbetar hybridsystemet mindre, medan man själv kan kontrollera kraften bättre genom att ”lura systemet” att slå av bensinmotorn. Jag håller fortfarande på att försöka bemästra systemet, men det går definitivt att spara mer bränsle om man bara tänker till medan man kör.

Prestanda
Jag har sagt det förut, men kan nämna det igen. Toyota Corolla Hybrid är ingen sportbil, men att göra en omkörning vid 80-100 km/t är absolut inget problem. Tack vare CVT lådan så får man en väldigt jämn och trivsam acceleration, men även de-accelerationen när man passerat någon är väldigt smidig. Det finns inga ”växellägen”, så det blir aldrig några ryck eller hack, någonsin. Toppfarten är runt 180 km/t, men det har jag inte provat ännu. Jag är nöjd med att den går 110 km/t utan problem, eftersom det är bland det snabbaste jag behöver åka.

0-100 Km/t avverkas på runt 9 sekunder, vilket inte direkt är synonymt med någon sportbil. Samtidigt är den inte speciellt långsammare än dom allra vanligaste bilarna. Som exempel så ligger en Volvo XC60 D4 med Polestar optimering och 200 Hk på cirka 8.4 sekunder och en Golf Alltrack 2,0 TDI på 184 Hk ligger på 7.8 sekunder. Med tanke på att min Corolla Hybrid har en 1.8 liters bensinmotor på 97 Hk så är det klart godkänt. ?

Istället för att tänka ”sportbil” när man ser en Corolla Hybrid, så bör man tänka ”glidare”, för det är närmare sanningen, trots dess sportiga utseende.

Aerodynamik för mindre kladd
En av dom första sakerna jag upptäckte med vår nya Corolla var avsaknaden av insekter. Hur konstigt det än kan låta så verkar bilens aerodynamiska konstruktion styra bort dom flesta lättare insekter, så att man inte får dom utsmetade över hela fronten på bilen. Efter 200 mil så kan jag räkna insekterna som krockat med bilen utan problem, vilket är något jag aldrig tidigare upplevt med en bil.

På vår Renault Clio Lozenge så var fronten täckt av insekter redan efter några mil, trots att jag tyckte att den bilen hade väldigt bra aerodynamik. När jag tittar närmare på siffrorna så har Toyota Corolla Touring Sports en luftmotståndskoefficient på 0,31 Cd, medan Renault Clio Lozenge har 0,35 Cd (samma som en Volvo XC60 SUV), så det är kanske inte underligt att jag tycker att den fångar mindre insekter.

Jag är dock osäker på om det har med själva luftmotståndet att göra. Det kan helt enkelt vara något med frontens utformning som bidrar till att insekter undviker döden, eller i alla fall slutar sina dagar som en fläck i lacken.

Vad det än är så fungerar det i alla fall riktigt bra.

Låg vikt, stor bil
En sak som alltid är synonymt med hög bränsleförbrukning är hög vikt. En lättare bil känns smidigare, accelererar snabbare och drar mindre bränsle. Toyota Corolla Touring Sport väger endast 1460 Kg (tjänstevikt), är 465 cm lång och får plats med 600 liter last i kombi delen.

Jag trodde faktiskt att den vägde närmare 2000 Kg innan jag tittade på dom verkliga siffrorna. Jag menar, batteripacket och dom dubbla motorerna borde ju bidra till en stor del av vikten i bilen, men ändå är den förvånansvärt lätt.

Orsaken är förstås att Toyota tänkt till ordentligt när dom designade bilen. Bakluckan är inte tillverkad i någon metall, utan är uteslutande tillverkad av en form av polymer/komposit. Stolarna i bilen är också konstruerade för att hålla så låg vikt som möjligt, utan att tulla på komforten. Det finns tusentals punkter där man helt enkelt valt att försöka minska vikten, för att slutligen uppnå dom smått magiska siffrorna.

I jämförelse så vägde vår Renault Clio 1213 Kg, hade en 3-cylindrig bensinmotor på 0,9 liter och bagageutrymme på 254 liter. Ändå skiljer det bara 247 Kg mellan bilarna.

Uppkopplad och avkopplad
Vår Toyota är inte bara bränslesnål och trevlig att köra. Den smarta tekniken i kupén ser till att allt är synkat mellan bil och smartphone. Appen MyT, som är något funktionsfattig i dagsläget, är specifikt designad för att göra bilägandet enklare. Man kan lägga in serviceförfrågningar, kommunicera med Toyota och även se analyser av data från resor. Man kan även fjärrstyra olika funktioner på bilen via appen.

Toyota Safety Sense
Så. Vi har konstaterat att den är bränslesnål, trevlig att köra, är lätt att följa upp saker med och väger lite. Men det är kanske på säkerhets-fronten som Toyota varit mest givmilda. Du får nämligen som standard en hel rad med ”premium” säkerhetslösningar, detta gäller även om du köper den minst utrustade bilen.

  • PCS – Pre-Collision-System
    Ett system som använder radar i kombination med kameror för att reducera risken för kollision med fordon och personer. En väldigt bra sak som oftast bara återfinns på dyrare modeller hos andra tillverkare.
  • DRCC – Dynamic Radar Cruise Control
    Även kallad adaptiv farthållare. Denna använder både radar och kameror för att justera farten till framförvarande fordon. Om bilen framför bromsar, så gör din bil det också, allt för att hålla säkert avstånd om något skulle hända.
  • LDA – Lane Departure Alert (med styrning)
    Ett system som varnar om du börjar vingla efter vägen. Om du börjar åka över mot andra körbanan utan att använda blinkers så kommer bilen att försöka styra tillbaka för att undvika olyckor. Oftast är det när man försöker nå något i baksätet som man ofrivilligt styr över mot andra körbanan. Med detta system så blir man helt enkelt en bättre förare, eller säkrare i alla fall.
  • AHB – Automatic High Beams
    Kameran används för att registrera lysen från mötande fordon. Om situationen kräver det så kommer bilen automatiskt att växla mellan hel och halvljus.
  • LTA – Lane Tracing Assist
    När farthållaren (DRCC) är aktiverad så hjälper detta system bilen att hålla korrekt kurs mellan linjerna på vägen. Bilen blir alltså ”självstyrande”, även om detta kräver specifika förhållanden, som att dom vita linjerna är synliga, osv. Detta ska inte missbrukas, även om det är lockande att ta en tupplur många gånger. ? I kombination med DRCC så håller bilen korrekt körfält och avstånd till framförvarande fordon, helt automatiskt.
  • RSA – Road Sign Assist
    Detta system använder kamerorna på bilen för att läsa vägskyltarna. Den kan sedan använda informationen som samlas in för att kontrollera farthållaren (DRCC) och se till att korrekt hastighet hålls. Jag älskar denna funktion och även om jag inte använder farthållaren så kan jag se vilken som är den gällande hastigheten på vägen, om man blir osäker. Hur många gånger har man inte missat att läsa en vägskylt, bara för att sedan sitta och fisa runt i 70 Km/t på 90-väg i flera kilometer innan det dyker upp en skylt igen.

Alla dessa system är alltså standard i Toyota Corolla Touring Sports. Hur sjukt är inte det?

Slutligen
Vår första tid med Toyotan har varit väldigt trevlig, något annat kan jag inte säga. Inga problem och inga konstigheter efter nästan 500 mil. Inget man kanske ska bli förvånad över, men samtidigt något jag är tacksam för. ? Den låga bränsleförbrukningen bidrar till att man gärna vill åka långt, samtidigt som komforten i stolarna och upphängningen gör att man inte utsätts för onödiga påfrestningar från omgivningen.

Ljudet från dåliga vägar är uppenbar vid vissa hastigheter, men samtidigt inget som direkt stör. Man hör dock direkt om man kör på kullersten eller fin asfalt, om man säger så. Vid högre hastigheter så finns det inget vindljud eller andra störningsmoment. Den är faktiskt så tyst att till och med en PET flaska med den där lås-ringen vid toppen som skallrar runt dörrsidan på ojämnt underlag kan vara otroligt jobbigt att lyssna på. ?

Jag ser fram emot många år med denna bil och försöker därför att hålla den ren och fin så länge det bara går. Trots min försiktighet så har jag lyckats få en lackskada på framskärmen. Om det är från ett stenskott eller någon som slagit upp dörren mot min bil vet jag inte, men det är fruktansvärt irriterande. Det är onekligen den största utmaningen med att ha en ny bil. Att försöka hålla den ny så länge som möjligt. ?

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.