Toyota Corolla Hybrid – Ett nytt kapitel

När vi tänkte ta en Sverige runt resa som semester i år så insåg vi snabbt att vår kära Renault Clio Lozenge inte skulle räcka till. Den blev helt enkelt för liten. Efter ett familjemöte så bestämde vi oss att köpa en ny bil. Men det är inte så lätt som man kan tro, i dessa tider.

Först och främst ska man hitta en bil som passar våra behov. Den måste också vara framtids-säker, eftersom det rör sig om en långtids investering. Eftersom vi bor i dom Lappländska fjällen så blir det helt enkelt inte lämpligt att åka runt med en elbil, i alla fall inte riktigt ännu. Eftersom tekniken går framåt med stormsteg så känns det inte smart att satsa på en ren elbil, imorgon kan det komma något som är hälften så dyrt och dubbelt så bra.

Det enda logiska var helt enkelt att köpa en Hybrid. Då får vi ”det bästa av bägge världarna”. Vi kan åka i samhället med eldrift, samtidigt som vi kan använda bensinmotorn för att förlänga räckvidden. Att köpa en ny bil medför dock en

Utan några större krusiduller så ringde jag upp Toyota i Luleå och det fanns en Toyota Corolla Hybrid inne. Det var den enda och sista hybriden dom hade till salu… Hur sjukt det än kan låta för dom som inte hängt med vad som hänt i världen. Ungefär 1 timme efter samtalet så satt vi i Clion och var på väg att hämta vår nya Toyota. Jag visste vid det tillfället inte ens vilken färg bilen vi skulle hämta hade. Så sjukt snabbt gick affären.

Bilen var faktiskt redan betald innan jag nådde fram till butiken, vilket är typiskt för min impuls-handel. Det är dock så jag fått absolut bästa priserna och trevligaste upplevelserna i mitt liv, så jag låter det inte stoppa mig. ?

Väl på plats så möts vi av en bil som överträffade våra förväntningar och en säljare som visste vad han pratade om. Det är alltid lika trevligt. Bilen hade lagom mycket tekniska lösningar, stor och rymlig. Tyst och bränslesnål. När jag säger ”lagom mycket tekniska lösningar” så menar jag saker som jag verkligen har nytta av. Som till exempel:

  • Eluppvärmd ratt
  • CVT låda
  • LED lysen
  • Adaptiv farthållare (Radar)
  • PCS (Pre-Collision-System)
  • Lane holding
  • Apple Car Play
  • Motor och kupévärmare
  • …och lite till.

Vid första anblick så kände jag att färgen inte riktigt var något jag uppskattade, men det gick fort över när jag såg bilen utanför garagets belysning. Nu tycker jag att den ser riktigt trevlig ut. Målsättningen är dessutom att täcka delar av bilen i svart vinyl, så det kommer nog att matcha den betong-gråa färgen utsökt.

Varför en Hybrid?
Först och främst ska ni inte missta mig för någon expert på området. Jag är bara en glad amatör som vill veta så mycket som möjligt, så jag tar rätt på allt jag kan.

Så. Vad är då fördelen med en Hybrid, jämfört med andra bilar? Först och främst är bränsleförbrukningen väldigt låg. På vår test-resa till IKEA (55 mil) så körde vi med en snittförbrukning på 0.43 liter/mil, men detta berodde på att vi åkte i landsvägsfart hela tiden och att jag inte direkt är känd för att vara lätt på gaspedalen. Om man åker mycket i samhälle och stadsmiljö så tjänar man mycket mer på att ha en Hybrid, för det är nämligen här som systemet fungerar bäst.

I landsvägsfart så arbetar Hybrid-systemet ungefär som en vanlig bil, med skillnaden att bensinmotorn ibland får hjälp av elmotorn för att man ska kunna göra omkörningar snabbare. Nedförsbackar och ställen där det går lätt sköter elmotorn om, samtidigt som uppförsbackar och tyngre segment sköts av bägge motorerna.

Bensinmotorn laddar effektivt hög-ströms-batteriet i bilen och ser till att det finns lagrad energi att använda när bränsleförbrukningen har en tendens att öka. När vi kom hem så passade vi på att åka till affären på kvällen och handla lite, vilket gick helt på el. Här förbrukade vi alltså 0 liter/mil, vilket var riktigt trevligt.

Trots att Toyota Corolla Hybrid ser sportig ut, så ska man absolut inte missta någon Hybrid för en sportbil. Vi pratar om ett fordon som tagits fram med miljöaspekten som största fokus. I alla fall om Hybridbilen har tagits fram från ett vettigt företag.

Toppfarten på vår Corolla Hybrid ligger på ungefär 180 km/t, men då snackar vi inte 0-180 på några sekunder, utan kanske minuter. Jag tror till och med att min Renault Clio Lozenge skulle vinna i ett dragrace. ? Kanske inte så extremt, men tro mig när jag säger att det inte är en race-bil.

För mig är detta absolut inga problem. Efter E4:an i cirka 110 km/t så kändes bilen både stark och rapp. Acceleration och komfort är utsökt, minst sagt. Den kontant variabla växellådan (som jag återkommer till) gör att även bensinmotorn knappt varvar något vid 110 km/t. Även om man åker i ECO läge, som ger absolut minst effekt, så fungerar Hybrid systemet riktigt bra.

På ”papper” så har min bil en maximal effekt på 125 KW med bägge motorerna kombinerat. Bensinmotorn under huven levererar 72 KW (98 hk) och elmotorn maxar 53 KW (72 hk), alltså 170 hk totalt.

Men dessa är inte för prestanda, utan för bränsleeffektivitet. Man kan inte titta på hästkrafterna på en Hybrid och tänka ”Oj då, vilken sportbil”. ?

CVT lådan och icke-konventionell växling
Det är oftast här som många ryggar tillbaka när det gäller Hybrider. Man besöker en bilhandlare och testar en Hybridbil för första gången. När man kommer ut på landsvägen så hoppar bensinmotorn igång och varvar genast upp i, vad som kan beskrivas som otroligt höga varv. Vi pratar om 4000 varv eller mer, trots att man inte kör speciellt fort. Första tanken är ”gud vad slö bil”. Jag vet att jag i alla fall tänkte det när jag testade min första Toyota Prius Hybrid för länge sedan.

Vad jag inte förstod då var CVT (Constant Variable Transmission) systemet i bilen. Kortfattat kan jag säga att istället för att ha växlar, som i en traditionell bil, så har den ungefär som en ”variator” som justerar motorernas utväxling helt flytande. Detta gör den för att optimera varven på motorn och se till att den arbetar under perfekta förhållanden för att förbruka så lite bränsle som möjligt, samtidigt som den släpper ut minimalt med föroreningar.

Genom att skriva ”variator” så får många tankar om tekniken i en skoter, men vi pratar ljusår i utveckling mellan en e-CVT och en konventionell variator. Om man ligger och kör i 100 km/t och tittar på varvräknaren på en Hybrid, så förstår man snart.

När det går uppför så ökar varven, trots att hastigheten hålls konstant. Om det går nedför så sjunker varvtalet, men hastigheten är fortfarande konstant. På plan väg så kan man med andra ord köra 110 km/t på 1000 varv på motorn, utan att tappa hastighet, vilket sparar bränsle och miljö.

När man kör ut på en landsväg och måste accelerera snabbt så kommer CVT lådan alltså varva upp bensinmotorn för att få ut så mycket hästkrafter som möjligt ur den, för att sedan sänka varvtalen när kravet på vridmoment sjunker. För den som är van vid vanliga växellådor/automatlådor så låter det lite som att man slirar på kopplingen, eftersom varvtalet oftast hålls konstant högt, men samtidigt inte verkar matcha accelerationen som sker i bilen.

Det är en väldigt speciell känsla och om du inte förstår vad jag menar så rekommenderar jag att du testar en Hybrid med CVT låda. Du kommer att märka det direkt. Jag erkänner gladeligen att jag var en av dom som funderade vad som var fel, men nu fattar jag precis vad som händer och det är sjukt imponerande att det fungerar så bra som det gör. Toyota har verkligen tagit tekniken till en ny nivå.

Radar och kameror
Radarn i fronten på bilen, kombinerat med kameror, ser till att man håller avstånd till framförvarande bil, samt att den anpassar hastigheten så att inbromsningar inte behöver ske i onödan. Ett väldigt sofistikerat och förfinat system som till och med kan styra bilen själv om man tillfälligt tittar bort eller har någon tendens att vingla på vägen. Jag rekommenderar dock inte att man fokuserar på något annat än bilkörningen, trots att bilen rent tekniskt kan köra själv. Om man släpper ratten ett tag så kommer bilen att varna och sedan stanna om man inte tar tag i ratten igen, vilket är bra.

Liten tank
Det som jag älskade med min Renault Clio var att när tanken visade halv, så var det bara ca 20 liter för att få full tank igen. På Toyotan så är det exakt samma, eftersom dom bägge tankarna är lika stora. Det är så trevligt när man börjar tanka och några sekunder senare så slår handtaget ifrån och tanken är full. Vi pratar inte om 1000 kronor för att fylla tanken, utan några hundra.

Detta är väldigt viktigt för mig, helst nu när bränslepriserna skjuter i höjden, men samtidigt har vi långa sträckor till dom större städerna. I lilla Jokkmokk så har vi inte ens en optiker, utan har närmaste på ca 10-13 mil, enkel resa. Samma gäller om man behöver till tandläkare eller liknande anrättningar vilket oftast är 32 mil bort, tur och retur.

Impulsköp av Hybrid
Tanken på att köpa en Hybrid är inte ny hos mig. Jag har varit fascinerad över tekniken och hur systemet fungerar ända sedan Toyota introducerade Prius på marknaden för väldigt länge sedan. Dock var jag skeptisk hur bra det skulle fungera, eller hur bra det skulle hålla. Att få så mycket ny och innovativ teknik att hålla, det är det som är utmaningen i mina ögon.

Drygt 20 år sedan introduktionen så kan jag inte annat än gratulera Toyota till deras framgångar. Trots att det sker ständiga förbättringar till deras Hybrid system, så har det fungerat bra ända sedan starten. Det säljs begagnade Hybridbilar från Toyota som är mer än 13 år gamla och fortfarande fungerar lika bra. Helt fantastiskt.

Jag har faktiskt sett flera Toyota Hybrider som gått som taxibilar, där miltalet passerat 60.000 mil, men dom rullar ännu på vägarna utan problem. Hur sjukt är inte det.

När min svärfar köpte en 2020 Toyota Corolla Hybrid så blev jag väldigt intresserad. Den såg ut som en vanlig bil, jämfört med Toyota Prius, som ser ut som ett knasigt rymdskepp av något slag. Jag hann aldrig köra den själv, men åkte med några gånger och gillade dess tysta och mjuka gång. Den bilen var fröet till min tanke på att köpa en egen Hybrid ”en vacker dag”.

Det var dock staten som såg till att jag köpte en Toyota Hybrid, istället för någon annan bil. Orsaken var helt enkelt Bonus Malus, som jag återkommer till strax. Jag var som sagt inte villig att satsa på el fullt ut, samtidigt som diesel är helt ute i min värld.

Bonus Malus att tänka på!
Ett koncept som den Svenska regeringen introducerat för att ”bestraffa” inköp av nya bilar är Bonus Malus. Även här får ni ta min information med en nypa salt, eftersom jag inte är expert på denna ”bestraffning”. Jag har dock försökt forska så mycket det bara går för att göra ett vettigt beslut och kunna förklara för mina läsare vad som gäller.

Syftet med denna skatt var helt enkelt att öka andelen miljöanpassade fordon och försöka bidra till att uppnå målet om en fossilfri fordonsflotta. Systemet innebar att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.

Bonus malus-systemet kan därmed komplettera de mer generellt verkande drivmedelsskatterna och bidra till att minska transportsektorns oljeberoende och klimatpåverkan. Utsläppen från nya bilar förväntades minska i en snabbare takt än tidigare, vilket även indirekt har positiva effekter på utsläppen av luftföroreningar.

Staten insåg lite sent att Svenska medborgare var beredda att bidra till miljöförbättring, helst när man kunde få statlig bonus för att göra detta. Vilket gjorde att det betalades ut massor av bonus till nya bilägare, som tog chansen att byta upp sig till elbilar och liknande. Det tog därför inte länge före man gjorde om Bonus Malus att bli hårdare och att kraven skulle skräpas i rent löjlig takt.

I dagsläget så kan man säga att bonus aldrig utgår på Hybridfordon av något slag, eftersom kraven på utsläpp är max 60 gram/km. Även den mest miljövänliga Hybriden ligger på runt 100 g/km (WLTP).

Bonus Malus är en helt ok filosofi, om du frågar mig. Det roliga är att enbart nya bilar påverkas av denna straffbeskattning, när man egentligen kanske borde straffa äldre bilar också? Jag vill inte ge staten några idéer, men jag tycker det ändå är lite bakvänt.

Om en bil är tagen i bruk före 1 juli 2018 så gäller inte denna skatt överhuvudtaget. Vad som händer är dock att om man köper en bil med höga utsläpp, tillverkad efter det datumet, så kan man räkna med att få betala skjortan av sig i skatt. Jag underdriver till och med när jag säger detta.

Lösningen är förstås Hybrid, om man inte vill gå ”all-in” på El, men det gäller ändå att se upp med vilken Hybrid man köper. El/Bensin är väldigt mycket billigare än Diesel/el versioner.

Det finns fyra olika skatter som Diesel/El Hybrid och vanlig Diesel påverkas av och står till grund för Bonus Malus.

  • Grundbelopp (360 kr)
  • Koldioxidbelopp (x kr / gram/km)
  • Miljötillägg (250 kr)
  • Bränsletillägg (för alla dieselbilar, även Diesel Hybrider)

Kalkylen är inte svår att få ihop, men, sitt ned när du läser summan av denna skatt. Jag lägger upp några exempel på bilar så att du får se.

Volvo XC90 Hybrid (Diesel/El Hybrid)

Fordonsskatt år 1–317 545 kr/år
Total skatt år 1–352 635 kr
Fordonsskatt år 4–7 465 kr/år

VW Caddy (Vanlig Diesel)

Fordonsskatt år 1–313 180 kr/år
Total skatt år 1–339 540 kr
Fordonsskatt år 4–6 400 kr/år

VW Amarok (Vanlig Diesel)

Fordonsskatt år 1–323 075 kr/år
Total skatt år 1–369 225 kr
Fordonsskatt år 4–8 815 kr/år

För mig som nu kör Bensin/El Hybrid så är det lite annorlunda, men inte ens jag kommer undan. Jag slipper bränsletilägget och miljötillägget, men grundbeloppet och koldioxidbeloppet gäller ännu. Dock är det lite annorlunda beräknat på bensinfordon. Straffet blir inte lika hårt.

Toyota Corolla Hybrid

Fordonsskatt år 1–31 751 kr/år
Total skatt år 1–35 253 kr
Fordonsskatt år 4–360 kr/år

Enligt det nya förslaget som gick igenom 1 juni 2022 så är min skatt 1751 kr/år istället för 360 kr/år, under Bonus Malus perioden. En kostnad jag tycker är helt ok, i och för sig. Dock har miljöbonusen, alltså en bonus som utbetalas om man köper en miljövänlig bil, blivit slopad på Hybridbilar och utgår i princip bara på rena elbilar. Jag är inte bitter, jag är bara sent ute. ?

Rapport kommer
Då vi nyligen köpt bilen så är det för tidigt att säga hur den påverkar vår vardags-ekonomi. Det jag kan säga är att den uppfyller dom grundkraven vi hade när vi skulle sälja vår Clio och skaffa en större bil. Nämligen att den drar lite bränsle, är stor och rymlig, samt att den är bekväm och säker. Att det råkade bli en Hybrid och något väldigt intressant att nörda ned mig i, det var en fråga om tillgång och ett kast med tärningen.

Jag återkommer med en rapport senare och om det är någon som känner för att fråga något ni funderat över när det gäller dessa bilar så är det bara att kommentera eller skicka ett meddelade.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.