Nästa är alltid bästa!

En sak som jag tänkt på ett tag nu är att vilja ha det bästa av det bästa när vi pratar mobiltelefoner. Jag har länge tillhört gruppen av människor som prompt måste ha den senaste tekniken och snabbaste telefonen, men jag har kommit till insikt om en sak som är ett relativt nytt fenomen, för mig. Jag pratar om ”diminishing return” (avtagande avkastning) inom mobilbranschen.

För några år sedan så kom det med jämna mellanrum nya telefoner med nya funktioner och utseenden. Allt var i en ständig flux och modellerna såg väldigt annorlunda ut jämfört med idag. Allt eftersom tiden går och företag blir mer och mer experimentella med sina telefoner så börjar även konsumenten hitta vad som passar bäst för just dom. Simpla utseenden och funktioner prioriteras över designade specialtelefoner i skinn och rostfritt stål. Dom lyxiga materialen byts ut mot plast och slutligen glas i regnbågens färger. Allt för att bidra till en växande tillbehörsmarknad, där du som konsument måste betala för reparationer, skydd och tillbehör till din redan dyra glas-macka.

Nu när marknaden verkar ha bestämt sig hur en telefon ska se ut så finns det inte längre några ”experimentella variabler” för konsumenten. Du kan välja en glas-macka med stor eller liten skärm, med stort eller litet batteri och i princip hur kamerorna ska sitta på baksidan. Det är dom valen du har. Varje år släpps en ny telefon i en serie, exempelvis Samsung Galaxy S10, vilket blir S11 och S12. Alla telefonerna har samma funktioner och i princip samma hårdvaror, det som brukar skilja sig är lagringsutrymme och processorhastighet. Dock är skillnaderna helt förkastliga om du jämför din ”gamla” och den ”nya” generationen. Risken är stor att du inte kommer att märka någon skillnad överhuvudtaget. Allt är bara en illusion för att du ska handla ”det nästa bästa”.

Egentligen är det inte tillverkarnas fel att marknaden ser ut som den gör. Det är du som konsument som gjort att det inte finns någon glädje kvar i mobilvärlden. Marknaden är fylld av tillverkare som alla vill ha sin bit av kakan, men att sticka ut kan betyda att man väljs bort. Genom att följa samma designspråk och ha samma funktioner som alla andra så är det en större chans att någon väljer just denne tillverkares telefon. Om man är nyskapande så kan det betyda slutet på ens företag, om man inte har extremt mycket tur.

Om man ser till Huawei så började dessa genom att göra telefoner som såg ut ungefär som iPhone och Samsungs populäraste telefoner. Detta gjorde att många valde att köpa en Huawei istället för en Samsung, vilket oftast medförde att man kom billigare undan. Allt eftersom tiden har gått så har Huawei blivit den som satt trenden för hur telefoner ska se ut, vilket nu gjort att Samsung blivit den som kopierar Huawei.

Men om alla kopierar alla och ingen vill sticka ut, då slutar min psykiska störning att ha det senaste att fungera som den ska. ”Nästa bästa” är egentligen gårdagens nyheter i ett nytt spektrum av färger. Innovation har begränsats till snabbare minnen och processorer, ingenting annat. I ärlighetens namn ska man också säga att telefonerna idag är så snabba att det är helt och hållet meningslöst att göra dom snabbare. Det finns väldigt få anledningar för någon att ha ännu snabbare telefon än vad som finns idag.

Huawei och några andra Kinesiska tillverkare har kommit med lite nyheter på kamerafronten, vilket gör att dom faktiskt är betydligt mer intressanta än märken som iPhone och Samsung just nu. Tyvärr har handelskriget som Huawei hamnade mitt i skadat deras rykte och marknad, men det var å andra sidan exakt det som Trump och gänget ville skulle hända, så, mission complete antar jag.

Med detta inlägg så ville jag egentligen bara säga att jag officiellt har blivit trött på ny teknik och nya telefoner. Det enda som skulle kunna göra min dag bättre är just Huawei och deras Harmony OS, men risken är att det aldrig får fotfäste och allt går tillbaka till ”status quo” igen. Tröttsamt, tråkigt och repriser på repriser, det är marknaden idag.

Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.