mcare Sweden – Vatten över huvudet?

Hurvida mcare Sweden och deras service av iPhones fungerar kan jag bara uttala mig om via personliga erfarenheter, men det kan vara värt att läsa vidare. Det är nämligen hit som din iPhone skickas om du får problem.

Jag lämnade för en halv evighet sedan in min iPhone 6S Plus till Elgiganten för att skärmen gått sönder. Då jag har försäkring på min telefon, vilket jag betalar ungefär 160 kr/månad för, så tänkte jag att det var dags att utnyttja denna säkerhetslina.

Jag borde givetvis ha misstänkt att det skulle gorma till sig, det gör det alltid. Det började med att försäkringsbolaget ville ha ett händelseförlopp för att jag skulle kunna utnyttja försäkringen. Jag berättade att jag inte direkt visste vad som hänt, men skärmen var i alla fall trasig.

Då fick jag veta att försäkringen inte skulle gälla, eftersom jag inte visste vad som hänt. Dock gick det bättre när jag sa att jag tappat den.

Jag lämnade in telefonen på Elgiganten som skickade den vidare till mcare Sweden… Stället där saker och ting började gå fel.

Till att börja med så blev min telefon liggande i nästan 3 veckor innan någon tog sig tid att titta på den. När dom slutligen gjorde det så konstaterade dom att den inte alls var trasig. Det var bara en liten repa på skärmen.

Jag hade dock visat flertalet personer skärmen på telefonen innan jag skickade in den. Alla kunde vittna om att skärmen definitivt var trasig. En spricka under ytlagret på skärmen som sträckte sig från knappen på fronten till volymkontrollen. En skada som inte gick att missa, med andra ord.

Problemet nu är att mcare bestämmer om försäkringsbolaget ska betala ut något för reparationen, eller om det är jag som ska betala för att få tillbaka telefonen igen. Om dom säger att det inte finns några skador så slutar min försäkring att gälla…

Jag ringde upp mcare och fick slutligen prata med en person som verkade bry sig om situationen. Han lovade att dom skulle titta på telefonen en gång till innan dom tog ett beslut. Dock skulle dom inte höra av sig till mig, eftersom det var Elgiganten som var deras kund, inte jag. Detta gör att jag nu måste fara förbi Elgiganten med jämna mellanrum och kontrollera om dom fått något besked från mcare.

Detta är inte första gången som detta händer mig. Det har nämligen hänt mig tre gånger tidigare. Telefonen går sönder, försäkringsbolaget vägrar att betala och service-centret försöker mjölka en på pengar under tiden.

Nu är jag ju inte en så kallad ”normal konsument”, utan är villig att gå över lik för att få rätt. Jag håller just nu på att skriva ett brev till Konsumentverket och om dom anser att jag blivit felaktigt behandlad så går jag vidare till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden).

Så. Uppdateringar kommer att följa. Stay tuned.

Uppdatering 23/8: Idag hörde mcare av sig, men dom hade inte några bra saker att säga. Dom vidhåller fortfarande att det bara är en repa i skärmen, ingenting annat. Jag bad dom skicka tillbaka telefonen, så att jag kunde sköta om reparationen själv istället.


Kommentarer

Ett svar till ”mcare Sweden – Vatten över huvudet?”

  1. Profilbild för Jesper Andersson
    Jesper Andersson

    Japp, mcare-sweden har riktigt uselt kundbemötande! Också haft liknande problem med dem.