Läsarfråga: Varför får inte alla ta del av tjänsterna som ITPiraten.se erbjuder?

G.S: ”Efter vad jag har förstått så har ITPiraten.se en massa tjänster som inte görs ”publika”. Varför är det så? Hur gör man för att ta del av ännu mer innehåll?”

ITPiraten.se har en massa olika tjänster för både besökare och medlemmar. Det är dock en stor skillnad mellan att vara medlem och att vara medlem.

Det låter invecklat men jag ska försöka förklara vad det handlar om i detalj.

Jarven Networks (före namnbytet till ITPiraten) var 1995 ett ställe för olika tjänster, service och support. Allt var samlat under ett tak och det var många som rattade skeppet. Allt sköttes från egna servers som var sammankopplade för att erbjuda webbhotell, nedladdnings servers, FTP, VoIP tjänster och mycket mycket annat.

1997 bytte Jarven Networks namn till ITP Networks och samtidigt delades nätverket upp i två olika avdelningar. ITPiraten var stället där ”allmänheten” får tillgång till olika tjänster och främst information. ITP Networks är stället där utvecklare och programmerare huserar och mixtrar på precis som ”förr i tiden”. Ni som var medlemmar ”på den gamla goda tiden” känner igen uttrycket ”Testområde” eller ”Experiement pågår, var försiktig”.

2009 blev ITPiraten bortkopplad från ITP Networks då jag hamnade i ett argument med dåvarande ledning. Då jag hade många anhängare som ansåg att det var felaktigt att utesluta ITPiraten ur ITP Networks så slutade det med att jag tog över ITP Networks 2010 då medlemsantalet sjunkit. I mitten på 2010 sammanfogade jag dom båda till ett igen, men genom att hålla isär medlemmar och funktioner så bibehöll jag ändå den gamla ordningen.

Nu till svaret på din fråga.

För att kunna ta del av olika tjänster så finns det många olika nivåer på medlemskap. Dessvärre kan du inte få medlemskap i dom högre nivåerna eftersom dom är reserverade för folk som arbetar med tjänster i bakgrunden. Det kanske låter lite ”hemligt”, men det är faktiskt inte så exotiskt som man kan tro. Dom flesta tjänster som inte erbjuds ”vanliga” medlemmar är olika former av live chat och sociala ställen där designers, utvecklare och övriga nördar kan diskutera problem och lösningar. Något som jag tror dom flesta av ITPiratens besökare inte är speciellt intresserade av ändå.

Det finns dock avdelningar som inte är fyllda med ”nördar”, utan är anpassade för speciella medlemmar som på ett eller annat sätt avancerat i nätverket. Till exempel VIP, som har tillgång till dom flesta avdelningarna och kan strosa runt bland den information som finns på ITPiraten utan några större restriktioner.

Nåja, nu börjar jag tråka ut alla med en massa onödig information. Hoppas att detta klargjorde varför vissa tjänster inte kan användas av vissa medlemmar om än det blev lite utdraget.

Ha en bra dag.