Det tog inte alls länge före jag fick in ett mail från, vad jag antar, en lycklig elbils-ägare. Det påminner lite om diskussionerna mellan Android och Apple att diskutera elbilar och hybrider, men jag ska ändå försöka bemöta detta påstående med vetenskapen i bakgrunden. Frågan lyder:
”Det är väl mer ekonomiskt försvarbart att framföra ett fordon som är billigare att tanka än en Hybrid?”
Efter mycket diskussioner med andra elbilsägare och även ett långt och utdraget test på 106 mil, utfört i temperaturer runt +5 grader med en Ford Mustang Mach-E SR AWD av Guiden om Elbil så kan jag konstatera följande fakta:
- Vid ett pris på 3,50 kr/kW så kostade det 866,14 kr att ladda Mustangen.
- Om man inte har ett abonnemang så hamnar priset på runt 8,70 kr/kW, vilket då gör att priset för att ladda uppgår till 2075,35 kr.
- Vi pratar om en milkostnad på 8,13 kr/mil, respektive 19,49 kr/mil.
- Samtliga laddningar utfördes på Ionity laddare.
- Med min Hybrid så har jag en snittförbrukning på 0.4 liter/mil.
- Med mitt bränslepris som ligger på 16.50 kr/liter så blir det runt 6,60 kr/mil.
- Om jag tankar på en vanlig mack där jag inte har någon form av rabatt så stiger bränslepriset till runt 19 kr/liter, vilket ger mig en kostnad på 7,60 kr/mil.
Argumentet med att det är billigare med Elbil än Hybrid, faller dessvärre redan här. Om man lägger till att en Elbil kostar runt 2-3 gånger mer att köpa i beräkningen, då blir skillnaden förstås väldigt mycket större.
Jag kollade upp vad testbilen i Guiden om Elbil kostade, just nu, vilket var 788.800 kr. Min Toyota Corolla Touring Sports kostar 279.900 kr. Om vi skippar räntor och andra avgifter och bara räknar 7 år (84 mån) avbetalning på bägge bilarna så blir det 9390,50 kr/månaden för mustangen och 3332 kr/mån för Toyotan.
Med en årlig körsträcka på 1500 mil så kostar Mustangen 12195 kr och Toyotan 9900 kr. Den totala årskostnaden blir följaktligen 124881 kr för Mustangen och 49884 kr för Toyotan, en skillnad på 74997 kr. Betänk då att jag inte lagt några räntor och liknande, som gör att skillnaden blir ännu större i slutänden.
Den som påstår att dom köper en elbil för att det är billigare att ”tanka”, dom har nog inte förankrat sina påståenden i verkligheten. Miljömässigt så förstår jag argumenten bättre, för dom är antagligen bättre för miljön i längden.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.
Uppdatering 14/8
Efter argumentering från min vän Martin, som har en Ford Mustang E-Tech LR (Long Range) AWD med stora teknikpaketet, så har jag använt hans siffror direkt från bilen att göra en ny kalkyl. I skrivande stund så vet jag inte hur det kommer att se ut, låt oss titta närmare.
Priset på snabbladdning kvarstår från förra kalkylen från Guiden om Elbil, vilket var 3.50 kr/kWh. Hans förbrukning på en resa som sträckte sig 124 mil genom vårt avlånga land landade i en snittförbrukning på 5,52 km/kWh, vilket omräknat till kWh per mil blir 1,81 kWh/mil. En milkostnad på 6,33 kr/mil. Trots att Martin alltså reser med en bil som antagligen är lite tyngre än den i testet ovan så kör han 1,80 kr billigare per mil än testresultatet i Guiden om Elbil.
Värt att nämna är att Martin även hade med sig sin familj och packning under sin resa, något som troligen inte var fallet i testet.
Jag är dock inte övertygad att jag skulle tjäna pengar på att köpa en elbil, så även om Martin fick siffrorna att se bättre ut, så blev det inte så bra att jag ändrar min inställning. =)
Kommentarer
3 svar till ”Läsarfråga: Billigare med elbil! [Uppdaterad 14/8]”
Hej!
Ett misstag du gör är att vara kvar i fossilbilstänket att du behöver besöka en mack för att tanka bilen. Vad betalar du per kWh hemma? För nu jämför du en långresa med din vardagskörning, om du jämför vardagskörning med elbil vs vardagskörning med din hybrid så kan det nog bli annorlunda. För jag tror inte du betalar 3,50kr/kWh dr du bor 😉
/Christoffer, Guiden om elbil
Så är det förstås. Som jag försökt förklara för mina läsare tidigare så är jag absolut inte ”anti-elbil” på något sätt. Jag försöker bara få ihop siffrorna så att jag kan göra ett kalkylerat beslut. Du är förstås en jättestor inspiration och jag följer dig på YouTube hela tiden, så att använda dina siffror kändes som rätt sak att göra.
När jag tittar på Vattenfalls siffror över vad privatpersoner betalar i snitt för laddning hemifrån så landar siffrorna på 1.50 kr/kWh, vilket är betydligt billigare. Dock så kvarstår skillnaden i pris mellan Hybridbilen (300kkr) och en Mustang Mach-E för nästan 800kkr.
Man hade förstås kunnat räkna på ”break-even”, men innan detta skulle ske för mig så har jag nog bytt bil till något annat.
I och med att jag bor i Lappland, ute i ”bushen” så finns det inte mycket till alternativ när det kommer till laddning. Så länge man inte äger en Tesla förstås. Det finns gott om dessa laddare även i Jokkmokk. Det är förstås på längre körningar, med snabbladdning, som hela min kalkyl kretsar då det är där jag använder bilen överhuvudtaget.
Att pendla till jobbet sker med elsparkcykel och i övrigt så går jag mestadels dit jag ska. För mig är det enbart på resor ”till stan” som min privata bil rullar, vilket allt som oftast blir runt 40-60 mil i snitt. Sådana resor skulle troligen kräva snabbladdare varje gång, även om jag åker hemifrån med 100% i batteriet.
Än en gång. Tack för en super-kanal på YouTube och fortsätt att göra det du gör. ?
…Sedan är något som jag tänkt på, men inte tagit med i kalkylen, värdeminskningen mellan fordonen. Hur mycket faller egentligen en elbil i pris efter 7-8 år, jämfört med en Hybrid efter samma tid? Om man även tar med detta i beräkningen så gissar jag att det inte väger över mot att elbilen får någon slags fördel.
Nu har jag ju förstås inga siffror på detta, men det var en tanke som slog mig eftersom priserna skiljer sig så pass mycket mellan fordonen.
Det är intressant att pilla runt och försöka se vad något egentligen kostar, tycker i alla fall jag. ?