Det tog inte alls länge före jag fick in ett mail från, vad jag antar, en lycklig elbils-ägare. Det påminner lite om diskussionerna mellan Android och Apple att diskutera elbilar och hybrider, men jag ska ändå försöka bemöta detta påstående med vetenskapen i bakgrunden. Frågan lyder:

”Det är väl mer ekonomiskt försvarbart att framföra ett fordon som är billigare att tanka än en Hybrid?”

Efter mycket diskussioner med andra elbilsägare och även ett långt och utdraget test på 106 mil, utfört i temperaturer runt +5 grader med en Ford Mustang Mach-E SR AWD av Guiden om Elbil så kan jag konstatera följande fakta:

  • Vid ett pris på 3,50 kr/kW så kostade det 866,14 kr att ladda Mustangen.
  • Om man inte har ett abonnemang så hamnar priset på runt 8,70 kr/kW, vilket då gör att priset för att ladda uppgår till 2075,35 kr.
  • Vi pratar om en milkostnad på 8,13 kr/mil, respektive 19,49 kr/mil.
  • Samtliga laddningar utfördes på Ionity laddare.
  • Med min Hybrid så har jag en snittförbrukning på 0.4 liter/mil.
  • Med mitt bränslepris som ligger på 16.50 kr/liter så blir det runt 6,60 kr/mil.
  • Om jag tankar på en vanlig mack där jag inte har någon form av rabatt så stiger bränslepriset till runt 19 kr/liter, vilket ger mig en kostnad på 7,60 kr/mil.
Bild från sammanställningen i Guiden om Elbil https://guidenomelbil.se/100-mil-i-mustang-mach-e-sr-awd/

Argumentet med att det är billigare med Elbil än Hybrid, faller dessvärre redan här. Om man lägger till att en Elbil kostar runt 2-3 gånger mer att köpa i beräkningen, då blir skillnaden förstås väldigt mycket större.

Jag kollade upp vad testbilen i Guiden om Elbil kostade, just nu, vilket var 788.800 kr. Min Toyota Corolla Touring Sports kostar 279.900 kr. Om vi skippar räntor och andra avgifter och bara räknar 7 år (84 mån) avbetalning på bägge bilarna så blir det 9390,50 kr/månaden för mustangen och 3332 kr/mån för Toyotan.

Med en årlig körsträcka på 1500 mil så kostar Mustangen 12195 kr och Toyotan 9900 kr. Den totala årskostnaden blir följaktligen 124881 kr för Mustangen och 49884 kr för Toyotan, en skillnad på 74997 kr. Betänk då att jag inte lagt några räntor och liknande, som gör att skillnaden blir ännu större i slutänden.

Den som påstår att dom köper en elbil för att det är billigare att ”tanka”, dom har nog inte förankrat sina påståenden i verkligheten. Miljömässigt så förstår jag argumenten bättre, för dom är antagligen bättre för miljön i längden.

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.

Uppdatering 14/8
Efter argumentering från min vän Martin, som har en Ford Mustang E-Tech LR (Long Range) AWD med stora teknikpaketet, så har jag använt hans siffror direkt från bilen att göra en ny kalkyl. I skrivande stund så vet jag inte hur det kommer att se ut, låt oss titta närmare.

Priset på snabbladdning kvarstår från förra kalkylen från Guiden om Elbil, vilket var 3.50 kr/kWh. Hans förbrukning på en resa som sträckte sig 124 mil genom vårt avlånga land landade i en snittförbrukning på 5,52 km/kWh, vilket omräknat till kWh per mil blir 1,81 kWh/mil. En milkostnad på 6,33 kr/mil. Trots att Martin alltså reser med en bil som antagligen är lite tyngre än den i testet ovan så kör han 1,80 kr billigare per mil än testresultatet i Guiden om Elbil.

Värt att nämna är att Martin även hade med sig sin familj och packning under sin resa, något som troligen inte var fallet i testet.

Jag är dock inte övertygad att jag skulle tjäna pengar på att köpa en elbil, så även om Martin fick siffrorna att se bättre ut, så det det inte så bra ut att jag ändrar min inställning. ?

Tags:

Comments are closed

november 2022
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
Produkter
Prenumerera på bloggen via e-post

Ange din e-postadress för att prenumerera på den här bloggen och få meddelanden om nya inlägg via e-post.