Jag har alltid velat ha en Apple TV, mest för att lista ut vad den kan göra och hur den skulle kunna underlätta min vardag. När Apple presenterade att man nu skulle kunna använda Apple Arcade på Apple TV, vilket effektivt skulle göra den till en väldigt attraktiv allt-i-ett lösning för underhållning, så kunde jag inte vänta längre.
Sagt och gjort köpte jag en Apple TV 4K gen.5, vilket är den senaste generationen av Apple TV. Min förväntan var stor, eftersom vi trots allt pratar om Apple. Installation och alla tjänster hoppade igång utan problem. Alla mina abonnemang för strömmande media lades in per automatik då jag satte min iPhone bredvid Apple TV enheten. Precis så där ”Apple” som det ska vara helt enkelt.
Redan från första stund jag provade den så upptäckte jag att något inte stod rätt till. Efter lite tester så visade det sig att Bluetooth hade en något begränsad räckvidd. Med något begränsad så pratar jag om under 2 meter. Jag behöver väl knappast säga att inte många har sin TV inom 2 meter från där man sitter/ligger, så detta blev ju genast ett problem.
Jag provade installera lite spel från Apple Arcade, vilket fungerade riktigt bra, men dom flesta spel kräver någon form av handkontroll för att spelas. Jag parade ihop min XBOX Wireless Controller med Apple TV och allt var frid och fröjd igen… trodde jag.
Det visade sig att min XBOX kontroller också bara fungerade inom 2 meter. Om någon ställde sig mellan Apple TV enheten och kontrollen så slutade den omedelbart att fungera. Men även med fri sikt och mindre än 1.5 meter så var anslutningen buggig och ibland slutade den helt enkelt att fungera.
Jag bestämde mig att det var en defekt enhet, så jag åkte tillbaka till Elgiganten för att få mitt problem avhjälpt. Här fick jag veta att Apple kräver att alla enheter som är defekta ska repareras, så det var bara att skicka den på reparation. Men, innan jag skickade den på rep så ville dom göra mig uppmärksammad på att OM Apples serviceställe inte bedömer denna räckvidd som något fel så skulle jag få betala runt 2500 kr för undersökning samt frakt.
Dom tog fram ett ”kontrakt” som jag skulle skriva under att jag godkände dessa kriterier. Jag kunde ju givetvis ändra mig och behålla den defekta produkten, då riskerade jag ju inte att betala ännu mer än vad Apple TV enheten ens kostade att köpa (1990 kr). Tyvärr, för Elgiganten, så har dom en policy som säger att det är öppet köp på allt utom mobiltelfoner (i princip), en Apple TV är ju ingen mobiltelefon så det var inte mycket att diskutera. Jag ”ångrade” mig helt enkelt och tog en likadan produkt istället.
Väl hemma med min nya Apple TV 4K så upptäckte jag att den fungerar nästan sämre än den första enheten. Trots att jag kopplade in lång HDMI kabel och satte Apple TV enheten i fotänden på min säng så fungerade inte min XBOX kontroller, AirPods hackade i ljudet och den medföljande handkontrollen fungerade knappt att styra enheten med.
Efter mycket experiment med olika TV apparater, kablar för flera hundra kronor och alla möjliga medhjälpare från Internets alla hörn så kunde jag bara konstatera att Apple TV 4K inte är något för mig. Att Apple ens skulle släppa en produkt som egentligen är defekt redan från början känns väldigt konstigt. Att sedan bli ”hotad” med att behöva betala mer än vad apparaten är värd för att få tillbaka den trasig, om Apple-service bedömer den som ”normal”, känns oroväckande.
Efter att jag ångrat mitt köp igen hos Elgiganten så valde jag att använda pengarna till att köpa en Chromecast 4K istället. Det är inte direkt samma sak, men nu har jag möjlighet att använda 4K HDR för en mindre kostnad. Att spela Apple Arcade är fortfarande möjligt genom att ansluta min XBOX kontroller direkt till min telefon och plugga in telefonen i TV apparaten, nemas problemas.
Det sjuka med hela min upplevelse är att jag känner mig överkörd. Vi pratar om runt 2000 kr, vilket inte är mycket för min teknik-kassa. Men sättet som mitt problem behandlades på känns surrealistiskt och inte karaktäristiskt med ett företag som ser sina kunders bästa framför allt. Mina tankar går tillbaka till, jag tror det var min iPhone 7 Plus, som var trasig redan när jag packade upp telefonen ur kartongen. Apple tvingade mig genom en lång process med reparationer och lång väntetid, trots att telefonen var oanvänd och enkelt kunde ha bytts ut mot en likadan.
I det fallet så tvingades jag köpa ytterligare en telefon för att kunna använda den i mitt arbete och det slutade med att jag sålde bort min oanvända iPhone för mindre än hälften av inköpspriset för att bli av med den. En fruktansvärt onödig kostnad för mig och faktiskt så sålde jag allt Apple som jag ägde efter den upplevelsen. I det ögonblicket så svor jag att aldrig ha Apples produkter igen, eftersom deras policys var helt sjuka. Efter några år så hade jag dock läkt mina sår och glömt min upplevelse.
Att råka ut för Apple TV incidenten öppnade detta sår, som jag trodde hade läkt. När allt fungerar och ingenting krånglar så är Apple ett riktigt bra företag med bra produkter. Men när saker och ting går fel så blir dom genast hårda, kalla och obönhörliga. Allt är konsumentens fel och Apple själva vägrar att ta något som helst ansvar för problem som uppstått, hur uppenbart det än är att problemet ligger hos dom.
Jag hoppas bara att någon som funderar på att köpa en Apple TV hittar min hemsida och det jag skrivit, så att dom inte gör samma misstag som mig. Visst kan jag ha haft 2 defekta enheter, det är inte helt omöjligt. Dock är det högst osannolikt att det skulle hända, vilket får mig att tro att det är fel på konstruktionen. Jag törs inte chansa med ytterligare en till enhet, vilket gör att Apple TV upplevelsen är slut för mig del.
När jag gick över till Apple igen så lovade jag mig själv att behålla en positiv inställning in i det sista. Jag brukar med några dagars intervaller fundera om hur jag upplever Apples produkter, vilket ständigt varit en 10 av 10. Men denna upplevelse samma känsla att ramla ned till 6 av 10.
Det är konstigt hur lite som krävs för att jag ska känna mig felaktigt behandlad av Apple, men allt grundar sig givetvis på mina tidigare erfarenheter. Varningsklockorna börjar ringa, jag får hoppas att dom har fel.
Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.