Apple support, som det ska vara? [Uppdaterad]

Idag, 3 Oktober 2020, när jag packade upp mina nya Airpods Pro så upptäckte jag att locket till etuiet glappade, inte så mycket, men tillräckligt för att det skulle kännas som att något inte stod rätt till. När jag skakade på fodralet så hördes ett rasslande ljud, även när man skakade lätt.

Märk väl att detta inte var något som påverkade funktionaliteten, men ändå något som inte kändes ”Apple”, helst på en produkt för över 2kkr. Jag läste runt lite på nätet och upptäckte att flera hade haft liknande problem och bestämde mig att ta kontakt med Apple support, via chatt.

Ni som aldrig varit i kontakt med Apple support vet kanske inte hur trevlig upplevelse det oftast är. Låt mig återberätta hur det lät…

Support: ”Hej och välkommen till Apple support. Vad har du för problem?”
Jag: ”Mitt etui till Airpods PRO glappar och rasslar i locket”.
Support: ”Fungerar dom i övrigt, eller är det något problem annat än att gångjärnet känns glappt på laddfodralet?”
Jag: ”Nej, i övrigt fungerar dom perfekt.”
Support: ”Ok, jag skickar över ett bud med ett nytt och du kan återsända det gamla laddfodralet, blir det ok?”
Jag: ”Jo. Det blir helt ok.”
Support: ”Bra. Då har jag bokat en leverans till dig. Har du några andra problem jag kan hjälpa dig med?”
Jag: ”Nej, det var bara det. Tack för hjälpen.”
Support: ”Ingen orsak. Ha en trevlig kväll.”

Redan några minuter efter samtalet avslutades så fick jag ett mail med ett tracking-nummer och detaljer runt hur själva utbytesprocessen går till. Nu är det bara att vänta på att det nya fodralet ska dyka upp.

Jag vet att många av mina läsare har Samsung produkter och om ni varit i kontakt med Samsung Support så förstår ni hur imponerande supporten är på Apple jämfört med dessa. Givetvis kan det vara så att jag haft otrolig otur när det gäller Samsungs support, men det har alltid slutat med att jag sålt telefonen och köpt något annat. Det har varit den enda lösningen för mig.

När man tittar på en iPhone 11 Pro Max och vad den kostar så är det många som ryggar tillbaka. Det finns dock en anledning till varför en Apple produkt kostar mer än motsvarande på Android sidan. Apple support är en av dessa saker som fördyrar produkten, men det är ju värt det i slutänden.

Men, istället för att kasta rosor på Apple hela kvällen så tänkte jag avvakta innan jag ger just detta ärende en totalt lyckad upplevelse. Som mina läsare känner till så har saker och ting en tendens att gå åt h-vete väldigt fort för mig. Det finns alltid en chans att saker och ting inte går min väg, vilket gör att mitt drömscenario snabbt förvandlas till en mardröm. Vi får helt enkelt se.

Jag tänkte uppdatera detta inlägg allt eftersom, så att ni vet vad som händer.

Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.

[Uppdatering 10 Oktober]
Den 9/10 så dök mitt utbytesfodral upp till mina Airpods Pro, samtidigt som jag skickade iväg det ”gamla” fodralet till Apple igen. Än så länge så har det gått väldigt smidigt och enkelt. Jag upptäckte dock att även detta lock glappar. Inte lika mycket, men tillräckligt för att jag ska bli irriterad. Jag har inget som helst minne att locket glappade på dom första Airpods Pro som jag köpte, vilket känns som att Apple kanske har genat lite i produktionen på senare tid.

Det är väldigt trist att känna på detta sätt med en ny Apple produkt. Hur som helst så uppdaterar jag inlägget när det händer något nytt.