Airpods Pro problem, igen…

I helgen så hade jag jour på jobbet, vilket i sin tur resulterade i en massa bilkörning och sena kvällar. Genom att lyssna på ljudböcker och musik så går tiden lite snabbare och jag blir oftast piggare och gladare av att lyssna på lite sitcom serier på nätterna.

Mina Airpods Pro köptes just för detta ändamål, då jag ofta befinner mig i bullriga miljöer som gör att jag måste ha hög volym på mina vanliga Airpods. Pro versionen har verkligen visat sig vara exakt det jag behöver när jag jobbar.

Det var när jag kom hem på lördag kväll, tog av mig mina Airpods Pro och satte dom i laddfodralet, som något mystiskt hände. Drygt en timme senare var jag på väg ut igen, men hann inte långt innan jag upptäckte att den högra Airpodden inte fungerade längre.

Efter lite experiment så upptäckte jag att bägge var laddade till 100%, men den högra svarade inte på tryck och gav ingen haptisk feedback när jag klämde på dom. Jag hade inte tid att börja experimentera och fick ta mina vanliga Airpods istället.

När jag kom hem på natten så gick jag ut på Internet och sökte hjälp. Det visade sig att många haft liknande problem och avhjälpt det genom några enkla tips.

Som ni redan kan gissa så fungerade det inte för mig. Apple rekommenderade att jag återställde mina Airpods Pro, vilket mest troligt skulle lösa mitt problem. Dock var denna inte heller fallet.

Efter återställning så slutade mina Airpods Pro helt att fungera. Dom gick inte längre att hitta varken på min iPad eller iPhones. Det enda dom gjorde var att blinka vitt (pairing mode) men utan att vilka ansluta någonstans.

På måndagen så tog jag kontakt med Apple för hjälp, men supporten förstod inte heller vad som hänt. Det slutade med att dom skulle skicka nya till mig, men det är också här som jag blev lite irriterad.

För att skicka nya Airpods Pro till mig så kräver nämligen Apple att jag ska betala för dom. Pengarna får jag tillbaka när jag skickat tillbaka dom trasiga, givetvis. Men problemet är att många inte har 3.500 kr liggande för ”pant” så att Apple ska uppfylla sina garantiåtaganden. Vi pratar om pengar som kommer att vara borta i runt 20 dagar…

Om Apple bedömer att jag varit orsaken till att mina Airpods Pro gått sönder så behåller dom pengarna, vilket gör att man hamnar i en slags utpressnings-situation. Jag betalade 2169 kr för mina Airpods Pro, men Apple tar 3195 kr i deras egen webbshop, vilket rimligtvis borde vara ”panten”, men Apple kräver 3457 kr för att uppfylla sin garanti gentemot mig…

Lite skeptiskt börjar man fundera om jag skulle få problem med min iPhone 11 Pro Max, skulle jag behöva lägga 14000 kr i pant för att få problemet avhjälpt då? Låter ju lite orimligt i mina öron, men kanske är det så att Apple tror att alla är miljonärer. =)

Nåja. Jag betalade snällt, för det är vad Apple användare är vana att göra. Sedan sitter jag lydigt och väntar på mina utbytesvaror utan att ifrågasätta systemet något mer.

Om jag flippar på myntet och ska vara realistisk så har faktiskt Apples support varit väldigt trevliga och tillmötesgående, alltid. Dom är fruktansvärt artiga och sätter sig snabbt in i situationen man befinner sig i. Frustrationer håller sig på noll och man kan få hjälp utan att behöva sitta i timmar i telefonkö.

Lösningen med att skicka mig nya saker, istället för att jag ska behöva lämna in dom, är väldigt smidigt och tidsbesparande. I vanliga fall ska man åka till en återförsäljare, vilket i mitt fall betyder en resa på minst 20 mil, normalt 32 mil. Där ska jag lämna produkten, åka hem igen, vänta i ungefär 3-4 veckor, hämta produkten hos återförsäljaren och resa hem igen. Så jag ska inte klaga över Apples lösning.

Faktum är att just supporten hos Apple är en av dom största anledningarna till att jag inte längre känner något behov att ha en Android telefon igen. Den gamla sloganen ”det bara fungerar” klingar lika väl idag som för flera år sedan. Det finns helt enkelt ingen anledning att klaga längre, vilket är fantastiskt.

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.