Det är inte länge sedan jag var i bråk med VIASAT angående deras abonnemang. Deras metoder är faktiskt sanslösa och dom har inget intresse i kunderna. Som många kanske kommer ihåg så handlade mitt bråk med VIASAT om att dom lovat mig ett kanalpaket med HD kanaler och en mottagare för ett väldigt förmånligt pris.
Dom ”låste” mig på 24 månader, men redan då första räkningen kom så var den inte på det utlovade 99 kr/mån, utan närmare 300 kr/mån. Efter många samtal och brev så slutade i alla fall allt lyckligt för mig i alla fall. Bara några tusen kronor back, men det var det värt för att bli av med dom en gång för alla.
Denna gång är det min pappa som råkat illa ut. Då blixten slog ned och förstörde hans mottagare så ringde han VIASAT om råd. Något som man inte bör göra. Dom skickade en ny mottagare till honom, en HD mottagare. Trots att han inte har någon HD kanal överhuvudtaget.
Problemet började med att han inte längre hade TV3, utan att det var TV3HD på den kanalplatsen. Samma gäller övriga kanaler som erbjuds. Alla har blivit utbytta mot HD kanaler. Detta hade ju inte varit något stort problem om det hade gått att programmera om mottagaren och flytta på kanalerna, men det går ju givetvis inte på den billiga skräpmottagaren han fick från dom.
Dessutom fick han betala nästan 1.000 kr för mottagaren, som gör att han inte kan se dom kanaler han betalar för i sitt guld paket på VIASAT. Nåja, detta var ju inte ett så stort problem, ingen dör ju av att missa dom största kanalerna i sitt kanalpaket. Men svider gör det ju givetvis.
Idag var jag förbi då mottagaren hade ”tappat alla kanaler”. Den hade dock slagit av och vägrade att starta igen. Less på gorm och bråk med denna billiga skitmottagare som VIASAT erbjuder så bestämde han sig att säga upp hela skiten och byta till Kanal Digital istället, då dessa erbjuder 1000 gånger bättre service.
Det är här det roliga börjar.
Det visade sig att då man köper en mottagare av VIASAT så tvingar dom kunden att förlänga avtalet med 24 månader, något som låter lika sjukt som det är.
Så, i dagsläget har min far alternativet att få en ny skitmottagare av VIASAT och låsa upp sig ytterligare 24 månader, eller att säga upp allt och fortsätta betala i nästan 2 år till för något han inte kan använda.
VIASATs metoder har ifrågasatts många gånger. Något man kan förstå när dom måste lura sina kunder för att ha kvar dom. Denna gång har dom dock förlorat ännu en kund, eftersom jag inte kommer att ge mig före min far tagit sig ur deras vansinniga kontrakt.
Passa er för VIASAT, det finns bättre alternativ och bättre kvalité att få.
Ha en bra dag.
Kommentarer
3 svar till ”VIASAT slår till igen…”
Hejsan! Jag heter Lisa och jobbar på Viasat Support. Vi vill börja med att förklara att vi inte lurar kunder att stanna kvar hos oss. När kunder tecknar sig för ett erbjudande över telefonen, så finns det alltid ett avtal på detta. Det görs en ljudinspelning där kunden muntligen godkänner avtalet och kunden har även 2 veckors ångerrätt, allt enligt distansavtalslagen.
Gällande just problemen med boxen så vill vi självklart hjälpa er lösa detta. Om ni mailar in din pappas uppgifter till vår mail :socialmedia@viasat.se så tar vi kontakt med er.
Med vänlig hälsning
Lisa Viasat Support
Då jag redan varit i kontakt med er support och fått förklarat att det inte finns någon alternativ box, samt att boxen som min far för närvarande använder (Pace HD) är en produkt som ni själva erkänner inte fungerar som det var tänkt, så har jag svårt att tro att vi verkligen kommer att få någon hjälp med detta problem.
Men, eftersom jag kommer att hålla alla besökare underrättade om vad som händer och sker i detta ärende så är jag villig att spela med. Jag skickar just nu uppgifterna till e-post adressen som du skrev i kommentaren så får vi se vad som händer.
Jag antar att jag ska skriva tack på förhand och hoppas på det bästa.
En annan fråga som säkert många av besökarna är intresserade av är just varför kunder tvingas förlänga sitt avtal med VIASAT då dom behöver en ny box? Om kunderna hade fått boxen gratis så förstår jag, men han har visat kvitton på nästan 1.000 kr för den mest basic utrustning man kan tänka sig. Som dessutom inte fungerar speciellt bra till hans kanalutbud, då det inte går att sortera kanalerna på ett, låt oss säga, vettigt och logiskt sätt.
Du får gärna svara via mail eller via bloggen, märk dock att informationen kommer att visas på hemsidan vilket sätt du än väljer att svara på.
Hejsan igen. Jag skriver en kommentar istället för att uppdatera inlägget, eftersom VIASAT valde att svara via telefon och inte via e-post eller via hemsidan direkt.
Min far är bunden till VIASATs avtal i 24 månader, trots att boxen inte fungerar på ett önskvärt sätt. Dom gick med på att reparera boxen då den är helt och hållet trasig just nu, men det är ju trots allt en klen tröst då dom själva vet om att mjukvaran i boxen inte fungerar som den ska. Bilden fryser, ljudet blir fel och kanalerna går inte att ändra eller sortera. 👿
Själv sitter jag med Kanal Digitals standard box, vilket jag fick på köpet när jag tog mitt kanalpaket. Jag fick HD kanalerna också, gratis. Plus att jag har bättre bild än VIASAT kan erbjuda, till ett billigare pris. 🙄
Så, om ni funderar på att skaffa ett nytt TV abonnemang, välj det rätta så att ni inte fastnar i deras klor. ❗