Vare sig du är en upplyst person av dagens teknik, eller bara nyttjar dess bekväma funktioner, så kanske du har hört talas om ”ECO-bubblor”, eller ”filterbubblor” som det är känt som i Sverige. Om du hört eller läst om dessa så har du förmodligen även hört att det mest är en myt och illasinnade rykten. Så är ju inte fallet, men det finns många som vill få dig att tro det, av en god anledning.
”Filterbubblor” har växt till en farlig sak eftersom dom nu för tiden kan påverka hur vi potentiellt tänker och tycker. Detta kan få oss att agera på ett annorlunda sätt än vi normalt skulle göra.
Avancerad AI och sofistikerade algoritmer kan faktiskt programmera dig att göra saker som du inte egentligen vill göra.
Låter det som science fiction? Det kan man säkert tycka, men låt mig förklara lite närmare.
Först ett varningens ord!
Först av allt vill jag bara varna att om du lätt blir påverkad av det du läser, föredrar att inte veta mer om ämnet eller om du är orolig som person så kanske du inte ska läsa följande information. Det kommer att kännas både kontroversiell och oroande. Många kan nog finna tröst i det faktum att det finns väldigt lite man kan göra för att påverka situationen, men andra kan nog tappa hoppet istället.
Om man ska döma om hur vi människor och konsumenter har reagerat på dessa saker tidigare så är det nog inget problem för dom flesta, vilket kanske är det sundaste sättet att reagera. Det finns väldigt få anledningar att oroa sig, men samtidigt alla anledningar att informera sig så att man känner till detta problem.
”The more you know…”
Vi börjar grundläggande
För enkelhetens skull så kommer jag bara att nämna två av dom största aktörerna på marknaden just nu, vilket är Google och Meta (Facebook). Dom bägge företagen styr majoriteten av all reklam och information på hela Internet, men dom är långt ifrån ensamma. Jag nämner också appars beteende på olika plattformar och operativsystem. Dock finns det undantag till alla dessa, förstås.
Om du läser något du känner är för kontroversiellt och att du inte håller med, så är det helt ok. Jag föredrar att du tänker själv och inte blint läser och tror på allt jag skriver. Allt jag skriver är ”som jag ser det” och vem är jag egentligen? Ingen alls? =)
Allt jag begär är att du tänker själv. Vilket är grunden för hur vi bör fungera.
För att jag ska kunna förklara hur en filterbubbla fungerar så måste vi gå tillbaka till grunden och titta på var denna teknik kommer ifrån. Vi börjar, som i många fall, med att du använder en sökmotor, Internet, spel, meddelande-tjänster, strömmande medier eller sociala medier för att roa dig själv. Du använder din dator, smartphone, smart-tv eller surfplatta. Precis som majoriteten av alla uppkopplade människor på jorden.
Vare sig du vet om det eller inte så kan jag berätta att majoriteten av sökmotorer, hemsidor, spel, meddelande-tjänster, strömmande medier och sociala medier samlar in din information och ditt beteende för att kunna leverera ”bättre och mer relevant marknadsföring”. Detta borde inte vara någon otrolig nyhet för någon. Algoritmer och AI arbetar hela tiden i bakgrunden och tar rätt på vad du är intresserad av, vad du gör, var du befinner dig, vad du använder för teknik och hur länge du tittar på olika saker.
Syftet är att ta rätt på exakt vad som får dig att gå igång, känslomässigt.
Bilder, reklam, rekommendationer och information, allt analyseras för att se hur du reagerar, så att detta kan dokumenteras och lagras. Detta system kan på ett enkelt sätt förstå vad du gillar eller inte gillar eftersom den vet att du reagerar på ett visst sätt på innehållet du presenteras. Algoritmer och AI är faktiskt så känsliga att dom kan avgöra vad du tycker baserat på mycket exakt beteendevetenskap. Hur länge du tittar på något, eller vad du klickar på efter att du läst något är bara toppen av isberget.
Dom otroligt bra på detta, samtidigt som dom arbetar fantastiskt snabbt.
Efter ett tag så har detta system fått tag i enormt många intressanta fakta om dig, eller i alla fall saker den anser är fakta, baserat på vad den vet om dig. Tekniken givetvis inte perfekt eller ofelbar i sitt nuvarande stadium, men den blir bättre hela tiden och i många fall så träffar den faktiskt helt rätt.
För några år sedan så blev folk mest irriterade över att se reklam på saker som inte var relevant för dom, men Algoritmer och AI skalar hela tiden av allt som inte är intressant eller går att använda och blir till slut rätt så säker på vad du är intresserad av. Sedan kan systemet använda dessa ”destillerade fakta” för att sälja din information till många andra, så att dom också vet vem du är.
Du kanske har märkt av att du inte längre reagerar på reklam som poppar upp överallt, vilket troligen beror på att den är väldigt relevant och icke-kontroversiell för dig. Om du inte märker av reklamen så är risken stor att din profil är väldigt korrekt och användbar för företagen.
Vad man måste förstå är att det huvudsakliga och underliggande syftet alltid är att tjäna pengar. Dock har delar av detta system använts för att ändra på politiska åsikter och mycket annat på senare tid, vilket i och för sig också har med pengar att göra i slutänden.
”Dom” har din data!
Insamlandet av ditt beteende är som sagt främst relevant för andra än dom som själva samlar in informationen. Att du spelar ett spel behöver knappast ett spelbolag få djupare information än så om. Men andra kanske skulle betala mer för att få veta att du spelar en typ av spel, så att dom också får chansen att marknadsföra och påverka dig att spela deras spel också. Nu vet dom ju vilkea spel du tycker om, så chansen är stor att dom kan övertyga dig.
Det är här som Google och Meta kommer in. Genom att samla in data från så många ställen som möjligt och se till att du använder så många som möjligt av deras egna tjänster, så får Google och Meta en otrolig ström av data som ramlar in varje sekund. Om du använder någon av deras tjänster eller mjukvaror så kan du vara helt säker på att din information och din data samlas in och analyseras, vad du än gör och var du än befinner dig.
Meta/Facebook har faktiskt gått så långt att dom analyserar allt du gör på din mobiltelefon, om du har deras app installerad. Bankärenden, fotografier, meddelanden, e-post, röstsamtal, GPS data och mycket annat samlas in, även om du inte ens använder Facebook appen. Du behöver bara ha den installerad och du behöver inte ens vara inloggad för att appen ska arbeta på och samla in din information.
För drygt två år sedan så exponerades denna säkerhetsrisk i Facebooks appar, men det tog bara några veckor så tystnade ropen och allt gick tillbaka till det vanliga. Nu ser man ingenting om detta och Meta fortsätter sitt insamlande i bakgrunden, utan att många av deras användare vet något alls. Risken är nämligen stor att du inte ens märkte av nyheten överhuvudtaget.
Tillverkare som Samsung har dessutom fått en massiv hög med pengar från Meta för att förinstallera Facebook och Instagram på deras telefoner, så att du som konsument inte har något val. För att du inte ska kunna förstöra Metas affärsmodell så kan du inte ens avinstallera deras mjukvaror. Samsung har låst dom på din telefon. Det enda du kan göra är att ”avaktivera” mjukvaran, vilket i princip gömmer ikonen för dig, men påverkar inte insamlandet i någon större utsträckning. Det enda sättet att komma undan är att kunna programmering och radera appar och systemprocesser via en PC.
Sjukt? Taktiskt? Logiskt? Du väljer själv.
Snabb utveckling
Istället för att detta system ligger och föråldras så utvecklas den i ruskig takt varje sekund. AI systemen som ligger bakom detta ”insamlande och destillerande” är fruktansvärt kraftfulla, men dom räcker ändå inte till för att hantera dom hundratals miljarder data som ramlar in hela tiden. Vilket gör att man utvecklat lösningar, minst lika innovativa som det grundläggande systemet.
Man har exempelvis lagt ned mycket pengar på att översätta vanligt tal till text, eftersom systemen enklare kan hantera text än tal. Varje gång du frågar Google assistenten om något så lär du samtidigt den hur du talar och hur din röst låter. Din röst samlas in och lagras för att processas och användas för att förbättra systemen ytterligare. Väldigt innovativt och logiskt om man tänker på det, dessutom så har Google redan berättat att dom gör detta, helt öppet. Om du använder Google Assistenten så har du godkänt att dom gör detta. Det borde inte vara en överraskning med andra ord.
Dom senaste generationerna av Googles hårdvara kan göra om ditt tal till text i realtid, direkt på enheten. Du kan alltså prata på Svenska, som transkriberas till text och sedan översätts till Engelska, samtidigt som du pratar. Imponerande och användbart för konsumenten, men samtidigt något som hjälper Google lika mycket. Det spelar inte längre någon roll vilket språk du talar på, oavsett om det är Grekiska, Svenska eller Italienska. Informationen kan översättas och användas för att komplettera din profil ändå.
Denna lokala hantering av data är en annan innovation som underlättar datainsamling och existerar på in princip alla moderna mobiltelefoner och datorer. För några år sedan så utvecklades det AI (Artificial Intelligence), eller NPU (Neural Processing Unit) hårdvara som behandlar data direkt på din enhet, istället för att den ska behöva skicka en massa data över Internet. För konsumenter så presenteras denna AI processor som något som ger stora fördelar för användaren.
Dessa processorer kan effektivt destillera informationen som skickas iväg, så att insamlings-systemen blir mindre belastade och mer exakta, samtidigt som du som konsument har fått fördelen att din telefon inte längre tar lika mycket ström. Men du har ju fått betala för utvecklingen och äran att ge dom informationen i slutänden. För, om du tänker på det, vem tror du egentligen tjänar mest på att din nya telefon har kraftfulla AI funktioner? Jag bara spekulerar här förstås. =)
Mer information än du tror…
Faktum är att dessa system vet mer om dig än du själv tror, om än du är teknikmedveten och tror att du vet, så är du inte i närheten. Under många år så har dessa system utvecklats, samlat och destillerat ned din information till en profil som kan vara så exakt att du skulle få rysningar efter ryggen om du visste om det.
Att du skapar en offentlig profil, som ett Google konto eller Facebook konto, gör bara processen marginellt enklare, det spelar egentligen ingen roll. Skugg-konton, eller ”shadow profiles” är redan skapade och du blir profilerad oavsett du loggar in någonstans eller inte. Det underlättar förstås om du har ett konto, eftersom du då delar med dig av ännu mer information. Dock är systemen smarta nog att lista ut det mesta utan din hjälp.
För att exempelvis Facebook/Meta ska kunna följa dig på nätet så behövs det bara att någon i ditt hem har tjänster från dom. Det står till och med i användaravtalet att Facebook/Meta har rätt att följa alla dina vänner och bekanta, oavsett om dom gett sitt tillåtande eller inte. Hur konstigt är inte det? Det blir givetvis kontroversiella skrik på nätet när sånt här uppdagas, men eftersom användarna redan gått med på det så finns det egentligen inga juridiska åtgärder som kan tas i efterhand.
Dom upprörda skriken på nätet dör ut nästan direkt och ingen lyfter längre på ögonbrynen efter några dagar eller timmar. Informationen försvinner i bakgrunden och nya intressanta saker tar dess plats. Det är så det fungerar.
Din mobiltelefon, din webbläsare, din e-post, din dator, sociala nätverk och även din bil. Alla rapporterar vad, vem, hur, var och när hela tiden. För att underlätta för dig, förstås. Mycket kan tillskrivas att det ”underlättar för dig” och att ”det är praktiskt”, vilket det faktiskt är många gånger. Men det är ju bara en del av sanningen.
Det är egentligen först när miniräknaren på telefonen vill ha tillgång till bankkonton som någon reagerar, men få reagerar innan. Tänk tillbaka lite på hur du själv hanterar all information du får kastad i ansiktet. Brukar du exempelvis kontrollera vilka behörigheter en app kräver innan du installerar den? Om du gör det så upptäcker du garanterat mycket konstigheter, samtidigt som du definitivt är en av få som kollar rättigheterna överhuvudtaget.
Majoriteten har inte tålamod eller intresse att veta vad en app får rätt att göra. En ”jag orkar inte bry mig” anda som växt sig större och större på senare tid gör att mängder med utvecklare inte har några problem att samla in allt som dom behöver, utan att bryta mot någon lag.
Om man tittar närmare så är faktiskt dom flesta appar designade för att samla in din information istället för att hjälpa till. Vill du vara säker att appar inte spårar dig så får du helt enkelt skippa att installera den.
Men det vet både du och jag att det inte fungerar. Den där intressanta appen är ju kanske något du behöver för ditt arbete eller din fritid?! Det blir fort kontroversiellt och jobbigt att försöka stoppa flödet av information som kommer från din telefon och dator, så jobbigt att majoriteten inte orkar bry sig och helt enkelt svarar ”JA” på alla frågor.
Företag som Google är oftast transparenta och förklarar gärna vilken information dom säljer om dig, men det är bara toppen av isberget som du får se. Dom pratar ogärna om saker som verkligen behöver ett svar. Jag brukar skämtsamt jämföra denna manöver med när magiker använder ”missledning” för att imponera på folk. Deras egna ”analytiska instrument” arbetar oavsett om du vill eller inte. Det är så systemet fungerar och du kan inte hindra denna process, hur mycket du än vill.
Du kan bestämma över en pytteliten del av din data, men oftast så påverkar dina val enbart dig själv, ingenting annat. Du kan till och med välja att radera din information om du vill, vilket gör att du inte kommer åt den längre. Men även här så är det bara du som blir påverkad av denna handling, Google behåller din profil i all evighet.
I appar som YouTube så kan du exempelvis välja att inte spara någon historik, men YouTube sparar din historik ändå. Det kan du inte välja bort. Den enda som får ”lida” av att du inte vill spara någon historik är du själv.
Inget system påverkas negativt av dina val. Precis så är det med övriga tjänster också. Du kan välja att inte ha tillgång till dina saker, det är helt ok. Men du kan inte hindra Google från att ha den tillgången.
Du har ju svarat ”JA” på allt!
Om du har Gmail, exempelvis, så står det i klartext i Googles serviceavtal att dom kommer att läsa alla inkommande och utgående e-post meddelanden, för ”analytiskt syfte” och för att kunna sälja din information. Det är bara det att många inte orkar läsa den informationen.
Detta står i princip på allt som Google erbjuder ”gratis”. Trots att många som hittar detta i efterhand tror att det Google eller Facebook/Meta gör är olagligt, så är det helt ok i lagens ögon, eftersom du godkänt det i förväg.
För det har du definitivt gjort på ett eller annat sätt.
Om du skulle lyckas svara ”nej” på ett av dessa avtal så avbryts allt och du får inte använda funktionen eller mjukvaran överhuvudtaget. Du MÅSTE godkänna att dom får göra vad dom vill med din data, eftersom det är den data som dom tjänar pengar på. Om du skulle kunna neka dom tillgången till data och ändå tvinga dom att ge dig tillgång till tjänster och mjukvara så skulle företaget lika gärna kunna slå igen dörrarna och spika igen fönstren.
Detta är förstås väldigt logiskt om du tänker på det.
Du tror att du ser det
Det största problemet med Googles (och övriga datainsamlares) ”transparens” är att du tror att du vet vad som händer. Efter att du pratat, skrivit eller på annat sätt uttryckt att du är intresserad av en produkt eller tjänst så ser du reklam på hemsidor, bara några sekunder efteråt, och blir förskräckt.
Det har hänt oss alla och är inget unikt i dagsläget.
Om man dessutom förstår hela processen som skett för att denna reklam ska visas, några sekunder senare, då kan man inte undgå att dessutom bli imponerad över den tekniska utvecklingen och hastigheten som detta sker med. Fantastiskt snabbt och effektivt.
Vissa blir förstås riktigt oroliga när man upptäcker detta ”fenomen” eller ”sammanträffande”, men vad man upptäckt är förstås en del av systemet som arbetar i bakgrunden. Trots att man är upprörd och tror att detta är så illa det kan bli, så är det långt ifrån sanningen.
Dags att öka lite
Det tog inte så länge innan företag som Google upptäckte att många av oss är helt enkelt är för smarta att gå på direktreklam längre, även om den är skräddarsydd. Många av oss registrerar ingen reklam direkt, utan mest undermedvetet. Ännu färre gör slag i saken och köper något baserat på en simpel annons, det är helt enkelt inte längre övertygande nog.
En viss procent kan fortfarande påverkas av riktad reklam, därför fortsätter tekniken att utvecklas och förfinas, men denna procent räcker inte för att driva industrin vidare. Man behöver helt enkelt styra kunden rätt på ett mer effektivt sätt. Man måste få kunden att VILJA köpa produkten man gör reklam för.
Vi pratar trots allt om en bransch som omsätter fantastiskt antal miljarder med dollar varje månad. Att sälja en produkt eller tjänst till några kunder täcker inte driftkostnaderna för detta, alls.
Så kom filterbubblorna
På grund av att en annons inte påverkar dig tillräckligt mycket för att du ska köpa något så ”uppfanns” filterbubblorna.
Man kom helt enkelt på att det inte är informationen du ser som påverkar dig mest, det är sakerna du inte ser.
En filterbubbla har som syfte att skräddarsy informationen du presenteras över hela Internet, i appar, reklam och sociala medier av alla slag. Med dina insamlade data och information i bakfickan så är den otroligt effektiv på göra detta, vilket gör att du snabbt blir tvångsmatad med information, utan att du vet om det.
Jag vet att det låter otroligt, men läs vidare så ska jag förklara närmare.
Om du tidigare visat intresse för exempelvis Fotboll, så är chansen stor att du ser reklam om Fotboll på många hemsidor, detta har jag förklarat tidigare. Men då du besöker sociala medier och liknande så kommer du också att få mer information, bilder och videos som rör Fotboll. Nyhetssidor och sökmotorer kommer att prioritera information och nyheter som rör Fotboll, eftersom dom vet att du är intresserad av det.
Nackdelen med detta system är förstås att samtidigt som vissa saker prioriteras mer, så måste övriga saker prioriteras mindre. Saker som du inte gillar och inte är intresserad av försvinner i bakgrunden, eftersom det inte bidrar till att ge dig en positiv inställning eller får dig att vilja köpa något.
Ju mer sidor du besöker, ju mer länkar du klickar på, ju mer annonser du ser, desto mer pengar tjänar företag på dig. Att visa dig saker som du inte är intresserad av gör att dom förlorar pengar, eller tjänar mindre i alla fall.
Denna typ av ”programmering” sker under en längre tid än reklamen som poppar upp, men syftet är att du slutligen ska se en annons och säga: ”Den där har jag ju sett överallt. Den fungerar ju fantastiskt bra, eftersom alla verkar nöjda med den”.
Risken är väldigt stor att du gör slag i saken och köper produkter med så mycket positiv information i bakhuvudet. Systemet fungerar precis likadant som recensioner du säkert sett, som tenderar att prioritera människor som säger positiva saker och i princip gömma dom som haft en annorlunda upplevelse, precis så fungerar en filterbubbla.
Att visa negativ kritik om en produkt gör ju knappast att någon blir inspirerad att köpa den, medan enbart positiva saker gör att du blir mer villig att ge bort dina pengar.
Alla ska vara med
I och med att din information och dina intressen sprids lika snabbt som ljuset över världen så känner dom flesta företag till vem du är och vad du är intresserad av redan innan du klickat på något som dom äger. Så länge dom är med i denna ”informations-pipeline” förstås. Din destillerade profil distribueras och säljs mellan många miljoner hemsidor och sociala medier runt om på nätet, som alla kan anpassa sitt innehåll för att du ska tycka att dom är mest intressanta och relevanta.
Se det lite som att företag drar och rycker i dig för att få din uppmärksamhet.
Dom företag som försöker vara ”moraliska” och kanske inte vill vara en del av detta system har redan förlorat dig som kund. Dom ”bestraffas” genom att prioriteras lägre på sökmotorer och sociala medier.
Lite som att stå långt i bakgrunden i det tysta och hoppas att du lägger märke till dom.
Facebook och Instagram ger givetvis företag möjligheten att betala extra, så att dom hamnar högre upp i prioriteringen och att deras annonser syns på fler ställen. Om dom inte gör det så får dom helt enkelt skylla sig själva.
Om någon fick en bild från Al Capone och maffiaverksamhet i huvudet så är man väldigt nära sanningen. Det rör sig rent tekniskt om utpressning via digitala medier och blir faktiskt allt vanligare och mer uppenbart. Omoraliskt? Nä, det rör sig om affärer och pengar.
Google säljer förstås även lösningar där ditt företag kan listas högre upp än andra, med betoningen att du får betala för det, givetvis. Det är helt valfritt och ingenting du tvingas göra, men du vet vad som händer annars… Capish?
Företag har helt enkelt valet att slåss om kundernas uppmärksamhet på traditionella sätt, vilket innefattar att man som konsument måste hitta deras företag direkt, utan hjälp från sökmotorer, online annonser och listningar på andra hemsidor. Detta gör att företaget knappt får några kunder alls och helt enkelt inte syns någonstans. Även om du söker efter produkter företaget säljer så prioriteras andra som betalar och deras produkter visas istället.
Det andra och egentligen enda alternativet för företag är att samarbeta och få chansen visas i sökmotorer, på hemsidor och i reklam. Företag som samarbetar får chansen att skräddarsy din upplevelse så att du blir intresserad, handlar produkter och samtidigt så tjänar företaget pengar på att sälja reklam till dig, medan du läser information på deras hemsidor eller använder deras appar.
På detta sätt så sluts cirkeln och informationen, din information, kan bli ännu mer exakt, riktad och effektiv. Företaget som nu är med i systemet lämnar även ut information om vad du köper och vad du tittar på, så att din profil kan bli ännu mer exakt och effektiv till nästa gång.
Nästan poetiskt elegant och genomtänkt. =)
När det blir farligt
I grund och botten är en filterbubbla inte farlig. Den försöker helt enkelt sälja på dig saker du kanske inte ens visste att du var intresserad av och visa dig information som den tror att du är intresserad av.
Må hända att den är otroligt effektiv på att göra detta, men orsaken till att dom överhuvudtaget existerar är just för att det fungerar väldigt bra och att du delar med dig av så mycket information att det är tekniskt möjligt.
Faktumet är att Google och Meta tjänar många miljarder kronor på detta, så det finns ingen anledning att sluta eller bromsa upp för att tänka efter speciellt mycket. Målet är faktiskt att bli ännu bättre och mer exakt hela tiden, vilket gör att dom tjänar mer och utvecklas ännu mer. Vilket dom blir och dom gör.
Det finns dock en väldigt mörk sida av detta system. En nackdel som man inte tänkte på när man skapade tekniken, eller kanske den inte ens fanns till en början. Detta kan ha varit något som växt allt eftersom systemen blir effektivare hela tiden.
Om du föreställer dig att du söker efter saker som har med politik eller kontroversiella saker att göra, exempelvis att Android är bättre än iPhone, så börjar systemet även anpassa denna information på ett väldigt aggressivt sätt. Du kommer att se mer och mer information som stödjer dina åsikter och alla saker som motsätter sig dina åsikter försvinner i bakgrunden. Inte påtagligt eller överdrivet till en början, men allt eftersom du fortsätter att bli tvångsmatad med information att Apple är onda så klickar, läser och tycker du dig djupare i träsket.
Det är då det blir komplicerat.
Din filterbubbla vill ju presentera saker du är intresserad av, inte saker som du kanske tycker är tvärt emot dina egna åsikter. Då finns risken att du tappar intresset och kanske slutar surfa på nätet eller handla produkter. Hemska tanke.
Inom kort så befinner du dig i en filterbubbla som klappar dig på ryggen och manar dig framåt på Internet, utan att du egentligen märker det. Dina åsikter stärks och du får en känsla av att alla tycker som du och att det just du är intresserad av är väldigt populärt. Du ser ju trots allt information om det överallt. Sakta men säkert så förstärks dina åsikter och det känns som att du är en i gänget, tillhör majoriteten och så vidare.
I ont syfte
Som du säkert förstår så är det här det blir farligt. Om du är lätt påverkad av information du tar in så kan detta med enkelhet ändra hur du tänker och förstärka dina känslor gentemot vissa saker.
Vad man måste förstå är att det inte är systemet i sig som gör något ont, det är en bi-produkt som påverkar dig att handla på ett visst sätt baserad på informationen du presenteras. Det är vårt psyke som gör denna sak farlig, i grund och botten.
Man märkte att stora delar av befolkningen påverkades av vilken typ av information dom presenterades, vilket givetvis ledsagade dom som såg en stor fördel att göra just detta för vinnings skull.
Jag känner att det är viktigt att poängtera att nu pratar vi inte längre om Google, Meta eller andra insamlare, utan externa företag som har ett helt annat syfte. Jag inser ännu en gång att det låter som en Sci-Fi novell, men om du tänker tillbaka lite så har du faktiskt sett hur detta fungerar i verkligheten.
I och med presidentvalen i USA, där denna form av manipulation sågs på som en ”teknisk överlägsen strategi” för att få människor att rösta på ett visst sätt. Ett företag blev ertappat med att utnyttja och manipulera systemet för att påverka rösterna hos väldigt många människor. Deras filterbubblor blev programmerade att visa positiva saker om ena sidan och negativa om andra, för att programmera om åsikterna hos dom som röstade.
Det kan debatteras hur effektivt systemet fungerade i slutänden, men jag är inte här för att diskutera något, utan enbart att dela med mig av informationen. Vad man måste förstå är att detta är ett extremt, men verkligt, exempel.
Många gånger så vill företag bara att du handlar vissa produkter eller att du ska känna igen ett visst varumärke mer än ett annat. Men denna handling lyfte frågan till ytan om var gränsen går för att sälja och göra reklam för produkter och tjänster.
Bevisligen går det att nyttja filterbubblor för ”ont syfte”, vilket är en anledning till oro och något som garanterat bör undersökas djupare. Det undersöks garanterat av många som vill tjäna stora pengar på att styra informationen du får.
Du är redan där… Testa själv!
Om nu sitter och skakar på huvudet och tänker ”vilken dåre, bara fantasier” eller helt enkelt inte inte tror på filterbubblor så kan du testa det redan idag, inget är enklare.
Ta exempelvis din telefon och leta efter ett intresse du har, eventuellt är det knivar, outdoor eller teknik, eftersom du är på min blogg. Kolla vilka resultat du får upp.
Ta nu en telefon från en vän och gör detsamma. Märker du skillnaden i vad du får upp för information? Kolla även reklamen som visas på olika hemsidor, exempelvis Expressen och Aftonbladets nyhetssidor, som använder denna teknik väldigt frekvent.
Detta kan man även göra med andra nyhets-sidor, där din väns telefon troligen visar saker som denne är intresserad av, medan din telefon visar vad du är intresserad av.
Om du och din vän båda har YouTube så går det snabbt att se den skräddarsydda delen genom att bägge öppnar sina YouTube appar och ser vad som dyker upp. Troligtvis är det inte alls samma videos eller innehåll.
Hur gör jag för att slippa?
Det många tänker är att dom inte vill vara en del av dessa filterbubblor. Dom vill se den ”ocensurerade Internet”, med all information som finns och utan att någon styr vad som visas. Tyvärr så är det i det närmaste omöjligt. Du kan begränsa dessa filterbubblor, men då allt du använder har bestämt sig för att du ska tillhöra filterbubblor så är det nästan helt utanför din kontroll.
Saken är den att även om du tar bort Facebook/Meta, Instagram och andra appar som är speciellt anpassade för att samla information om dig, så använder du säkert Google för att söka efter information ibland. Den är otroligt effektiv på att samla in och sälja din personliga information. Samma gäller på Android telefoner, som är skräddarsydda för att göra detsamma.
Apple gör samma sak!
Om man nu tänker att Apple är lösningen på att man ska slippa filterbubblor så är det inte hela sanningen. Även Apple använder delar av denna teknik för att sälja sina produkter på ett bättre sätt, förstås. Dock så har du kanske inte missat att många större företag, som Google och Facebook/Meta är otroligt upprörda över Apple just nu.
Orsaken är att Apple stoppat floden av information som fullkomligen rinner ur din telefon och ut på Internet, till att bara vara droppar av information. Detta gjorde Apple genom att ge användaren information om att dom spåras, samt möjligheten att neka detta. Facebook/Meta tyckte detta var omoraliskt och elakt. Hur man man ge användarna möjligheten att neka dom information… Hemska tanke.
Att sedan över 80% av alla Apple användare genast nekade tillgång till informationen skadar förstås effektiviteten hos filterbubblorna, då informationen blir mindre exakt och faktiskt kan bli missvisande och ”kontroversiell” jämfört med vad du tycker personligen… Hemska tanke.
Om dom bara får in några få droppar av information när du söker efter en specifik sak, så finns risken att dom rekommenderar produkter som du kanske inte ens är intresserad av, utan kanske bara sökte efter en gång, eller råkade klicka på av misstag. Du kanske inte handlar något eller påverkas att tänka annorlunda… Hemska tanke.
Facebook/Meta menar att när Apple gav sina användare möjligheten att neka att dom får tag på information så har dom förlorat flera miljarder dollar i intäkter. Men det uttalandet gör ju bara att det borde vara uppenbart för alla hur mycket information som Facebook/Meta samlar in och säljer.
Som sagt är Apple inte oskyldiga på något sätt, dom har egentligen bara hindrat andra från att samla in din information, men dom har inte på något sätt bromsat upp sin egen insamling. Detta borde ju vara uppenbart. Allt jag vet om Apple är att dom i alla fall använder informationen till att sälja sina egna produkter till dig. Inte för att sälja dig till andra företag. Dom gånger som statistisk data säljs så kan den ändå inte knytas till dig som person, vilket är en liten tröst i alla fall.
När det gäller Apples inställning till tekniken och att sälja din information så törs jag faktiskt inte uttala mig närmare. Dom är väldigt tysta och arbetar i så fall mycket i bakgrunden med denna teknik. Dock måste jag poängtera att jag litar mer på Apple än både Google och Meta, baserat på tidigare erfarenheter.
Det är den främsta anledningen till att jag bytte från Google och Android till Apple, kan poängteras.
Don’t panic!
Vad man måste förstå är att hur du än försöker skydda dig mot denna form av filterbubblor så arbetar du väldigt mycket motströms med händerna bakbundna. I princip alla hemsidor du besöker är på något sätt kopplat till denna data-insamling och kommer skvallra att du är där och vad du läser. Facebook/Meta och Google, bland andra, kommer således alltid att få in information om dig och försöker desperat att rekommendera och filtrera vad du ser för att bli effektivare och mer exakta.
Även min hemsida kan vara kopplat till detta system, i och med att jag inte vet om företaget som hemsidan ligger på samlar sånt. Personligen har jag inga annonser eller kopplingar till varken filterbubblor eller andra system, men jag kan ju givetvis inte veta med säkerhet att dom som äger servern har samma inställning.
Google och Meta blir betydligt sämre på att samla in din information om du tänker efter först. Det går att begränsa mycket av informationen som dom får tillgång till, men det krävs mycket arbete från din sida. Till skillnad från vad du tjänar på dina personliga åsikter så ger dom betydligt mindre inkomst än företag som Google och Meta tjänar på att sälja dom till andra. Detta i sin tur medför att dom satsat miljarder och åter miljarder kronor för att se till att du INTE kan hindra dom från att få tag på den information dom behöver för att tjäna sina pengar.
Även detta är väldigt logiskt och bör ses mer som en ”företags-strategisk-handling” än ”plan för världsherravälde”. Chrome, som du troligen använder, tillverkas av Google. Den är nog världens mest populära webbläsare, samtidigt som den är specifikt konstruerad för att samla in information åt Google, men bara åt Google. Android, som finns på över 3 miljarder enheter, ägs (i utsträckningen) av Google. Även här finns det bevis för att Google alltid samlar in information, oavsett vad du väljer för alternativ eller nekar.
För drygt ett år sedan så gick flera av Android utvecklarna ut och ”visselblåste” om detta, men det är historia nu.
Du kommer inte undan hur du än försöker, så är det bara. Risken är överhängande att din nya bil skvallrar om var du är och vilka butiker du parkerar bredvid, så att företag kan profilera dig ännu bättre. Att det är krångligt att slippa bli profilerad på nätet är förstås en del av planen. Det SKA vara en omständighet och du SKA tycka att det inte är värt det.
Vad kan man göra då?
Är det dags att få panik? Nä, det lönar sig ju ingenting att vara orolig över denna teknik. Vad man däremot bör göra är att tänka till och inte svara ”ja” på alla frågor. Det finns exempelvis en anledning till att vi nu får alternativet att begränsa cookies på alla hemsidor. Om du är noga med vad en hemsida får veta om dig, så bromsar du i alla fall lite information istället för att sitta med foten på gaspedalen hela tiden.
Det bästa är att vara källkritisk och analytisk, vilket kan vara svårt. Vi vill gärna att information stämmer överens med våra egna åsikter, det är så vi fungerar och ingenting unikt överhuvudtaget. Vi letar information för att få veta mer om saker vi är intresserade av. Att filterbubblorna klappar oss på ryggen och håller med gör att vi blir positiva och säkert köper något.
Om vi skulle få negativ respons om något så är vi ofta så djupt i vår egen bubbla att vi viftar bort åsikten som en tillfällighet och att åsikten är felaktig. Genom att det inte blir så många negativa åsikter så vinner oftast dom positiva och ofta fingerande recensionerna och guldstjärnorna vårt förtroende.
Att ändra på den inställningen kräver att man distanserar sig till sina känslor runt saker och ting, vilket är otroligt svårt och kräver mycket eftertanke, om allt. Risken är därför stor att du till slut tänker som majoriteten av alla användare: ”jag har inget att dölja” och man följer strömmen istället. Det är trots allt enklare och friktionsfritt.
Frågan är inte vad du kan dölja för Internet. Frågan är vad Internet kan dölja för dig… =)
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.