telecommunication tower under cloudy and blue sky wireless communication and information technology concept

Tele2 + iPhone 15 Pro Max = En mardröm…?

Nu kommer något kontroversiellt från mig, helst för dom som hängt med ett tag och vet vad jag tycker om både Apple och Tele2. Dom har fungerat perfekt i många år för mig. Alla i familjen använder Tele2 och Apple enheter och vi har även datakonton som är från Tele2. Tele 2 är billiga, snabba och har alltid varit pålitliga…

När jag köpte min iPhone 15 Pro Max så flyttade jag helt enkelt över mina abonnemang från min iPhone 14 Pro, vilket gick smidigt och enkelt. Mitt Telia abonnemang för jobbet klickade igång på 10 sekunder, mitt Tele2 abonnemang gjorde också detta, efter ungefär 10 minuters väntetid. Allt var frid och fröjd, trodde jag.

Efter några timmar så uppenbarade sig ett litet problem. Det visade sig nämligen att det inte går att ringa till min telefon, annat än på arbets-numret. Jag kan ringa ut från den, men ingen kan ringa in. Min fru fick samtal där man undrade varför min telefon inte var igång, vilket var det som avslöjade problemet för mig.

Jag tog kontakt med Tele2 för support och dessa utfärdade ett nytt eSIM till mig. Min iPhone installerade abonnemanget, men denna gick inte att aktivera. När jag provade att utföra en aktivering igen så sa den att nu var den koden förbrukad och det går inte att aktivera min eSIM längre. Efter ett tag så försökte Tele2 supporten ännu en gång att skapa ett nytt eSIM, men även denna slutade med ett felmeddelande.

Nu stod det i Tele2 appen på min telefon att jag hade två abonnemang som inte var aktiverade, med röd och illavarslande text. Hur jag än gjorde kunde jag inte aktivera dom. Inget av dom utskickade eSIM abonnemangen fungerade och räknades som ”förbrukade” i systemet.

Jag tog kontakt med Tele2 igen och efter drygt 2 timmar med supporten så kunde vi inte komma fram till en lösning. Dom skickade mitt ärende vidare till tekniker som skulle se vad som kunde stå på. Jag skulle återkomma till Tele2 på ”nån timme” så skulle dom ha en lösning på mitt problem. Det största problemet med allt var förstås att dom inte kunde kontakta mig på något sätt, då min telefon inte längre var nåbar. Jag kunde inte ta emot meddelanden och inte heller skicka några meddelanden.

Efter någon timme så ringde jag tillbaka, fick ett till eSIM att aktivera, vilket inte heller fungerade och fick då rådet att byta till ett fysiskt SIM igen. Som tur var hade jag ett SIM kort liggande som vi kunde återanvända. Några knapptryckningar senare så skulle allt vara löst… ”20 minuter och sedan är den igång”… Jättebra, tänkte jag. Men det hände förstås inte. Efter ytterligare en timme så hade jag inte ens kontakt med nätet längre. Ingenting fungerade längre på min telefon.

Jag tog kontakt med Tele2 igen via min sons telefon och nu var det en hjälpsam typ som svarade. Han gick igenom allt och det visade sig att Tele2 hade fått ”stock i systemet”. Mitt första abonnemang hade inte blivit aktiverat och ”pluggat” systemet. Alla efterkommande eSIM beställningar hade lagt sig ovanpå och inväntar sina egna aktiveringar, men den första släppte inte igenom något.

Vi pratade lite ”ledigt” om hur hela situationen hade uppstått och min åsikt rörande allt. Det var lite mer som ett snack i baren än en klinisk punkt till punkt genomgång av en färdig manual. Det visade sig att den support-personen som jag nu pratade med hade jobbat i 20 år med supportärenden och hade en lång erfarenhet av olika bekymmer som ”dom mindre erfarna” kanske inte snappat upp ännu.

Han guidade mig igenom min telefon och vi provade på några enklare saker, men utan resultat. När vi tänkte avsluta samtalet så sa han att det finns en sak vi kan prova. Han antog att jag fått rådet att prova detta tidigare, så han hade inte tagit upp det. Nämligen att återställa nätverket på min iPhone… Ett råd som jag inte fått och inte heller ens tänkt på själv. Jag gick till inställningar/allmänt/nollställ/nollställ nätverk och klickade på knappen… Bokstavligen 20 sekunder senare så var allt igång och fungerande…

Min support-person sa då att detta är det första man ska göra på en iPhone om man har problem med mobilnätet, eller WIFI nätet. Eftersom jag aldrig haft problem med detta tidigare så var det absolut inte något som jag ens tänkt på. Tydligen så var det inte något som dom tidigare 4-5 personerna jag pratat med heller tänkt på. Nu fick jag lära mig något nytt i alla fall och var mycket tacksam för att han kunnat lösa mitt problem.

Vi pratade några minuter till innan han avslutade med ”Nu är det lite kö här, så jag måste arbeta vidare. Tack för samtalet och jag är glad att det löste sig!”

Bara så där hade mitt problem som varit i 6 långa dagar löst sig. En knapptryckning i en befintlig meny på min telefon så var mitt problem borta. När min lycka över att ha igång telefonen igen ebbat ut lite så blev jag lite irriterad över att ingen som jag tidigare pratat med ens tänkt tanken på att föreslå detta, men även den känslan försvann rätt så fort.

Jag vet fortfarande inte om detta var ett ”Apple problem” eller ett ”Tele2 problem”, men nästa gång det händer, om det händer, så vet jag exakt vad jag ska göra direkt. 😅

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.