Apple Watch Ultra – Ett litet problem, som löste sig…

Nyligen så bytte jag till en ny iPhone och i samma veva så glömde jag bort en liten detalj. Min Apple Watch Ultra har ju nämligen ett abonnemang också. Jag är lite ovan att ha en klocka med sin egen anslutning till mobilnätet, då detta passerade mig helt obemärkt. Det var först när jag satt och diskuterade Apple Watch med en vän som jag insåg att jag inte aktiverat det mobila nätet för min klocka, vilket förstås inte gick.

Klockan blev helt enkelt svart när jag sa åt den att aktivera mobilnätet, men ingenting hände efter detta. När jag gick in i inställningarna på min mobil, på Apple Watch appen, så sa den att mitt mobila abonnemang på klockan är ”inaktivt”. Det enda alternativet som fanns var är att ta bort det. Om jag tar bort det så måste jag skaffa ett nytt för att klockan ska fungera….

Det fanns alltså två alternativ, att aktivera anslutningen, vilket inte fungerar, eller att helt enkelt ta bort den, vilket rent tekniskt säger upp min abonnemang.😊

Inga råd, inga instruktioner eller annat som jag kan använda mig av presenteras, vilket jag tycker är konstigt. Jag vill redan nu understryka att detta inte är några som helst problem för mig, men jag är samtidigt intresserad av vad som hände med min klocka, i och med att jag bytte mobiltelefon. Jag tänkte förstås att allt skulle fortsätta som vanligt, eller i alla fall att jag skulle få aktivera mitt ”klock-abonnemang” efter installationen.

När man först köper klockan och aktiverar mobilnät så installeras abonnemanget automatiskt, via en guide på mobiltelefonen. Men när denna guide inte uppenbarar sig så är det förstås svårt att göra något.

Jag provade att plocka bort abonnemanget, men det gick inte. Men en fullständig reset av klockan gjorde till slut susen. Nu gick det förstås inte att lägga till ett abonnemang, tänkte jag. Det gick faktiskt att lägga till ett abonnemang via guiden som åter igen poppade upp på telefonen. Problemet var att detta abonnemang kostade pengar.

När man har Tele2s snabbaste och obegränsade abonnemang så ingår nämligen abonnemanget till klockan, helt utan kostnad. Ännu en anledning till varför man ska välja Tele2. 😉

Efter ett samtal med Tele2 så fick jag allt förklarat. Varje gång man byter telefon så slutar abonnemanget att fungera. Man kan inte ta bort abonnemanget själv, utan det måste Tele2 göra åt en. Drygt ett dygn efter att abonnemanget är borttaget så kan man återaktivera klockan och på så sätt ta del av gratis-abonnemanget som ingår. Om man struntar i varningen att det kostar pengar så skapar klockan ett nytt abonnemang, vilket gör att man får två aktiva abonnemang för klockan hos Tele2, istället för ett, vilket då börjar kosta pengar.

Nåja. Nu är allt ok och min klocka har än en gång mobilnät. för dom där gångerna när man inte vill ha med sig telefonen i fickan, men vill vara anträffbar. Personligen har jag bara haft användning av denna funktion när jag glömt telefonen hemma och haft bråttom iväg. Då är det väldigt smidigt.

Hoppas detta hjälper någon som hamnar i samma situation och behöver hjälp med att komma igång. 👍

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.