Suunto 7 och XXL [Uppdaterad]

Då var det dags för ännu en ”rant” angående saker som går lite fel för mig. Kommentera gärna om du varit med om en liknande situation. Låt oss börja.

En beställning och en hämtning
För ett tag sedan så bestämde jag mig för att köpa en Suunto 7, för att inleda min ”pausade” träning igen. Jag kollade runt och upptäckte att XXL, sportbutiken, hade hemma en Suunto 7 med rätta specifikationerna. Då jag har ca 32 mil bilresa att se fram emot så tänkte jag vara lite förutseende och vara säker på att klockan fanns kvar när jag kommer fram, så jag bokade upp den via XXLs hemsida.

Flera timmar senare så kommer jag ned till XXL butiken och pratar med en säljare, som ganska omgående informerar om att klockan jag just bokat i butiken blir skickad från deras centrallager i Norge. Jag har alltså inte bokat klockan i butiken genom att göra det på hemsidan.

Både jag och flera av dom anställda på XXL försöker få kontakt med central-lagret, men det enda sättet är mail och det brukar ta några veckor att få svar, meddelar dom anställda på XXL. Dom menar dock att jag inte blir fakturerad för något, då frakten är gratis och även returen på klockan som blivit ”felbeställd”.

Dubbla klockor
Då jag inte behöver hämta ut klockan, utan helt enkelt begära en retur på den så var det inget att oroa sig för. XXL butiken hade fortfarande kvar Suunto 7 klockan jag var intresserad av, så jag köpte den helt enkelt på plats. Dom anställda sa att jag skulle få ett meddelande om att min vara fanns att hämta i butiken när den ankom, samt att jag bara skulle ringa och säga att den skulle skickas på retur, så skulle det gå fortare för dom. Inga problem tyckte jag.

Tiden går
Ungefär en vecka senare så dyker det upp ett meddelade där det står att min beställning nu var färdig för avhämtning i butiken. Precis som vi kommit överens om så ringer jag XXL butiken och meddelar att beställningen ska gå på retur. Efter några minuters väntande så meddelar personen jag pratade med att allt var klart. Den skulle gå på retur så snart som möjligt.

Inte så fort
Drygt en vecka efter att jag ringde till XXL och begärde retur på min order så dyker det upp en returorder i Postnord-appen. ”Elektronisk förhandsinformation mottagen”, ”Returorder XXL Vildmark”. Perfekt, tänkte jag och fortsatte mitt liv som vanligt.

Konflikt och problem
Nästan exakt en månad efter jag skickade tillbaka ordern så blir jag kontaktad av Klarna, som vill få pengarna för klockan. Jag har ju nämligen inte betalat fakturan till XXL. Klarna är ju Klarna, så jag förklarade läget och att jag returnerat ordern vilket verkar ha lugnat dom lite. Jag tog även kontakt med XXL butiken och tänkte kontrollera om produkten var kvar i lagret ännu, eller vad som hade hänt.

Den något ointresserade personen på lagret frågade flera gånger efter ordernummer, paket ID och annat som skulle hjälpa dom att ”se efter”. Gång på gång blev jag antingen mutad och fick sitta i det tysta långa perioder, eller så fick jag sänka volymen i mitt headset eftersom dom spelade musik på högsta volym i bakgrunden, medan dom skriker olika uppgifter angående mitt paket mellan varandra över lokalen.

Efter drygt 20 minuter så meddelar dom att det inte finns något paket på lagret. Jag skulle meddela Klarna angående detta så att jag inte behövde betala fakturan ”just nu”. Detta gav mig en indikation på att dom fortfarande kommer att hålla mig ansvarig för att dom slarvat bort paketet.

Historien slutar inte här
I skrivande stund så har jag inte fått några som helst indikationer på att min situation löst sig på något sätt. Jag kommer givetvis inte att betala någon faktura, utan förutsätter att XXL har sån ordning att dom upptäckt att jag aldrig hämtade ut paketet från deras butik.

Jag kommer att uppdatera detta inlägg så fort jag får veta något mer. Se detta inlägg som en varning och om du måste handla från XXL, se till att få allt skriftligt. Ibland blir man lite naiv och tror att saker ska lösa sig, men man ska inte vara säker på något.

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.

[Uppdatering 200927]
Som vanligt när jag ska göra en ”uppföljning” på ett tidigare inlägg så glömmer jag att många av mina läsare befinner sig i en ”limbo av ovisshet”. Detta ber jag givetvis om ursäkt för. Nu kommer dock den efterlängtade uppföljningen på detta inlägg.

Jag fick nyligen ett meddelande från en anställd på XXL som hade vänligheten att höra av sig. För att undvika komplikationer för denne så finns inga identifierbara uppgifter kvar.

Hej Urban!
Tråkigt att höra att beställning med Suunto gick snett och det inte behandlades korrekt på plats. Något som anställda i butiken som du besökte tog fel, är att majoriteten av varorna skickas ifrån Örebro där vårat Svenska huvudlager ligger, inte ifrån Norge (där endast större beställningar specifikt till butik kommer). Nu under pandemitider har frakttiden avsevärt fördröjts för beställningar av privatpersoner, vilket kan förklara din frakttid på cirka en vecka.

Själv har jag försökt få vår E-handel att ändra uttrycket ”Pickup@store”, då det väldigt enkelt misstas för att man köper en vara från butiken på distans för att lätt hämtas samma dag. På rak arm kan jag ärligt säga att det är 9 av 10 gånger som e-handeln strular till något och gör att vi måste bistå med hjälp åt besvikna, eller rättare sagt förbannade kunder, som kommer in i butik.

Klarna är alltid Klarna, struligare företag att ha och göra med har jag själv aldrig varit med om. Dock, vid returer, eller när man inte fått varan direkt då man beställt för att sedan hämta upp samma dag, hjälper det att logga in i appen eller på hemsidan via Bankid, klicka in på sin order, längst ner kan man rapportera en retur. Då snabbar det på processen, annars är det 2 instanser (XXL & Klarna) som ska kontakta varann fram och tillbaka ifall varan har hämtats eller ej, om betalning skall in eller ej osv osv..

Hoppas allt har löst sig eller löser sig framöver, är det något du undrar över ang. XXL’s procedurer är jag rätt person att svara på dessa”.

Jag tackar och bockar för detta och vill samtidigt säga att XXL till slut tog på sig ansvaret för den försvunna klockan. Både XXL och Klarna var överens om att det inte var mitt problem längre och ärendet är nedlagt nu.

Det roliga, eller konstiga, var att Klarna gick från att vara kompisen man lånar pengar av för att köpa en pizza till att vara MC knuttarna med slagträn i handen på väldigt kort tid. Från ”betala när du har tid” till ”var är våra pengar” var skrämmande snabbt. Trots att jag meddelat Klarna att produkten var returnerad och vad som hänt så gick ärendet vidare till deras ”dispyt”-avdelning. Det var inte en ”Smooth”-upplevelse, men jag är samtidigt glad att det löste sig. Jag kan bara inte sluta tänka på dom som hamnat i samma situation men inte fått upprättelse… *brr*

Att jag ständigt hamnar i dessa problematiska situationer beror troligen på att jag är rätt så naiv när det gäller processer hos stora företag. Om jag handlar hos ”Jannes småhandel” så kräver jag oftast kvitton och arkiverar dessa för att kunna göra reklamationer om så behövs, men om jag handlar av ett stort företag så gör jag väldigt sällan detta.

Troligen beror det på att större företag allt som oftast ser ”mellan fingrarna” och till 90% inte bryr sig om du returnerar något. Det är, i brist på annan analogi, en droppe i havet för dessa. ”Jannes småhandel” får däremot en massa extraarbete och säkert problem med deras grossist. Detta gör att han inte vill returnera något i onödan. Kostnaderna för hanteringen överstiger kanske vad vinsten på produkten skulle ha varit.

Ibland så blir dock även det stora företaget problematiskt att ha att göra med, som i detta fall med XXL. Orsaken beror oftast på att personalen har för mycket att göra, vilket i sin tur gör att något glöms bort. I detta fall kan det mycket väl ha varit en av dom anställda som sålde klockan till en kund, eftersom det inte var någon som hämtat den i utsatt tid. Man kan dock bara spekulera.

Huvudsaken är att jag slapp betala för en klocka jag aldrig haft. =)

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.