Visst är det intressant att Apple på något sätt alltid lyckas med sin marknadsföring, trots att dom inte ens verkar försöka få dig att köpa något? Om du blev förvirrad och anser att Apple alltid försöker sälja på dig prylar så ska jag förklara närmare med Apple Watch Ultra som exempel. Se reklamfilmen nedan så ska vi prata vidare sen.
När Apple först presenterade sin Apple Watch Ultra så marknadsfördes den som extremsportarens bästa vän. Funktioner som man inte hittar på andra Apple Watch, med en tålighet som övergår vad någon klocka någonsin skulle utsättas för normalt. Bättre batteritid, otrolig tålighet mot elementen och samtidigt den mest sofistikerade och funktionella smart-klockan på marknaden.
Det är den perfekta kombinationen för äventyraren och utforskaren. För dom där som kräver lite extra från sina tekniska lösningar. Den klarar snöstormar, 100 meters vattendjup, brännande öknar med sandstormar och andra extrema miljöer.
Allt detta gör att man lyfter på ögonbrynen och genast är man intresserad av vad som kommer härnäst. Men det är här det blir en liten twist…
Den är inte för dig
Det speciella med Apple Watch Ultra är att den inte är för dig. Det troligaste scenariot är att du inte behöver någon extrem sportklocka med extrem tålighet. Precis som man sällan behöver en jättestor pickup med V8 under huven och massiva, tjocka och stora däck. Men vi pratar ju samtidigt om Apples bästa klocka någonsin, så det är ju klart att du vill ha den ändå, för det är du värd. Du kan ju vara äventyrlig och visst är det praktiskt med 100 meters vattentålighet, man vet ju aldrig. =)
Precis som när man var liten
Om man är insiktsfull vid det här laget så inser man att Apple använder en form av omvänd psykologi, precis som man kunde bli utsatt för när man var barn. Dom uttalar aldrig orden att den inte är för dig, det hade skapat stora rubriker och irritation. Dom låter det vara osagt, men samtidigt rätt så uppenbart, att denna klocka inte är för dig. Det är den bästa klockan Apple har gjort, men den är inte gjord för dig, utan för bergsklättrare, dykare och äventyrliga personer, inte som du…
Precis detta gör att väldigt många vill ha denna klocka. Även om det mest äventyrliga man gör är att gå till jobbet, eller kanske råkar ut för regn. Men det är ju bättre att vara på den säkra sidan och ha en klocka som inte råkar gå sönder för att man är ”äventyrlig” om dagarna.
Det är en fantastisk klocka
Man kan förstås tycka illa om Apples marknadsföring, men personligen så är jag väldigt imponerad över allt dom säger och gör. Allt är så beräknat och väldigt genomtänkt. Det är nästan så att det inte går att få något spontant från Apple, vare sig det gäller deras support, eller offentliga uttalanden på nätet.
Om man aldrig säger något annat än det som är väldigt genomtänkt, så är risken liten att något blir fel. Väldigt logiskt.
Huvudsaken är att Apple Watch Ultra är en väldigt genomtänkt och bra klocka. Jag vet inte om jag skulle välja en sådan om jag var extremsportare, men eftersom jag är medelålders familjefar med jobb i IT, så är det förstås självskrivet att jag måste ha en extrem klocka för att matcha min livsstil. =)
Missförstå mig rätt
Jag skrev detta inlägg med ”glimten i ögat”, eftersom man inte kan göra annat än att le när man inser att Apple lyckats igen. Att jag är lite sarkastisk har ingen inverkan på produkten i sig. Apple Watch Ultra är som sagt en väldigt, väldigt, väldigt bra klocka. Detta gäller även om den har en väldigt hög prislapp. Jag är inte heller på något sätt missnöjd med mitt köp och anser att den faktiskt är den bästa klockan som Apple någonsin tillverkat.
Jag återkommer inom kort (några veckor) med en fullständig recension på Apple Watch Ultra, då jag nu börjar känna till dessa för och nackdelar tillräckligt bra för att uttala mig.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.