vehicle blue emergency light turned on

Polisen tog mitt körkort?!

Innan du börjar läsa detta så föreslår jag att lagra upp med popcorn inför vad som blir ett otroligt långt inlägg. Vi snackar episkt långt.

Jag vill samtidigt förklara att detta är min version av vad som hände och det är förstås ingen idé att försöka överklaga eller bråka med Polis eller åklagare. Detta kan jag säga efter förra gången en incident skedde, där jag var tvungen att göra en hastighetsöverträdelse för att (potentiellt) rädda livet på både mig, min medpassagerare och även mötande trafikanter. Detta slutade med att jag fick böter och i princip fick veta att ”vi har inte tid” när jag skulle förklara min sida. Jag blev bort-viftad som en liten fluga på en tårta en varm sommardag, för att vara filosofisk. 😊

Trots att polisen tyckte att jag hade helt rätt hur jag agerat då, så sa lagen en annan sak… En situation där jag hamnade i kläm mellan vad som är rätt ”enligt boken” och rätt att göra ”rent logiskt”. Tydligen är liv mindre värt än principen ”i lagens ögon”, helt enkelt.

Men det är en helt annan historia som skedde för många år sedan och vi ska inte gräva ned oss i det. Det var bara en förklaring om varför jag inte anser att det är värt att bråka, även om man kan förklara varför något har hänt. Låt oss kalla det en ”lärorik upplevelse”, helt enkelt och redan nu inse att vad jag än skriver och vad jag än säger, så förändrar det inte ett skit i det stora hela. 🫶

Låt mig istället förklara vad som hände denna gång, även om det kommer att tilldelas lika mycket tid och eftertanke som i det tidigare fallet. Jag kommer att använda detta inlägg som en referens och information för att berätta min sida av händelsen, som i och för sig inte är speciellt komplicerad, men jag tycker det ändå är viktigt att få fram detaljerna.

*Harkel* Då börjar vi.

I helgen som var åkte hela familjen från Jokkmokk mot Boden för att byta skidor åt våra söner på Ski-fix (vilket är ett riktigt bra företag, för övrigt). Solen sken precis i höjd med ögonen och ibland över trädtopparna, det var -10 grader och det var lite snörök längs vägen vid mötande trafik, då det snöat hela natten. Vägkanten hade ungefär 6 cm snö och på körbanan så var det bara snö där hjulspåren inte fokuserat sig, runt 3-4 cm, som virvlade upp när bilar passerade.

När vi började närma oss Storsand så såg jag en fastighetsägare som verkade vara i full gång att skotta gården och stod halvt skymd bakom en snökarm. Jag saktade ned till ungefär 80 km/t och gjorde mig lite mer uppmärksam på den skymda personen. Många som brukar skotta snö ut mot vägen kan ha svårt att höra en bil som kommer åkande, helst en hybrid som går på enbart el vid hastighetssänkning.

När jag närmade mig så klev personen jag tidigare skymtat ut på vägen och jag inser först efter några sekunder att det är en polis som vill att jag stannar och inte en snöskottare. När jag närmade mig så ser jag att det finns en polisbil parkerad längs en skogsväg, mestadels skymd av en snöhög vid infarten. Kollegan till polisen som jag fick prata med hade läst av min hastighet med laser och konstaterat att jag kört för fort.

”Vet du hastighetsbegränsningen här?” frågade han. Jag var osäker då min bil, som läser av skyltar, sa att hastighetsbegränsningen på sträckan fortfarande var 100 Km/t, vilket jag färdats i med farthållare till för strax innan, samt att jag inte sett någon vägskylt som påvisat något annat. ”Det är 70 km/t här” sa polisen och krävde att jag tog fram mitt körkort. Jag sa att det var konstigt att varken jag, min fru eller min bil reagerat på att hastigheten sänktes från 100 km/t till 70 km/t, men det var ju helt klart och uppenbart mitt eget fel. Jag kan ju inte skylla på tekniken. 😄

Jag och min fru satt och pratade om ärenden i Boden och andra saker, vilket gör att jag faktiskt kan ha missat skylten, även om det var konstigt och ovanligt för att vara mig.

Jag accepterade att betala böter. Dom har ju faktiskt fakta på handen och varför skulle dom ljuga för mig. Nu kom polisens kollega fram och började tyst prata med den första polisen (jag fick inga namn, så det är svårt att vara detaljrik här). Bägge tittade ett tag på mig och sedan sa den andra polisen ”Jag kommer att behålla ditt körkort”… Han väntade ett tag, som att han ville läsa av min reaktion, men då jag inte skrek eller grät så fortsatte han att förklara.

Anledningen till detta omhändertagande av körkortet berodde på att jag kört ”31-34 km/t för fort på 70 km/t väg”, vilket gör att dom nu hade rätt att ta mitt körkort på plats, ”gränsen är nämligen 30 km/t”… Jag påpekade att jag använde farthållaren på bilen, men då denna är inställd på 104 km/t (vilket är 100 km/t verklig hastighet enligt GPS), samt att det var en nedförsbacke där dom stod med lasern, så är det förstås möjligt att bilen inte hunnit ”parera” och därför var ytterligare något för snabb jämfört med inställd hastighet.

Jag frågade då polisen om det inte fanns någon slags ”prutmån” på vad lasern rapporterade i hastighet, så att jag åtminstone kunde få behålla körkortet. Jag minns att detta var fallet när jag blev stoppad flera år tidigare, där det bara rörde sig om 13 km/t överträdelse, vid omkörning på 100 km/t väg. Jag fick svaret att det som stod på lasern var det som gällde och att den redan ”rabatterat hastigheten” i förväg. Vilket jag tyckte var konstigt men tekniken går ju framåt, förstås. Super-exakta avmätningar är förstås möjligt.

Men, som jag förklarade tidigare, vem är jag att säga emot. Så jag lämnade över mitt körkort och fick då veta att jag troligen skulle få tillbaka det rätt så omgående, eftersom jag inte har någon som helst fortkörning eller annat förseelse i mitt register. Händelsen med fortkörningen många år tidigare räknades inte. Vilket gjorde mig betydligt lugnare.

Jag gick med på att betala böter, vilket landade på 3600 kr. Inga problem. Jag värderar ju mitt körkort betydligt högre än så, så det är ju inget att diskutera. Rätt ska vara rätt, helt enkelt. Jag har behörighet för tung lastbil med tungt släp och mycket annat som kostat massor av pengar att ta, så det är bara att ”betala och se glad ut”.

När jag åkte från platsen (jag får köra bil i 48 timmar utan körkort) så insåg jag att alla skyltar längs vägen är helt täckta av snö. Det går inte att läsa dom överhuvudtaget. Det gick upp ett ljus för mig att detta förstås var orsaken till att jag inte såg skylten i Storsand, och att min bil inte lyckades läsa hastigheten heller.

Jag tog några bilder på skyltar längs vägen ned mot Boden som jag tänkte ha som ”bevis” för vad som skett, även om jag nu gått med på polisens beslut och enligt erfarenhet så är det absolut ingen idé att bråka.

Jag har massor med fler bilder längs vägen, på diverse skyltar som är helt översnöade. Men för att inte överdriva detta inlägg med bilder så visar jag bara 9 st ovanför som var i geografisk närhet till Storsand. Om jag dessutom gjort rätt så går dom att klicka på för större versioner.

Jag och min fru diskuterade detta och även hon var rätt så övertygad om att skylten som skulle visa 70 km/t inte hade varit synlig, precis som jag berättade för poliserna tidigare. Skyltläsningen på bilen är förstås inget ”bevismaterial”, men den är rätt så exakt och fungerar bra under normala förhållanden, men även den hade missat skylten. Många pusselbitar började falla på plats i mitt huvud.

Med detta i åtanke så var jag beslutsam att ta en bild även på skyltarna i Storsand när vi kom tillbaka från vår resa, vilket skulle bli några timmar senare. I hopp om att skyltarna skulle vara snöiga och bevisa min teori.

När vi kom ned till Boden så träffade jag en bekant som också sett polisen i Storsand längs vägen. Även han sa att det inte gick att läsa några skyltar längs vägen, men som tur var hade han en äldre och försiktig herre med bil framför sig vid poliskontrollen, vilket gjorde att han var långt under 70 km/t vid tillfället. Vi pratade mer och skämtade lite om det hela, men på vägen hem så var jag ivrig att bevisa min anledning till vad som hänt tidigare. Vilket jag hoppades skulle ge lite ”förmildrande omständigheter” i det hela.

Väl framme i Storsand så möttes jag av en vägskylt som såg ut så här (i motsatt sida av byn).

Det är uppenbart att ”någon” kravlat fram genom snön och skrapat denna skylt lite slarvigt, så att den ska synas. Det är dock inte bra gjort och skylten ser inte riktigt ut som en hastighetsskylt, då hela den röda ringen saknas och skylten ser mer fyrkantig ut än rund. Men samtidigt som detta var oväsentligt, då skylten är i fel ände av byn, så förstod jag att ”någon” varit till skyltarna även på andra änden av byn och skrapat dessa så att dom skulle synas.

Precis som jag trodde så var detta fallet och mitt försvar var nu helt borta, om det inte hade varit för en detalj (känner mig lite som Holmes nu 😄). Vi mötte nämligen en plogbil ungefär en halvtimme innan vi kom in i Storsand, vilken körde på mötande sida och således hade plogat vänstra sidan av vägen för inte så länge sedan.

Här nedan är skylten som jag missat och som orsakat hastighetsöverträdelsen. Det syns att vägen är plogad nyss, vilket den inte var när vi blev stoppade på morgonen. Således har någon skrapat skylten efter att vi blev stoppade… Vilket är intressant.

Plogbilen som hade passerat för max en timme sedan hade alltså inte fyllt igen fotspåren av ”någon” som kravlat fram till skylten och försökt skrapa bort snön med vad jag gissar är en pinne. Skylten är inte ”väl synlig” trots detta och det är uppenbart en snabbt arbete utfört för att fler trafikanter kanske informerat att skylten inte går att läsa av och ”någon” slutligen bestämt sig för att fixa problemet i efterhand.

Samtidigt som det känns som en ”A-ha” upplevelse för mitt ego, så förstår jag att det är helt omöjligt att säga när skylten skrapades fram. Om det inte hade varit för plogbilen som passerat oss tidigare.

Det tydliga ”fotavtrycket” vid skylten, med små klimpar som fallit fram när ”någon” dragit upp foten ut snön igen talar ett rätt så tydligt språk. Om plogbilen passerat och kastat snö över området så skulle det inte finnas kvar något tydligt spår här, med tanke på mängden snö som fanns på vägen och fotavtryckets närhet till körbanan. Även om plogbilen passerat i låg hastighet så borde detaljerna i fotavtrycket varit betydligt mindre och potentiellt inte ens synas längre.

Men det är förstås forfarande svårt att bevisa något. Det är bara en uppenbar sak då jag arbetat i många, många år med plogning och snöröjning, samt utrett många fall av överplogningar och skador som uppstått längs våra vägar.

Hur som helst så var min tanke med detta inlägg att visa att om förhållanden längs våra vägar är som på bilderna jag visade ovanför så borde även polis ha tagit hänsyn till detta. Skylten som visar 70 km/t är utanför Storsand och det finns inga hus i direkt anslutning till vägen innan poliskontrollen, som då borde göra förare uppmärksam på att hastigheten troligen har sänkts längs vägen.

Vid tillfället när jag insåg att jag var i Storsand och närmade mig vad jag trodde var en fastighetsägare som skottar gården så är min hastighet ca. 70-80 km/t, men vid mätningen, långt innan, så var mycket riktigt min hastighet en bra bit över gällande hastighetsbegränsning. Men samtidigt var den exakt den hastighet som gällde innan skylten som missades.

Jag lägger upp en situationsöverblick, så att det är lättare att hänga med på vad som hände, då jag är dålig på att skriva och förklara. 😅

Slutligen så kan jag bara konstatera att hastighetsöverträdelsen är uppenbar och uppmätt, men det är samtidigt viktigt att förstå situationen och hur den uppstod. Filmen ovan visar vägen, skyltar och övrigt sommartid, vilket gör att det är enklare att se och förstå hur det ser ut. Dock måste man lägga dit en meter med snö vid sidan av vägen, samt täcka och göra skyltarna oläsliga för att inse att läget är lite mer ”luddigt” än filmen visar.

Problemet är inte primärt att skyltarna inte gick att läsa, utan att jag helt enkelt missade dom vita skyltarna mot den helvita bakgrunden. Om jag i alla fall sett och reagerat över silhuetten av skylten så hade jag tänkt att hastigheten borde ändras upp eller ned, eftersom det är en rund skylt vid sidan av vägen. Men inte ens skylten som det stod ”Storsand” på var synlig och gjorde det förstås svårt att vara annat än efterklok. 😊

Sammanfattningen
Så gick det alltså till när jag tappade körkortet (för ett litet tag), nu har man fått uppleva det också och borde vara tacksam för erfarenheten. 😂

Enligt polisen så menade dom att en månad skulle vara ”maximalt straff”. Men samtidigt känner jag att till och med det är lite överdrivet med tanke på situationen. Vi pratar om vad som klassas som ”31-34 km/t överträdelse” (om jag kommer ihåg vad polisen sa korrekt) och med dom omständigheter som fanns längs vägen så borde inte ens det vara straffet, enligt mig.

Polisen i fråga sa till och med ”vi märkte att du saktade in när du kom efter vägen, men det kanske är för att det är halt”, vilket var ord som resonerade lite i mitt huvud ett tag. Vägen är ju inte speciellt ”slingrig” så den uppenbara orsaken till min hastighets-sänkning borde ju då vara att jag upptäckt bebyggelse och personer nära vägen. Men det är lätt att vara efterklok och formulera sig i efterhand. Kanske hade mina svar på frågorna som ställdes förändrat situationen, vem vet. 😄

Som jag skrev tidigare så vet jag att det inte är någon idé att bråka om något sånt här. Förra gången jag försökte förklara läget så blev alla mest irriterade att jag tog upp deras tid med ”skitärenden som detta”. Det kändes som att ingen brydde sig och ansåg att det bara var att ”betala och se glad ut”. Allt annat skulle vara onödigt.

Detta gjorde jag denna gång, bara för att inte trampa någon på tårna och orsaka ännu hårdare straff för att jag ”tar upp värdefull tid”, jag gick med på allt som poliserna sa med ett leende på läpparna. Men det känns ändå som att precis sådana saker, där det är upplagt för att en förseelse ska ske, samtidigt som det uppenbart har skett av misstag (eftersom jag körde 100 km/t och missade en skylt) så borde man kunna säga att ”du klarar körkortet denna gång, men du får betala böter för hastighetsöverträdelsen”, vilket borde ha varit deras reaktion.

Jag inser att dom är poliser och får bedöma precis som lagen dikterar, men kom igen nu. Det var väl otroligt överdrivet att reagera så hårt, eller? Kanske det bara är jag som tycker att lite situationsanpassning vore i all rätt. 🤗

Att polisen i fråga verkade vänta sig att jag skulle skrika och bråka gjorde ju inte saken bättre. Det var dock först i efterhand som jag insåg att jag kanske inte var första bilisten som sagt att man inte såg några skyltar. Det är som sagt lätt att vara efterklok och hela situationen gjorde att jag inte tänkte logiskt eller rätt, utan mest nickade och ville iväg utan att vara besvärlig.

Slutligen
Jag vill också påpeka att vara utan körkort i en månad inte är så allvarligt för mig som för många, många andra. Jag använder primärt bil i jobbet och privat så går jag dit jag ska till 99.9%, eftersom Jokkmokk är ett så litet samhälle och jag bor i princip mitt i det.

Jag får helt enkelt jobba mig runt faktumet att få skjuts om det är något ställe jag måste till på jobbet under denna period. Min fru har körkort och kan utan vidare köra om vi måste till sjukstugan med barnen eller något liknande som inte finns i vår direkta närhet, så även där är det ingen direkt kris.

Men om jag arbetat på mitt förra jobb, där jag pendlade 20 mil om dagen och ibland körde 40-50 mil för att inspektera vägar åt trafikverket, då hade det varit en otrolig kris som orsakat mig massiva bekymmer. Bara för att en vägskylt varit översnöad. Detta var ironiskt nog en situation som jag arbetade för att motverka, eftersom mitt jobb bland annat var att se till att alla vägskyltar gick att avläsa. 🤣

Det som händer nu är tydligen att någon ska höra av sig rörande vilket beslut som läggs och vilken tid som dom bedömer att jag ska vara utan körkort. Inte före detta samtal kan jag fastställa vad min extremt kriminella handling mynnar ut i. Jag ska väl vara tacksam och glad att hängning är avskaffad i alla fall. 😂

Jag är förstås ironisk och har en lättsam inställning till det som inträffat, mest för att det inte påverkar mig i några stora avseenden. Det är otroligt intressant att även om man är noga med att hålla hastighetsbegränsningar, köra så miljövänligt som möjligt och följa lagen, så går det att bli av med körkortet för en enda översnöad skylt, där ingen har utsatts för skaderisk eller på annat sätt riskerat livet för mitt misstag. 😊

Det känns litegrann som att du antingen kan vara laglydig, vilket ger dig 0 poäng hela livet, eller så gör du ett enkelt misstag som ger dig -1 poäng. Du kan aldrig arbeta dig upp till +1 poäng, där någon myndighet säger ”Du ligger på plus, så vi förstår att detta måste ha varit ett misstag”. 🤣

Jag tvivlar på att någon av dom som beslutar något i mitt ”fall” kommer att läsa detta inlägg, trots att jag kommer att lämna ut länken och försöka förklara vad som hänt. Det finns helt enkelt ingen som bryr sig och det finns betydligt värre saker att fokusera på än någon som missat en översnöad vägskylt… Vilket jag förstås håller med om.

Men även om det är en ”skitsak” så påverkar det ju människors liv, helst om man på ett eller annat sätt är beroende av bilen för att skjutsa barn, ta sig till och från sitt arbete, eller rent av utföra sitt arbete.

Jag håller er förstås uppdaterade om läget och vad som händer, som vanligt. 😉

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.