Nanoleaf Essentials Light Strip – HomeKit (Uppdaterad x 2)

Det har plötsligt börja hända mycket mystiskt i mitt hem. Allt eftersom det blir mer och mer saker som har Thread och således borde göra att allt fungerar bättre, så har jag märkt att saker börjat bugga ur. Ett praktexempel är dom Nanoleaf Essentials Light Strip som jag köpt för att ha som belysning i köket och även för mitt datorbord.

Efter att jag lagt in ena i HomeKit och testat att den fungerade som den skulle så monterade jag upp den i köket, med 3M tejp, kan tilläggas. Kort därefter så fick jag ett meddelande från HomeKit att det fanns en uppdatering till Nanoleaf Light Strip, så jag körde in denna på en gång, förstås.

Det var nu som saker och ting började bli konstiga. Det gick inte längre att slå på eller av strippen, samtidigt som den ständigt visade ”uppdaterar” i HomeKit, alltså att den försöker få status på enheten. Drygt en timme efteråt så slutade light-strippen att svara på fjärrstyrning överhuvudtaget, ingenting jag testade fungerade. Jag provade att göra en reset och sedan lägga in den i HomeKit igen, utan att den blev bättre. Om jag däremot la in den i ett scenario så gick det utan problem att fjärrstyra, vilket var lite mystiskt.

Med tanke på vilken tur jag brukar ha så tänkte jag sätta igång den andra Light-Stippen jag köpte, eftersom jag antog att det var fel på den första. Även den andra fungerade perfekt direkt från kartongen, Jag testade alla funktioner och justeringar, men efter att jag uppdaterat till senaste firmware så ”dog” även denna.

Jag låter dom stå över natten och fundera på om dom vill ha en plats i mitt hem, eller om dom ska bli skickade tillbaka… Dom har natten på sig att bestämma sig. ?

Tänkte bara uppdatera lite snabb om vad som hänt och samtidigt börja lyfta ett varningens finger för dom som tänkt investera i dessa också. Men som sagt får vi se vad som hänt tills imorgon.

Ha en trevlig dag så hörs vi snart igen.

Uppdatering 09/12
Jag har varit i kontakt med Nanoleaf och deras tekniska support. Problemet verkar ligga i Home appen, alltså i Apples app. När jag installerar Nanoleaf appen på min iPhone så dyker allt upp som det ska, utan problem. Jag har fått lite tips och trix som jag ska testa efter jobbet. Jag uppdaterar om läget så fort jag hittar något nytt.

Uppdatering 09/12 E.M
Genom att verkligen gnida geniknölen så insåg jag att trots att 3 av 4 enheter som jag äger, så har Home valt att använda sig av den enda enheten som INTE har Thread. Hur jag än försökte forska i varför så gick det inte att övertyga Home att använda någon annan enhet… Genom en traditionell ”rycka-ur-strömmen-lösning” så tvingade jag HomeKit att välja någon av dom andra 3 tillgängliga Thread hubbarna… Det tog ungefär 3 minuter innan allt automagiskt hoppade igång igen. Nu fungerar allt felfritt och är mer responsivt än någonsin. Sjukt problem som Apple borde varna om. Dessutom borde ju systemet göras om så att bättre och smartare enheter prioriteras över äldre och inkompatibla saker. Bara en tanke från min sida. =)


Kommentarer

2 svar till ”Nanoleaf Essentials Light Strip – HomeKit (Uppdaterad x 2)”

  1. Profilbild för Andreas Svensson
    Andreas Svensson

    Jag har märkt samma fenomen med Thread, senast idag med en nanoleaf-e27. När man lägger till och uppdaterar så slutade en del saker att svara, till synes helt random. Efter lite svettningar och omstarter på Apple TV, HomePods och Ikeas hub så verkar det löst sig av sig självt. Thread verkar ibland behöva lite tid att självjustera.

    1. Jag uppdaterade inlägget just. I mitt fall så hade kontrollen släppts från min HomePod Mini, till en gammal Apple TV. Allt som hade Thread slutade därför att fungera och gick över till Bluetooth istället, vilket gjorde att saker helt enkelt kastade in handduken. Efter att ha dragit ur strömmen från Apple TV enheten som hade tagit över kontrollen så började allt fungera igen, efter drygt 3-5 minuter.

      Nu funkar allt 100% igen, peppar peppar… =)