Läsarfrågor – Toyota Hybrid

När jag skrev tidigare om vår nya bil, en Toyota Corolla Hybrid, så bad jag läsare skicka in frågor och funderingar rörande bilen och tekniken, så skulle jag försöka svara på det så gott jag kunde. Det har faktiskt ramlat in många frågor, vilket bevisar att just Hybrid-tekniken i fordon är mer populärt än jag tidigare trott.

Istället för att jag ska pladdra på så kör vi igång på en gång. Notera att jag tagit bort namn och andra identifierande saker i frågorna.

Hur mycket bensin tar den?
I samhälle så har jag lyckats få ned bränsleförbrukningen till 0.31, blandat till 0.37 och landsväg till 0.42. Rent teoretiskt så använder den mestadels el i samhället, men hårda accelerationer mellan korsningar och liknande händelser får bensinmotorn att starta upp då och då.

Landsväg domineras av bensinmotorn och därför kommer bilen faktiskt att dra mer bränsle på långkörning, medan blandad blir mindre och stadskörning följaktligen blir minst.

Enligt uppgift från Toyota så ska snittförbrukningen vid blandad körning ligga på 0.46 l/mil (WLTP), vilket jag överträffar i min körning, vilket är riktigt trevligt. ?

Hur många växlar har Toyotan?
Min Corolla har en e-CVT låda, som är en kontinuerligt varierande växellåda. Den har bara en växel, samtidigt som den har hur många som helst.

Den anpassar utväxlingen automatiskt så att både elmotor och bensinmotor arbetar i det perfekta registret hela tiden.

Hur är komforten på långkörning?
Den går förstås otroligt mjukt i drivlinan, tack vare växellådan och kraften från bägge motorerna när det behövs. Jag hade gärna velat att den hade mindre vägljud, men samtidigt så är det inte störande högt.

Då jag pratat med andra Corolla ägare så verkar det som att däcken, som är econetic (eller liknande namn), är boven i dramat. Dom är helt enkelt hårda som tusan, för att bilen ska rulla lättare. Detta gör att vibrationer och vägljud vandrar in i bilen lättare. Storleksmässigt så är jag väldigt nöjd, liksom hela familjen. Betänk dock att vi tidigare hade en Renault Clio, så om du kommer från en Volvo V90 så blir skillnaden troligen inte så stor.

Bytte du in Clion och vad fick du för den?
Jag bytte in Clion när jag köpte vår nya Toyota. Priset i handeln kommer att ligga på runt 120-140.000 kr för Clion, om det är någon som är sugen. Den finns på Toyota i Luleå och är en väldigt, väldigt välvårdad liten spargris i limiterad utgåva. Det finns kanske 2-3 till salu i hela Sverige och det tillverkades bara 200 stycken totalt av Lozenge, 100 vita och 100 svarta.

Är det någon inlärningskurva för Hybrid?
Jag skulle vilja säga ”nej”, men det finns faktiskt trick för att mer effektivt nyttja systemet. I grund och botten så är ju allt automatiserat och som förare så behöver du inte tänka så mycket på att du kör en Hybrid överhuvudtaget. När jag började köra så fick jag inte ned förbrukningen under 0.5 liter milen, men nu är jag konstant mellan 0.3-0.4, så det gör skillnad när man tänker innan man agerar i bilen. Rent generellt kan jag säga att det rör sig om att inte bromsa, samt hålla hastigheten efter våra vägar. Jag kör mycket på farthållare, men märker att jag kan få ned förbrukningen ytterligare om jag själv hanterar gaspedalen och bromsen.

Kan bilen köra själv?
Både ja och nej. Den kan hålla sig på vägen, hålla avstånd till framförvarande bilar och läsa av trafikskyltar helt själv. Dock är det inte någon autonom bil. Om du inte är uppmärksam eller gör annat medan du kör så kommer bilen att slå av automationen och du får själv hugga tag i ratten. Man bör se det mer som ett hjälpmedel för den som måste svara på ett SMS, trots att bilen rullar. Något jag förstås inte uppmanar att man gör. Dock kan det rädda livet på både dig, din familj och mötande trafik att bilen håller rätt på dig när du inte gör det.

Hur fungerar Apple Car Play?
Fantastiskt bra. Detta var faktiskt en av funktionerna som jag lovade mig själv att nästa bil måste ha, förutom automatlåda och intelligenta passagerarskydd. Jag använder alltid CarPlay när vi åker runt, för att svara på meddelanden och navigera. Det fungerar utsökt bra och jag är väldigt nöjd med mikrofonerna och högtalarna i bilen.

Finns det något du saknar på din nya bil?
Faktiskt så har den inte automatiska vindrutetorkare. Något jag blev väldigt förvånad över. Jag trodde det var standard på alla nya bilar och har faktiskt haft det på dom senaste 4 bilarna jag ägt. Det är förstås ett i-lands-problem utan dess like, men ändå är det en funktion som jag saknar rätt så mycket. Helst när man möter en bil som kastar upp vatten på framrutan. Förut så hann man knappt reagera innan vattnet var borta igen, men nu måste man vara beredd att agera på egen hand, vilket är dumt. I övrigt så saknar jag ingen funktion på bilen.

Berätta något jag inte vet!
Trots att Toyota Corolla Hybrid är en bil som har mängder av tekniska lösningar för att göra bilen säkrare och mer miljövänlig, så har Toyota valt att strippa bort allt onödigt. Orsaken är att man vill hålla ned vikten så mycket som möjligt på Hybrid bilarna, eftersom det påverkar bränsleförbrukningen och utsläppen negativt. Det går att köpa Corolla Hybrid med all utrustning, men då ökar skatten, utsläppen och bränsleförbrukningen också. Valet finns dock för den som känner att dom vill ha en riktigt lyxig Corolla. Notera att även priset på bilen går upp med ungefär 100.000 kr om man väljer den lyxiga versionen.

Hur långt har du kört med bilen?
I skrivande stund så har vi nog passerat 300 mil. Det har varit en intensiv första period för vår nya trotjänare, men då den främst införskaffades för semestern så var det att räkna med. Vi har verkligen nästan bott i bilen den senaste tiden. ?

Har du upptäckt några problem?
Jag har faktiskt hittat en bugg som är irriterande. Jag hoppas dock att den ska försvinna vid en mjukvaru-uppdatering i framtiden. Ibland när man kör på farthållaren och vägen planar ut, så går bilen över till eldrift, precis som den ska. Dock fastnar varvräknaren för bilens bensinmotor på 1000-1200 varv, trots att motorn inte är igång längre. Detta stör mig, men verkar inte påverka bilen i övrigt.

Hur stor tank / batteri har Toyota Corolla Hybrid?
Bränsletanken för bensin är ungefär 40 liter, har jag räknat ut. Det finns säkert officiella siffror om man Googlar. När det gäller batteri så är det ett 56 cells, 207 volt Lithium-ion batteri på 3.6 Ah. Detta gör att batteriets kapacitet är 0,745 KWh, vilket är väldigt litet, men precis så stort som det behöver vara.

Hur snabbt kan du köra på el?
Eftersom vi inte pratar om en elbil så är frågan lite svår att besvara. Man ska inte missta en Hybrid för en elbil, eftersom det är två helt olika tekniker. Jag har kört över 100 km/t med enbart elektrisk drift, det är inte ovanligt alls. Dock går det inte att trycka på EV (El drift) läget och gasa på till 100 km/t. När datorerna är överens om att det är mer effektivt att använda el, då går bilen över till det också. Inget man som förare behöver tänka på, eller egentligen kan bestämma över.

Hur långt kan du köra enbart på el?
Som jag skrev ovan så är en Hybrid-bil inte en El-bil. Men jag förstår ändå frågan och tänker besvara den med en beskrivning. Min Toyota Corolla Sports Tourer Hybrid har en knapp där det står ”EV Mode” på. Detta gör att bilen går över helt till el-drift. Det är dock väldigt många saker som behöver vara på plats för att EV läget ska fungera. Dels måste batteriet vara laddat, dels måste man hålla sig på max 50 km/t. Motorn bör vara varm och månen vara i rätt fas. Jag överdriver förstås, men det är många faktorer som ska falla på plats om du ska kunna köra bilen i ”ren eldrift”. EV läget är dock riktigt fint om man ska smyga iväg på jobbet och inte vill väcka familjen när man åker iväg. Då kan man aktivera läget, åka ut från gården och sedan slå av läget för att återgå till Hybrid-drift när man är längre bort. Jag har hört att räckvidden är runt 7 km på en full laddning, så det är ingen lång-distans-elbil.

Jag har hört att Hybrid bilar är slöa, är det så?
Bilar med CVT lådor har traditionellt varit ganska slöa. Dock har Toyota utvecklat en e-CVT låda, som förutom ”CVT” i namnet inte har mycket jämförbart med dom traditionella CVT lådorna. Istället för remmar och annat jox så är Toyotas lådor uppbyggda med kugghjul och avancerade utväxlingsdrev. Accelerationen är väldigt bra, samtidigt som omkörningar i runt 100 km/t går snabbt och smidigt. Det är väl ingen Porsche, men samtidigt väldigt mycket snabbare än många andra ”miljöbilar” jag provat. Om man dessutom slår på sport-läget för e-CVT lådan innan man påbörjar en omkörning, då piskar den på ordentligt. Om man behöver korsa en väg från stillastående så är den många gånger snabbare än en DSG låda på att reagera.

Förstörs inte startmotorn av att bensinmotorn startar och slår av hela tiden?
Det finns varken generator eller startmotor på en Toyota Hybrid. Allt styrs av elmotorn som samtidigt driver bilen framåt på elkraft. Den har ett litet 12 volt batteri under huven, men detta är enbart för att starta upp datorerna, sköta nödbelysning och väldigt lite annat. Hybridsystemet ser till att 12 volt batteriet är laddat och redo att användas när det behövs.

Är du inte orolig över all ny teknik som kan krångla?
Nä. Egentligen inte. Toyota har tillverkat Hybridbilar i över 20 år nu, samtidigt som dom är det företag som satsat mest på att få tekniken att fungera felfritt. Visst finns det skräckhistorier, men då jag har nybilsgaranti och Toyotas Hybridgaranti så är jag inte speciellt orolig. Visst kan man tänka, när man åker omkring och ser hur Hybridsystemet fungerar, ”tänk om något skulle hända?”. Jag tror dock inte att man behöver vara orolig och att Toyota garanterat står bakom sin produkt om något oförutsett skulle inträffa.

Vilken Hybrid tror du är bäst?
Som jag skrev ovanför denna fråga så har Toyota mest erfarenhet när det gäller Hybridbilar. Nu finns dom flesta av deras modeller som Hybrid, om inte alla. Så oavsett om du vill ha en liten citybil, stor SUV eller vanlig familjebil så finns det en Hybrid som passar. Jag har som sagt sett Toyota Hybrid Taxi-bilar som gått otroligt långt, som fortfarande rullar utan problem.

Kan man byta batteri själv i en Hybrid?
Om du tänkt köpa en Hybridbil med ett trasigt batteri, gör inte det. Visst går det att byta batteriet på egen hand, men då måste du vara tekniker, ha korrekt utbildning och dessutom kunna laddningsbalansera batteriet när det är bytt. Jag skulle definitivt avråda någon att försöka sig på detta och om du inte är specifikt utbildad så är det stor chans att du dör på kuppen. Det är säkert lockande att köpa en gammal Toyota Prius med trasigt batteri, eftersom dom i princip borde vara gratis att köpa. Men det finns också en anledning till att dom är så billiga som dom är.

Jag har läst mycket om problem med Hybridbilar!
Det är många som hört av sig angående ”problem med Hybridbilar”. Det finns givetvis problem, även med Hybridbilar. Det är just trots allt en bil som alla andra i grund och botten. Dom flesta problem man läser om är dock på bilar som är tillverkade runt eller innan 2008, vilket gör att dom är över 14 år gamla nu. Det är oundvikligt att få problem på en bil som är så pass gammal. Mitt råd till dom som tänkt köpa en Hybrid är att satsa på en så pass ny bil som möjligt. Tekniken går framåt och gamla bilar har gammal teknik, det är så det fungerar.

Vad är skatten?
Med Bonus Malus så ligger skatten på runt 1300 kr (inkl. glesbygdsavdrag) per år. Efter Bonus Malus så är skatten 360 kr/år.

Slutligen
Jag vill tacka för alla frågor som ramlat in. Väldigt roligt att så många är intresserade av Hybridbilar. Jag förstår att, trots att tekniken inte är ny, så är det många som tänkt köpa en ny bil och då tänker satsa på bränslesnålare och billigare alternativ.

Jag har också fått in många frågor som rör Bonus Malus på nya bilar och jag har avsiktligen undvikit att besvara dessa innan jag fått fakta från Trafikverket. Nu har jag dock fått ”utbildning” och svar på alla frågor kommer att ramla in under eftermiddagen idag.

Tack till alla mina underbara läsare och vi hörs snart igen.