Läsarfråga: Vem säljer mest Apple eller Android?

Jag satt igår och läste om Apple som är störst i världen på smartphones (enligt uppgifter från analytiker), samtidigt som jag läser att Android är störst hos andra. Vad är det egentligen som stämmer? Vilket mobila operativsystem är störst?” – Tommy

Hej Tommy.

Precis som att detta ämne inte har ältats tillräckligt mycket den senaste tiden. Jag ska dock försöka klarlägga varför dom olika ”analyserna” inte ger oss mer kött på benen. Utgå också från att vi pratar mobila operativsystem nu, inte mobiltelefoner eller hårdvara. Det är en helt annan sak.

Enligt ”färska” siffror så är det en jämn kamp. Men om man pratar mobila enheter i form av surfplattor och mobiltelefoner, s.k Smartphones, så leder Android ganska överlägset. Man behöver alltså ett mer pålitligt sätt att räkna ut hur många enheter som är i omlopp och hur många som säljs varje dag för att få en överblick.

I grund och botten så måste vi utgå ifrån ”aktiverade enheter”, vilket ger en lite skev bild till Apples fördel, men det är så nära vi kommer.

Alla Apple enheter med iOS måste ”aktiveras” via Internet. Detta gör att enheterna enkelt kan räknas in och Apple får en bra statistik över hur många som verkligen har sålts och inte bara ligger och skräpar på ett lager någonstans. Problemet är att vi då räknar med även iPods som står för en hel del av Apples iOS försäljning. Men vi har inte möjlighet att urskilja siffrorna annat än via statistik från analysfirmor, vilket Apple troligen inte vill att vi gör heller.

Android OS har också en funktion för att aktiveras över Internet. Men det förutsätter att installationen innehåller Googles programvara, det är nämligen den som registrerar sig mot Google och inte själva operativsystemet Android. Detta gör att många sålda enheter aldrig dyker upp på statistiken. Främst rör det sig om flera mindre tillverkare i Asien, där operativsystemet används flitigt i såväl klockor, surfplattor, bilar och GPS system. Dom största tillverkarna har dock ”with Google” på telefonen, vilket gör att den hamnar i statistiken så fort den köps.

Enligt Google så aktiveras ungefär 550.000 mobiltelefoner varje dag. Det är alltså mer än 3.8 miljoner enheter i veckan. Enligt NewsFactor så bör man observera att det rör sig om mobiltelefoner, inte surfplattor eller något annat.

Apple aktiverar, enligt dom själva, 325.000 enheter per dag, men då är iPods och alla andra enheter inräknade. Enligt NF USA så står iPod för ungefär 114.000 aktiveringar per dag, vilket lämnar  211.000 iPhone och iPad enheter per dag för Apple. Det tråkiga är att Apple baserar sina siffror på statistik som bara sträcker sig 3 månader, så kallad ”quarter year statistics”. Alltså kan telefonen vid release sälja mycket, men sedan så kan siffrorna falla ordentligt. Men eftersom det är Apple som dikterar villkoren för statistiken så kan vi inte gå på några andra siffror.

Oavsett om vi räknar med allt som kör på iOS så passerar alltså inte Apple Android, vilka i dagsläget bara räknar mobiltelefoner. Om Android hade möjlighet att räkna med alla enheter som kör deras operativsystem så hade siffrorna, rent spekulativt, gått upp tre gånger.

Om man däremot väljer att rikta in statistiken mot hårdvara. Alltså en fysisk apparat som du kan hålla i handen, så vinner Apple racet. Eftersom det bara finns en tillverkare av iPhone och iPad, nämligen Apple. När man sen pratar om Android smartphones så splittrar man upp tillverkarna och räknar varje tillverkare för sig. Vilket är bra för Apples statistik, men är ett felaktigt sätt att se det på. Om Google valt att hindra alla från att använda Android, förutom Samsung, så hade Samsung varit störst i världen. Precis som om dom valt Motorola som huvudsaklig tillverkare.

Det är själva mångfalden och möjligheten att välja vilken telefon du vill från vilken tillverkare som helst som gör Android unikt. Att begränsa möjligheterna för att ”få monopol” är ett riskabelt sätt att göra affärer, eftersom det kan vända åt andra hållet väldigt snabbt.

När folk blir less på iOS så har Apple ingen produkt längre. Medan Samsung bara behöver sälja telefoner med Windows Phone på istället för Android om något skulle hända på det området. Att vara en flexibel tillverkare gör att man kan ”vända kappan efter vinden” och fastställer att man alltid har en kundkrets som är intresserade av ens hårdvara.

Jag hoppas att detta långa svar var till någon hjälp. Som alltid är du välkommen att höra av dig igen om du känner att svaret inte var det rätta.

Ha en trevlig dag och underbar helg.