Läsarfråga: ”Hur vet man om Privat Reläservice är igång?”

Johan undrar en sak som jag snabbt tänkte svara på. ”Hur vet man om Apples Privata Reläservice är igång på sin iPhone?” Jo, genom att gå till Inställningar, klicka på sin bild högst upp, klicka på iCloud och scrolla ned en bit. Där hittar du ”Privat Reläservice”. Kontrollera att denna är ”på”.

Om du inte har något alternativ för detta så har du troligen inte iCloud+ från Apple, som krävs för att tjänsten ska fungera. iCloud+ är egentligen bara att du har köpt och abonnerar på någon av Apples lagringslösningar för iCloud och borde användas av dom flesta. Dom grundläggande gigabytes som man får gratis med sitt Apple konto räcker föga efter ett litet tag i Apple-världen. 😅

Om du har problem att få igång Privat Reläservice så kan du dubbelkolla så att ”Begränsa IP-adresspårning” är påslaget, genom att öppna inställningar, WIFI och sedan klicka på (i) bubblan till höger om namnet på din WIFI anslutning. Kontrollera så att ”Privat WI-FI-adress” är påslagen också, när du likaså är där. 😄

Det finns dom som ibland tappar den Privata Reläservicen, vilket genererar ett felmeddelande på ens iPhone, som lyder ungefär: ”Privat Reläservice är inte tillgänglig…” Orsaken kan bero på svag WI-FI signal, eller störningar på nätet. Tyvärr så finns det ingenting förutom detta felmeddelande som avslöjar om Reläservice är på eller inte, så du måste in i inställningarna för att ta reda på aktuell status.

I alla fall har jag inte hittat något sätt att kontrollera om tjänsten är aktiv förutom att gå in i inställningarna. Men jag är förstås långt ifrån en expert på ämnet. 😉

Om jag hittar ett bättre sätt så uppdaterar jag detta inlägg.

Hoppas det var svar på frågan, annars är det bara att återkomma.

Ha en riktigt bra dag.