”Inte mer effektiv än en diesel…”

Tidigare meddelade jag att diskussioner runt Hybrid/EL/Bensin/Dieselbilar skulle hållas till ett minimum i framtiden. Främst för att jag själv tycker att ämnet är rätt så ointressant och för tankarna till Android vs Apple diskussioner jag tidigare haft.

Jag har dock fått in lite mail från ändra Hybridägare denna gång. Inte alla, men många som säger sig vara väldigt missnöjda med sina investeringar. Exempel på detta är följande:

  • ”Jag har en Auris Hybrid, som är samma bil med annat utseende och är föga imponerad. Högt vägljud och väldigt slö bil”.
  • ”Corolla Hybrid är varken tyst eller körglad”.
  • ”Corolla Hybrid 1.8 har en snittförbrukning på nästan 0.9l/mil”
  • ”Billigast vi kört vår hybrid i är 0.6 liter milen”.
  • ”Har provkört nya (2021) Corolla Hybrid och den var väldigt trött efter 80 km/t”.
  • ”Min BMW diesel ligger på 0.4 också, utan en massa extra tjafs”.

Så kan det alltså låta och visst kan alla ha en poäng. Jag kallar ingen för lögnare, men min Corolla Touring Sports 1.8 drar i alla fall mellan 0.4-0.45 blandad körning. Den har gjort det i över 400 mil, så det borde vara en indikation på att siffrorna stämmer rätt så bra. Det är även kontrollerat via tankningarna som utförts under tiden, så det är inte ”glädjemätare” i bilen. =)

När jag precis hade köpt bilen så drog den faktiskt 0.57 det första dygnet, men det var innan jag lärde mig hur man ska köra en Hybrid så effektivt som möjligt. Nu drar den betydligt mindre. Jag kör dessutom inte som en ”pensionär med ett rått ägg under foten”, som en läsare humoristiskt påpekade. Jag kör precis som jag gjorde tidigare med min Renault. Skillnaden är att jag inte accelererar lika kraftigt om det inte behövs för situationen. Genom att hålla varven nere så kan man spara mycket bränsle på en Hybrid.

Att Corollan inte är tyst som många lyxbilar, det håller jag med om. Men att föra en vanlig konversation i bilen i 110km/t är absolut inget problem, även om man behöver prata med dom i baksätet. Tvärt om är bilen så tyst att man hör ringen på en PET flaska skramla omkring om underlaget är dåligt. Jämfört med vår gamla Clio Lozenge så erbjuder den betydligt bättre ljudisolering. Jag har absolut inget att klaga på i den bemärkelsen.

Att Corollan ska vara slö och orkeslös, det måste jag nog opponera mig emot. Att göra omkörningar i runt 100 km/t är absolut inga problem. Acceleration från 0-100 är på runt 10 sekunder, vilket räcker gott och väl för alla situationer jag varit i under hela mitt ägandeskap. Jag har dessutom låtit vänner och bekanta åka med och köra, för att höra vad dom tycker. Alla är överens om att det är ett riktigt bra prestanda i bilen, samtidigt som sportläget gör skillnad om det är väldigt bråttom med en omkörning.

Men varför säger så många att Hybrider är slöa? Orsaken kan vara så enkel att dom inte förstår hur systemet fungerar. I fallet med min Corolla så låter det som att bilen ”arbetar ihjäl sig” när man gasar kraftigt, eftersom motorvarven går upp till över 4000 varv och hålls där. Det låter med andra ord som att bilen ”slirar på kopplingen”. Vad man dock bör fokusera på är hastighetsmätaren, som antagligen går upp väldigt snabbt. Det blir dock lite udda eftersom bilen verkar hålla samma varv, utan att man får det klassiska ljudet på motorn när varven ökar och sedan minskar när bilen växlar.

Orsaken till detta är förstås CVT lådan (Constant Variable Transmission), en växellåda som konstant försöker hålla varv och utväxling precis där bilen har som mest effekt. Om man inte tittar på varvräknaren och har stereon på så att man inte hör motorns varv, då känns det genast lite mer naturligare för dom flesta. =) Personligen älskar jag CVT lådan och hur mjukt den går. Det finns ju inga växellägen, så det är lite som att åka elbil istället för en traditionell bil med vanlig växellåda.

En annan orsak till att man tycker att Hybrider är långsamma och slöa kan vara att man åker runt med ECO läget påslaget. Det låter ju rätt så dumt, men om man bara provkör bilen så kan det vara svårt att hitta inställningarna. Många gånger så testar någon en Hybrid i just detta läge och utgår genast från att bilen är slö och orkeslös, när den egentligen bara är programmerad att bete sig på det sättet.

Till skillnad från många andra bilar, där ECO, Normal och Sport inte medför någon märkbar skillnad i bilens beteende, så är skillnaden jättestor på Corollan. Mellan ECO och Sport så känns det faktiskt inte som att man sitter i samma bil längre. Om du får chansen att prova en Toyota Hybrid, testa även att skifta mellan dom olika prestandalägen som erbjuds, så förstår du vad jag menar.

Ett tecken på att den har resurser så att det räcker är att den bara går ned 1 km/t om man har farthållaren på och det börjar luta uppåt mycket. Varven går upp och bägge motorerna hoppar oftast igång, men den bibehåller sin hastighet, jämfört med många andra bilar som faller upp till 10 km/t bara för att det lutar uppåt. Jag pratar då om , Renault Clio, Volvo XC70 D5 Polestar och Volkswagen Golf Alltrack 2.0 Diesel som jag har haft mest erfarenhet av.

Slutligen fick jag in en kommentar där en läsare har en BMW diesel som drar mindre än min Toyota Corolla. Jättebra tycker jag. Corollan är inte på något sätt den mest bränslesnåla bilen som finns. Dock kan jag nog utan tvekan säga att den är betydligt mer miljövänlig än en BMW diesel. Skatt, bränslepris, service och partikelfilter är några punkter som antagligen gör att en BMW diesel är betydligt dyrare att äga i slutänden. Även detta är en gissning från min sida.

Mer än så kan jag inte säga när det gäller denna diskussion. Jag hoppas att dom flesta som skickat in mail fått svar på sina frågor. Då jag precis kommit tillbaka från semestern så hinner jag inte riktigt med att svara på allt, utan behöver några dagar på mig att hinna ikapp.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.