road man people street

Elsparkcykel – Vad som hände sen

Efter att ha försökt hitta en elsparkcykel som ska uppfylla mina behov av att ta mig fram i terräng, kunna pendla till jobbet och även vara smidig att bära med sig, så har jag kommit fram till ett beslut och flera nya insikter.

Om vi börjar med insikter så finns det faktiskt inga elsparkcyklar som är smidiga, billiga och kompetenta nog att använda offroad, den kombinationen finns dessvärre inte. Visst kan man åka på en lite sämre grusväg, men det kan jag göra med i princip vilken elsparkcykel som helst, som är anpassad för vuxna. Dom elsparkcyklar som verkade intressanta var olagliga och skulle troligen sluta med att jag fick betala mer än den var värd. Jag bestämde mig för att köpa en elcykel istället… Vilket förde mig in i en djungel jag inte riktigt var beredd på.

Elcykel-marknaden är kantad av väldigt mycket dyrt skräp. Genvägar tas ständigt med motorer, batterier och elektronik. Dom cyklar som är seriöst byggda har också en seriös prislapp, oftast runt 60-100.000 kr. Jag vet inte hur dom flesta tänker, men 60.000 kr för en cykel är i alla fall jag inte villig att betala. Den ökade vikten och slitaget i en elcykel gör att den behöver renoveras och underhållas regelbundet för att hålla ihop, vilket är ett tecken på att den kanske inte är byggd för att klara sina egna specifikationer.

Ett batteri i en Haibike, som är en rätt så bra tillverkare, håller ungefär i 4 år innan det ska bytas. Vilket kostar ungefär 10.000 kr, inklusive frakt. Varje år bör man byta kedja för att den ska hålla, däcken slits fort och bromsarna likaså. Elcyklarna väger oftast 30 Kg eller mer, vilket ökar påfrestningen på

Dom värsta sakerna med en elcykel är att den är väldigt stöldbegärlig, helst med tanke på prislappen. Den tål inte att vara utomhus utan att elektroniken riskerar att börja korrodera, vilket inte händer på en gång på en dyr cykel, men över tid så skadas all elektronik av fukt och kyla. Cyklar är dessutom stora och går inte att ställa i hallen eller någonstans inomhus utan att den blir i vägen på något sätt. Om man har varmgarage så fungerar det dock. Det enda man behöver tänka på är att man har möjlighet att ställa in cykeln inomhus på jobbet också, vilket inte alla har.

Efter mycket provcyklingar och forskning så insåg jag att en elcykel är för dyr (för vad man får), för stor för att kunna hänga med i bilen och dessutom svår att placera hemma på ett bra sätt. Det är med andra ord inte en pryl för mig.

Så, elsparkcykel och elcykel går bort, men vad är lösningen på mitt problem? Jo, det är en kombination av olika transportmedel. En vanlig cykel för motion, elsparkcykel för pendling, fötter för att ta mig runt i stan och bilen för överallt annars. Målsättningen är trots allt att få motion och komma ut mer i naturen, inte att jag ska försöka anpassa mitt liv efter olika tekniska lösningar. Dom tekniska lösningarna ska anpassas för mina behov, tycker i alla fall jag.

Jag kommer således att behålla min elsparkcykel, renovera upp min gamla Sjösala cykel och investera i ett par fina löparskor, det blir både billigast och bäst. Jag förstår att det blev ett lite antiklimaktiskt beslut, men jag ser inget behov att investera en massa pengar i saker som inte fungerar som jag vill.

Jag har förstås inte helt slutat titta på lösningar. Många av mina vänner cyklar med elcykel, åker elsparkcykel och använder många andra alternativa fordon för att ta sig fram. Allt är fortfarande av intresse, så länge det är motiverat priset och inte bryter mot allt för mycket lagar. =)

Jag vill samtidigt säga att under tiden jag försökte hitta vad jag skulle ha för transportmedel så kantades jag av olika seriösa annonser på Blocket, som vid närmare inspektion visade sig vara rena rama bluffen. Elsparkcyklar som mest troligt blivit stulna, elcyklar där garanti och batteri bägge tagit slut och mycket annat. Om du är på jakt efter ett nytt transportmedel och tänkt kolla på Blocket, var försiktig. Det kan kosta mer än det smakar.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.