E-scooter till salu!

Nu säljer jag min VSETT 9+ för ett riktigt bra pris, på Blocket. Jag bestämde mig under dagen att det är dags att köpa en cykel eller något annat som gör att jag får lite mer träning. 😊

Så. Vad får dom som tittar på min annons på Blocket inte veta? Inte mycket förhoppningsvis. Men jag tänkte skriva ett lite längre blogginlägg här för att ge mer information till potentiella köpare. Jag vet att mina läsare förväntar sig mer än bara en simpel annons. 😉

Låt mig börja.

I dagsläget så har min VSETT 9+ under 17 mil på mätaren. Det gör att den knappt är inkörd, men det beror förstås på att jag inte har speciellt långt mellan hem och jobb. Den är otroligt trevlig att köra, även på dåligt underlag, eftersom den är ”fulldämpad” och har breda och fina däck.

Den har två motorer på 900 watt max effekt och 650 watt nominell effekt, vilket ger en toppeffekt på 1800 watt, vilket är skrämmande mycket. Den lämpar sig dock även för nybörjaren, då den går att programmera på alla möjliga sätt. Den är elektroniskt spärrad för att lämpa sig mer för våra Svenska regler, men är för detta inte på något sätt laglig att framföra på allmänna vägar. Jag har dock inte haft några problem och jag tvivlar på att någon bryr sig, så länge man kör lagligt och inte beter sig som en idiot.

Skivbromsar fram och bak gör att man får stopp när det behövs. Den har både blinkers, bromsljus och lampor fram och bak. Den har även elektronisk tuta för att göra fotgängare uppmärksamma på att du kommer susande.

Säkerhetsmässigt så har den både larm med fjärr och NFC kodlås för att hindra att någon susar iväg med din sparkcykel. Går att utrusta med GPS-lokalisator för en billig peng, vilket kan vara värt om du vill hitta den som potentiellt stulit din sparkcykel.

Den väger en hel del, runt 26-27 KG, med sitt 48 volt, 19.2 Ah (922 Wh) batteri från LG. Detta gör att man inte gärna bär omkring den, men samtidigt så får man riktigt bra räckvidd på en full laddning. Den höga vikten bidrar förstås till en utsökt komfort.

En annan fördel med batteriet från LG är att man inte behöver vara orolig att den ska explodera som billiga Kinesiska elscooters med batterier i dålig kvalité. Den blev dyrare med ett detta batteri, men det kände jag var värt det.

Räckvidden är runt 6-7 mil. Vissa påstår 10 mil, men det tror jag avser lättare förare än mig och mina 100+ KG med EDC väskor och annat nödvändigt. 🤣

Jag har bara laddat den 3-4 gånger på 17 mil, vilket gör att räckvidden verkar stämma rätt så bra. Jag har dock kört mycket i terräng med ”all wheel drive” aktiverat, vilket gör att den troligen tar lite extra ström. Att ladda den fullt tar mellan 6-10 timmar, men då man knappast laddar från tomt så går det snabbare än man tror.

Jag har aldrig haft punktering på den och aldrig upplevt några problem med den i övrigt, varken elektriskt, mekaniskt eller ”datormässigt”. Jag har dock haft Vsett-sjukan på den, där stötdämparna börjar knorra. Det är nog ofrånkomligt med original dämparna, tror jag. Genom att smörja upp lederna så blir den strax tyst igen.

Den går mjukt och fint. Är stark. tyst och trevlig att åka runt på, även längre sträckor, tack vare det breda styret och den långa fjädringsvägen.

Den går som sagt även att programmera för hur man vill att känslan ska vara från motorerna, allt från sprättig och lynnig till mjuk och sävlig. Helt enligt eget önskemål.

Den har tre olika ”växlar”, vilket gör att man enkelt kan anpassa effekten efter hur man tänkt åka. Jag använder bara högsta växeln när jag åker i terräng, eftersom det ger riktigt bra vridmoment i motorerna.

Den är elektroniskt spärrad på 25 km/t, datormässigt på 20 km/t, men går att ta bort spärren ifrån om man vill använda scootern för att tävla med eller liknande. Jag rekommenderar dock inte att man åker runt i samhället i topphastigheten som då hamnar på 60+ km/t, vilket är fruktansvärt fort på en e-scooter och med allra största säkerhet slutar i dödsfall, om man inte är proffs.

Jag skriver inte något pris eller liknande här, eftersom jag kanske höjer eller sänker den på Blocket beroende på hur länge den ligger kvar. Jag har dock varnat att det låga priset gäller tills det går att åka på den igen och våren är här, då blir den betydligt dyrare.

Jag känner egentligen inte något behov att sälja den, men ni som känner mig vet att när jag hittat på något nytt så brukar det bli så.

Kolla in annonsen på blocket, om den finns kvar. Om den är borta så är scootern såld.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.