blue and white logo guessing game

Apple App Store – Mardrömmen!

För några år sedan så började applikationer till iPad och iPhone dyka upp med ”abonnemang” som betalalternativ. Detta medförde att du kunde installera en app du behöver och som är ”gratis” på App Store. Direkt när du startade upp appen för första gången så fick man en fråga:

”Vill du testa appen gratis i 3 dagar och sedan betala 59 kr/månad (betalas årsvis)…”

Om man väljer att testa appen så måste du lämna ut dina kontouppgifter och annat, så att dom kan ta betalt från dig om du bestämmer dig för att behålla appen efter dessa 3 dagar. Om du inte vill att dom ska ta några pengar av dig så behöver du bara avsluta testperioden inom 3 dagar. I exemplet ovan så försvinner alltså 708 kr från ditt konto efter 3 dagar, sedan varje år därefter…

Jag har alltid varit snabb med att radera dessa appar utan att ens påbörja en ”testperiod”, eftersom risken är att man glömmer bort appen och sedan tar dom pengarna även om appen visar sig vara skräp.

Denna typ av appar var fruktansvärt irriterande för några år sedan, men det var sällan man råkade ut för dom. Nu, 2021, så har i princip alla appar på App Store denna form av abonnemang. Helst saker som har med produktivitet att göra. Priserna är högre och ibland rent vansinniga, samtidigt som ”testperioden” blivit kortare. Att installera nya appar har därför blivit ett minfält som man behöver navigera igenom för att inte råka bli lurad.

Bara att hitta en simpel fotoredigerare eller liknande app kan kosta runt 1400 kr per år, om man inte är uppmärksam.

Att ha 1 app med månadskostnad, som man behöver för arbetet, är ju en sak. Men om du behöver många olika verktyg så är du snabbt uppe i ett 10-tal olika med dessa kostnader. Vi pratar då om flera hundra kronor i månaden, för att använda apparna på telefonen?!

Jag kanske är traditionell, men jag betalar hellre en summa pengar för en app och sedan är den min. Jag hatar rullande utgifter av alla slag och vill helst betala exakt det något kostar istället för att bli lurad att betala för en massa saker jag inte behöver eller använder.

Just därför så brukar jag bara aktivera strömmande tjänster månadsvis. Genom att göra på detta sätt så behöver jag inte upptäcka att dom dragit pengar från mitt konto utan min vetskap, vilket annars är väldigt vanligt. På Netflix, exempelvis, så kan man aktivera kontot, betala en månadsavgift och sedan säga upp abonnemanget direkt efteråt. Detta gör att du bara betalar för en månad och tjänsten ”rullar inte på”. Oftast så rör det sig ju om en serie eller film som är ny som gör att man vill ha Netflix, men efter man sett denna serie så faller appen i glömska och det finns kanske inget mer som intresserar.

Samma gäller med dessa tjänster som med apparna. Har man bara Netflix så är det ju enkelt att hålla koll på utgifterna, men om man är som mig, som har en massa olika strömmande tjänster, så det blir jobbigt att hålla rätt på alla. Helst om jag skulle låta det ”rulla på” utan att jag behöver göra något.

Jag fick lära mig den ”hårda vägen” då det visade sig att en tidigare provperiod på ViaPlay rullat på med kostnad i drygt 8 månader, utan att vi ens haft tjänsten installerad på någon enhet hemma. Något jag upptäckte av en slump när jag tittade på ett kontoutdrag.

Förvänta dig inte heller att företag hör av sig om du inte använt deras tjänster under en längre tid. Tvärt om så tystnar kommunikationen och du får inte ens reklambrev längre från dom. Dom vill ju inte att du börjar fundera på om du har en tjänst hos dom eller inte.

Lite ”sneaky” om du frågar mig, men det är en del av tanken med det hela. Majoriteten av inkomsterna på dessa strömmande tjänster är nämligen från personer som inte är aktiva, utan dom som bara har tjänsterna för att ha möjligheten att se något när det kommer intressant innehåll. Vilket är en dålig idé, rent ekonomiskt.

Genom att du blir överöst med abonnemang även på flera appar på din telefon så händer exakt samma här. Du kommer att betala för appar du inte använder, så är det bara. Helst om det är väldigt många som anammat denna betalmodell. Genom att ta större summor varje år, så hinner du glömma bort att du har dessa aktiva och missar att stoppa innan dom lyckats ta betalt än en gång.

Företagen lyckas ta betalt flera tusen kronor för en app som vanligtvis kanske kunde köpas för 20-30 kr, så jag förstår att dom lockas till denna betalmodell. Frågan är hur många andra som tänker som mig och skiter i att installera deras appar enbart på grund av detta? Det är kanske bättre att sälja 1 miljon kopior av en app för 20 kr, än att försöka lura ett fåtal konsumenter på flera tusen, eller? Troligen inte eftersom det blivit så populärt med denna betalform. =)

Apple har försökt motverka detta genom att sköta betalplanerna för alla appar centralt via ens Apple ID konto. Detta gör Apple genom att samla allt under ”Inställningar / Apple ID / Abonnemang”. Om du går dit på din iPhone/iPad så syns alla aktiva betalplaner och abonnemang, dessutom går dom att avsluta direkt därifrån. Du behöver med andra ord inte jaga efter ett företags hemsida och bråka för att slå av abonnemanget. Just nu.

Jag skriver ”just nu” eftersom många företag vill motverka denna funktionalitet. Det förstör ju deras affärsmodell och gör att dom tjänar mindre pengar. Företag vill därför sköta dessa abonnemang själva och anser att Apple är ”orättvisa”, för att dom vill skydda sina användare. Det finns givetvis fler sidor på ett mynt, men för mig som användare så ser situationen ut precis som jag beskriver ovan.

Genom att tvinga Apple, via rättsprocesser, att låta företag sköta abonnemangen själva så förlorar både Apple och vi användare kontrollen på apparna. Detta försvårar att se eller avsluta abonnemangen och skapar således onödiga utgifter. Personligen är jag så klurig att jag ofta använder virtuella kort istället för mitt primära, så jag kan relativt enkelt ”döda kortet” om det blir problematiskt att stoppa en betalning. På detta sätt så kan dom helt enkelt inte ta några pengar från mig, även om dom försöker.

Dock representerar jag nog inte den genomsnittliga användaren, som lättare faller i fällan och får svårare att ta sig därifrån.

Men vem ansvarar egentligen för att du inte blir lurad när du försöker redigera en bild på din iPad? Är det Apple som borde stoppa denna typ av betalplaner? Är det du som behöver bli smartare och se igenom företags försök att lura dig?

Enligt min, högst personliga, åsikt så är det främst företagen som använder denna typ av bluff som behöver ta lite ansvar och sluta med att försöka lura dom som faktiskt vill använda deras appar. Vi användare behöver också bojkotta denna typ av appar, så att företag upptäcker att dom inte längre kan tjäna stora pengar på att luras. Apple borde också ta sitt ansvar och tvinga tillverkare att informera om att appar kommer med ett påtvingat abonnemang, istället för att uppmuntra nedladdningar och installationer genom att säga att appen är ”gratis”. En tanke är att sätta en symbol eller liknande direkt i App Store, så att det tydligt framgår att apparna INTE är gratis, utan kräver månadsbetalningar.

Slutligen vill jag bara skicka ut en tankeväckare till mina läsare. När var sista gången ni undersökte om ni betalar för en tjänst eller app som ni inte längre använder? Kanske är det dags att börja se över var pengarna tar vägen varje månad. =)

Ha en riktigt trevlig dag så hörs vi snart igen.