Idag fick jag min Victorinox WorkChamp efter en dryg veckas väntetid. Den beställdes via The General Prepper, där priset var billigast och den fanns även i lager. Men alla som känner mig vet att ingenting kan fungera utan att det blir problem.
När jag väl packat upp kniven så ser jag omedelbart att det rör sig om en version med slide-lock. Vi pratar alltså om en kniv som tillverkats innan 2017 och sedan dess varit borta från produktionsbandet. Detta var givetvis inte den kniv jag var ute efter, då den redan från start är glapp i mekanismen och saknar låsbar skruvmejsel.
Victorinox valde 2017 att lägga ned den gamla generationen av WorkChamp och ersätta slide-lock mekanismen med en liner-lock, som är betydligt bättre anpassad och inte glappar. Man passade även på att sätta ett liner-lock på skruvmejseln, då denna hade en tendens att slå igen och klämma fingrarna på användaren vid hårdare tag.
Jag tog genast kontakt med General Prepper, men det är redan nu klart att det givetvis blir jag som får stå för returfrakten på produkten, vilket gör att trots att jag blivit lurad så går jag back på affären i slutänden. Hur kan jag säga lurad? Det ska jag förklara.
The General Prepper har lägligt nog tagit bort alla Victorinox artikel-nummer, som vanligen brukar nämnas någonstans i informationen. Detta brukar lämnas ut just för att man inte ska få en felaktig modell. Eller så lämnar man inte detta, i hopp om att få sälja den gamla lagervaran till en som inte vet bättre.
Dom har dessutom valt att enbart använda en produktbild från det enda håll som kniven inte går att identifiera som den gamla eller nya versionen. Men då The General Prepper oftast bara har en produktbild så kanske det bara var en oturlig bild, helt enkelt.
Den bristande informationen i kombination med priset på 799 kr (nedsatt från 879 kr) fick mig att tro att kniven var den senaste generationen. Den senaste generationen från Victorinox, kallad 0.8564, har nämligen ett rekommenderat försäljningspris på runt 899 kr.
Det trista med mig är att jag blir genuint förbannad över dessa saker och dessutom är jag långsint som tusan. Kanske är det inte ens General Prepper som har gjort något fel. Dom är kanske lyckligt ovetandes vad som är den nya eller gamla generationen av WorkChamp. Hur som helst så kommer jag troligen aldrig att handla från General Prepper igen, bara på grund av denna upplevelse.
Som om det inte vore nog så ramlar det in frågor om att lämna en recension på mitt senaste köp, vilket jag väntar med tills jag lugnat ned mig lite. Jag är dessutom väldigt intresserad om vad The General Prepper kommer att svara på mitt mail innan jag lämnar en bedömning på något.
Det kanske låter väldigt hårt från min sida, men tanken var att jag skulle göra ett test i helgen och presentera dessa, både den skrivna versionen och en video på YouTube. Detta kommer inte att hända, som ni förstår. Mina planer har krossats och jag sitter bara här och irriterar mig över situationen. Jag har dessutom beställt flera tillbehör till WorkChamp, som inte kommer att vara till någon nytta eftersom själva kniven saknas…
Nåja. Man tycker att jag borde vara van vid det här laget. ?
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.
[Uppdatering 4/3 06:30]
Igår på kvällen fick jag ett meddelade från General Prepper där det stod att om jag vill returnera produkten så ska jag följa informationen på deras hemsida. På deras hemsida står det att jag måste kontakta General Prepper via E-post om jag vill göra en retur, annars kommer dom inte att godta någon retur. Det står även att om jag vill få tillbaka några pengar så kan jag vänta mig en 30 dagars väntetid… Icke acceptabelt och egentligen fel från min sida att jag inte kollade detta innan jag beställde.
Då situationen gick från svår till omöjlig så tog jag kontakt med Klarna. Dom har nu fryst transaktionen mot General Prepper och sett till att mina pengar inte ska nå företaget överhuvudtaget. Detta gör att dom tidigare 30 dagarna väntetid för att få tillbaka mina pengar nu är bortblåsta.
Innan jag fortsätter vill jag också säga att Klarna troligen är världens bästa företag och bank. Dom ställer alltid upp och löser även dom krångligaste situationerna utan dröjsmål, dygnet runt. I mitt fall så händer det ofta att något går fel, vilket gör att Klarna har varit min räddare mer än en gång.
Rådgivaren på Klarna sa också att jag INTE ska skicka kniven i retur innan General Prepper har skrivit och förklarat processen i detalj. Risken är stor att dom aldrig godtar returen och jag ändå blir betalningsskyldig i slutänden. Jag måste se till att spara all kommunikation och se till att det går att bestrida eventuella problem.
I vanliga fall så brukar det inte vara så krångligt att returnera något, samtidigt som det inte brukar vara så mycket konstigheter runt företag jag handlar ifrån. General Prepper har nu gått från rank 2 till varning på min ÅF Lista. Jag rekommenderar att dom som tänkt handla därifrån är försiktiga.
Jag återkommer allt eftersom med uppdateringar.
[Uppdatering 4/3 11:10]
General Prepper var i kontakt med mig nu och skickade retursedlar som det bara var att klistra på paketet. Nu har jag kvitto på inlämning och paketet ligger på Postnord… Nu borde allt vara löst, men jag avskriver ingenting före jag fått tillbaka pengarna och blivit meddelad att allt är ok. Än är det mycket som kan gå fel. ?