”Vi har den i lager!” – Lögnen som kostar mig pengar!

Som många säkert redan känner till så har jag haft en liten förkärlek till MediaMarkt. Dom har alltid sett till att jag har dom senaste telefonerna och ställt upp om något blivit fel. Nu har ju Power köpt upp alla MediaMarkt butiker och klistrat dit sin logga istället, något jag tänkte kunde vara spännande och ”nytt”.

Men istället för att bli en ännu trevligare upplevelse så har jag börjat tvivla på att dom verkligen är ett ställe att handla på. Redan för flera veckor sedan så sa dom att den ny iPhone 15 Pro Max fanns i lager, men dock bara i blå och svart färg. Jag tänkte bita i kulan och köpa en svart modell, men det visade sig att den hade en leveranstid på flera veckor… Men låt mig börja från början.

När man beställer från Power så får man genast ett lagersaldo online, sedan får man förslag på var den kan finnas i butik i närheten. Det går med andra ord inte att se om det finns specifika produkter i Luleå, exempelvis. Man behöver gå in på produkten och välja sitt varuhus för varje enskild produkt. Väldigt irriterande.

När jag såg att dom hade 100+ svarta iPhone 15 Pro Max i lager så tänkte jag slå till, trots att jag egentligen ville ha den i naturlig titan. ”Beggars can’t be choosers” heter det ju.

När man klickar på ”köp” så hamnar man på ordersidan, där man får fylla i namn, adress, mail, telefon och mycket annat. Här utlovas 1-3 dagars leveranstid på varor i lager, vilket är bra. Efter detta så räknas frakten ut och man får en massa reklam som man måste godkänna för att få ”cashback”. Flera sidor senare så är det dags att betala och här får man betala med kort, via Klarna eller några andra metoder.

Det är dock när man gjort sin betalning och kommer till bekräftelsen som man får meddelandet att ”Denna produkt beräknas levereras…”. Det är här dom tappar all min respekt, eftersom man nu får beskedet att produkten inte finns i lager, men beräknas komma någon gång i november… Trots att dom alltså har 100+ i lager, precis nu, i skrivande stund.

Det är heller inte första gången som Power lurar mig på detta sätt. Förra gången så skulle jag köpa en högtalare, som också visade sig ha enorm leveranstid, trots att lagersaldot pekade på att den fanns i lagret.

Problemet för mig var att i samma veva som jag tänkt beställa min iPhone 15 Pro Max så tänkte jag skicka min iPhone 14 Pro till Swappie för inbyte. Den är ju i extremt bra skick, så jag blev utlovad nästan 11.000 kr för den, vilket är bra. Dock kan jag ju inte skicka min iPhone till Swappie innan jag fått den andra i min hand, vilket ställer till det något. Priset jag blev utlovad förfaller om ungefär en vecka och i detta tempo så hinner jag inte få tag på en iPhone 15 Pro Max innan dess.

Jag har aldrig tidigare upplevt sådan väntetid på en ny iPhone och i ärlighetens namn så förlorar den sin charm för varje dag som går. Många som testat telefonen säger att den inte är värd pengarna. Många hänvisar till föregångaren, vilket är min nuvarande telefon… Kanske jag helt enkelt skiter i att byta telefon helt och hållet i år. Det hade varit första gången för mig, men samtidigt så börjar jag bli less på oseriösa företag som ljuger en i ansiktet och tänker ”äh, det är ok. Vad ska dom göra?”… Power har således lyckats döda den legendariska service som MediaMarkt byggt upp under många år för mig, på rekordtid dessutom.

Har ni någon erfarenhet från Power som ni vill dela med er? Kommentera eller skicka ett mail så att jag får input från någon annan. 😄

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.