Samsung G5 Odessey – Uppdatering (2 av 3)

För några dagar sedan så skrev jag om min skärm från Samsung som gav upp efter lite mer än 2,5 års sparsam användning. Då normal tid för garantiärenden är 2 år så var jag förstås irriterad över att behöva köpa en ny skärm så nära inpå den jag redan investerat i.

Jag tog kontakt med Samsung som meddelade att skärmen faktiskt har 3 års garanti och att det bara var att skicka in den på reparation för att få den lagad. Kostnadsfritt.

Som en uppdatering till detta kan jag avslöja att jag åkte till Luleå och lämnade in skärmen på Power (då jag köpt den på Media Markt tidigare). Orsaken till denna resa var att jag tidigare kastat bort kartongen till skärmen och inte riktigt kände för att lista ut hur den skulle emballeras för att hålla för Postnords hantering. Risken var att jag skulle få tillbaka skärmen i en liten papperspåse i slutänden.

Samsung support sa bara ”Det är inga problem om du inte har kvar kartongen, det löser vi. Men om du är orolig kan du lämna in den till Power så sköter dom den biten också”. Efter en timmes fundering så valde jag att åka 32 mil för att lämna in skärmen, helt enkelt.

Väl på Power så fick jag dock ett upprörande besked. Dom sa att det bara finns 1 års garanti på skärmar, inte 3 år som Samsung tidigare meddelat mig. Efter lite diskussion och samtal till Samsung så löste sig dock detta och slutligen tog Power emot min skärm. När jag tittar på statusen på reparationen så kan jag se att den nu är levererad till service-verkstaden, men ligger i ”kö” hos dessa.

Beräknad reparationstid är ungefär 3-4 veckor, vilket jag kan leva med. Jag har fler skärmar, så det är inga problem. Det är ju dessutom betydligt trevligare alternativ än att behöva köpa en ny skärm. 😉

I detta skede, där vi är inne på del 2 av 3 i hela processen, så vill jag passa på att tacka Samsungs support som löste mitt problem på ett bra sätt. Om det inte hade varit för dom så skulle jag troligen redan ha köpt en ny skärm, som dessutom knappast varit en Samsung skärm, kan tilläggas. 😅

Power har dessutom lovat att skicka skärmen till mig när den kommer från reparation, så att jag ska slippa åka 32 mil igen för att hämta den. Det känns ju också bra.

Jag håller dig uppdaterad om läget så fort jag får min monitor åter. Det kommer ju dock att dröja ett längre tag, då det som sagt skulle ta upp emot 4 veckor innan skärmen är tillbaka på Power igen.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.