Renault Clio Lozenge och mardrömmen online…[Uppdaterad 31/7]

Spännande titel. Tänk om bara innehållet var lika intressant tänker du nu. Det är inte helt osant heller, då detta inlägg handlar om ett problem med min nya Renault Clio Lozenge Limited Edition. Låt oss börja…

Det finns vissa saker som jag inte tolererar, av dessa saker så är det gorm och buggar som stör mig mest. När jag köpte min Renault Clio så var det lugna gatan. Allt fungerade perfekt och livet lekte i det närmaste, men precis som med alla drömscenarios så finns det en stor chans att vindarna vänder och problemen hopar sig.

I mitt fall så var det Internet som försvann. För er som inte är uppdaterade om ”moderna bilar” så har många en uppkoppling mot Internet, för att kunna uppdatera mediacenter, mjukvaror och för att kunna installera appar och liknande. Det var efter en uppdatering av bilens system som internet försvann.

Jag var i kontakt med Renault, som påstod att jag inte hade något abonnemang till bilen. Den har aldrig varit registrerad i deras system och har därför inte någon access till deras online-tjänster. Efter mycket gorm och bråk fram och tillbaka så köpte jag ett abonnemang på nytt till bilen, trots att det ska ingå kostnadsfritt i 3 år. Som även den minst deckar-intresserade kan gissa så var det enda som hände att jag blev av med drygt 1500 kr, ingenting annat.

Efter mycket gorm så bestämde sig Renault för att jag skulle lämna in bilen för reparation, vilket i mitt fall betyder en resa på 20 mil, men det var ju värt besväret, tyckte jag. Väl hos verkstaden så konstaterade mekanikern och jag att Renault ville att han skulle skruva lös batteriklämman och göra bilen strömlös, vilket skulle ”boota om systemet”…

Innan jag fortsätter måste jag bara skriva, för dom som inte känner mig, att jag inte är tekniskt handfallen på något sätt. Jag har arbetat och lagat datorer sedan jag var 10 år gammal, vilket var väldigt länge sedan nu. Att lösa mjukvaruproblem och hårdvaruproblem har länge varit en passion för mig, vilket gjort att jag lärt mig hur saker och ting fungerar lite mer detaljerat.

Jag har redan försökt återställa bilens mjukvara minst 3 gånger, bootat om bilens ”modem” och även startat om hela systemet genom att göra bilen strömlös, flera gånger. Jag har även varit i kontakt med olika specialister rörande Renaults system, utan att kunna lösa problemet. Det enda jag kan konstatera är att bilen har kontakt med Renaults servrar online, men dessa vill inte ”aktivera” min bil under några omständigheter.

I ärlighetens namn så tror jag problemet är i deras system och inte i min bil, per se. Men jag vet hur det är att jobba i supporten och man måste ”följa stegen” oavsett vem som är i andra änden. Detta gör att jag inte orkar bråka med dom. Vi följer helt enkelt stegen tills det inte finns några andra möjligheter än att byta ut hela datorn i bilen, vilket är det steg som jag nu kommit fram till.

För några veckor sedan så kontaktade Renault mig och i princip ryckte på axlarna i hopplöshet. Dom har försökt på alla sätt att få kontakt med min bil, jag har försökt på alla sätt att få min bil att få kontakt med dom. Så nu är det bestämt att min bil ska lobotomeras och datorn ska bytas ut inom snar framtid.

Nu säger troligen mina mer trogna läsare ”typiskt Urban”, eftersom precis sånt här ständigt händer mig. Det är alltid något som ska strula och gorma, något ska alltid bli fel eller vara trasigt. Det är mitt öde i livet. Men till skillnad från när jag är den enda som får problem så visade det sig att jag inte är ensam om detta problem. Många med Renault Zoe, elbilen från Renault, har liknande problem.

Oftast rör det sig om att dom måste boota om systemet i bilen för att få datorn att kommunicera med Internet, men att ”lösningen” bara håller i några timmar eller en dag. Detta gör att jag inte känner mig lika utsatt som jag brukar i vanliga fall. Ett delat problem är ett mindre problem, som någon säkert brukar säga. I alla fall borgar det för att någon försöker hitta en lösning, om än det tagit lång tid.

Om vi transporterar oss till nutid så sitter jag och väntar på ett besked när min bil ska in på reparation, vilket jag gissar kommer att dröja lite. Semestertider och special-delar till bilen. Irriterad men samtidigt inte förvånad över vad som hände. =)

Ha en bra dag.

Uppdatering 30/7
Efter ett samtal till Renault så kunde vi konstatera att mitt ärende hade ”fallit mellan stolarna”, vilket gjorde att jag hade fått vänta väldigt länge innan någon hade kontaktat mig rörande en verkstadstid. NU är dom på gång att boka verkstad och beställa delarna, så det är ju alltid något…

För er som undrar vad TTGMG i kategorier betyder så är det ”Things That Grind My Gears” och betyder ungefär ”Saker som sliter på mig”. Jag vet att frågan dykt upp tidigare, men har missat att svara på den. =)

Uppdatering 31/7
Som av magi så började min Clio att kommunicera med Renaults servrar igår på kvällen, dock vägrar Renaults servrar erkänna att jag har ett abonnemang i bilen och släpper ändå inte in den i systemet. Men det är ett steg närmare en lösning.

När jag kontaktade Renault så tyckte dom att jag inte skulle ta detta som att problemet är löst. ”Datorproblem brukar sällan lösa sig själva, du ska nog ändå låta verkstaden ta en titt på bilen”. Detta är sant, då jag aldrig varit med om att bilar annat än Christine lagat sig själva… Kanske är det så att min Clio är speciell på mer än ett sätt… *Spänningsmusik*

Jag håller inlägget uppdaterat om vad som händer, när det händer. =)