Innan jag fortsätter vill jag bara påpeka att det INTE är vår bil på bilden ovan. Jag har varit slö och inte tagit fler bilder på den, så det fick bli en Googlad bild denna gång. Jag lovar att ta mer bilder på den inom kort. Bilen på bilden är dock ett exempel på hur vi INTE vill att vår bil ska se ut när vi är färdiga med den. 😅
Det har börjat ramla in en del frågor kring vår nya äventyrsbil, vår Toyota Hilux, och det är riktigt roligt att se att den väcker intresse. Vi har till och med fått samtal från flera som vill köpa bilen, men vi är inte direkt villiga att sälja den, inte ännu i alla fall. 😂
Min fru, som är ägare till bilen, lyckades till och med bli riktigt upprörd av en som ringde och var väldigt enveten om att köpa bilen. Jag hör sällan henne svära i telefonen, men då ryggade jag faktiskt tillbaka lite och funderade vad som stod på. 😂
Många som hört av sig med lite mer seriösa intentioner verkar nyfikna på vad vi har för planer för bilen, vilken utrustning vi tänkt oss, och om vi siktar på att bygga en fullfjädrad Overlander eller något mer åt offroad-hållet. Så här kommer ett litet försök att svara på det hela i samlad form.
Först och främst: Nej, vi kommer inte att köra på det klassiska Overlanding-konceptet med taktält och all-inclusive-lösningar för att bo i bilen. Vi har absolut inget emot den typen av upplägg, men för vår del funkar det alldeles utmärkt, och ibland till och med bättre, med ett vanligt tält på marken. Det ger oss mer flexibilitet, väger mindre, och tillåter oss att använda bilen som just bil, snarare än ett rullande sovrum.
Vi är ju dessutom fem i familjen, så en Pickup är inte idealisk för att bo i, av just den anledningen. Kanske investerar vi i en liten off-road husvagn i framtiden? Vem vet. 😅
Däremot kommer vi att lägga lite extra kärlek på själva campingutrustningen. Vi siktar på att ha med oss saker som gör det lättare att slå läger snabbt, bekvämt och funktionellt, särskilt när vädret kanske inte alltid samarbetar. Kompakta bord och stolar som inte tar upp onödigt utrymme, en portabel eldstad för att kunna laga mat eller bara njuta av värmen utan att lämna spår i naturen, regnskydd eller tarpar som snabbt kan riggas upp, det är den typen av utrustning vi tittar på.
Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag sagt “den där saken skulle vi haft med oss nu”, bara för att vi valt att packa lättare. Nu behöver vi ju inte längre tänka på den delen i samma utsträckning och kan, rent teoretiskt i alla fall, fylla hela bilen med lösningar.
Kanske till och med en lösning för att kunna duscha eller tvätta sig någorlunda bekvämt efter några dagar ute i myggland. Det är en lyx-lösning som vi normalt sett inte funderat på tidigare, då det är opraktiskt att släpa med sig sånt i en ryggsäck. En tre tons pickup kan dock husera lite mer utrustning och göra vårt redan trevliga naturliv till en lite mer lyxigare tillvaro.
Den andra frågan som flera har ställt är om vi planerar att bygga om Hiluxen till en fullblods-Overlander eller en ren offroad-bil. Svaret är: både och men ändå ingetdera. Vi siktar snarare på att plocka russinen ur kakan från båda världar, så att säga.
Vi vill ha ett fordon som klarar att ta oss till de där platserna där man annars måste dra på sig kängorna och gå i flera timmar. Platser som ligger bortom grusvägarna, där det blir stenigt, blött, och utmanande. Samtidigt vill vi inte tappa komforten eller mångsidigheten som gör det lätt att bara sticka iväg spontant en helg utan att behöva packa som om vi ska bestiga Everest.
Så vi pratar troligen om något slags 50/50-lösning. Rejäla allterrängdäck? Ja, förmodligen. Snorkel eller vinsch? Kanske, om behovet visar sig. Förstärkt fjädring? Inte omöjligt. Men vi kommer att bygga långsamt och med eftertanke. Vårt mål är inte att tävla i mest aggressiva modifikationer, vårt mål är att nå längre bort, med en bil som fortfarande funkar att köra till jobbet eller hämta byggmaterial med.
En annan aspekt som gör en 4×4 pickup till ett smart val för oss är den ganska oberäkneliga vintern vi precis haft. Att kunna ta sig fram när snön vräker ner, när plogbilarna inte hunnit med, eller när isen förvandlar vägarna till curlingbanor – det är inte bara bekvämt, det är trygghet. Hiluxen har redan visat att den är pålitlig när det gäller framkomlighet, och det känns riktigt bra att veta att vi kan ta oss dit vi vill, oavsett om det är ett fjäll, en myrkant eller bara till affären under ett snöoväder.
Så, om vi ska sammanfatta allt så bygger vi inte en bil att bo i. Vi bygger en bil att upptäcka med. En bil som kan bära oss genom snår, över fjäll och längs gamla skogsbilvägar. En bil som klarar en tuff vinter och samtidigt kan bära med sig lite mer än bara en ryggsäck och ett tändstål. Det handlar absolut inte om att göra något extremt, det handlar om att hitta balansen mellan funktion, komfort och frihet.
Jag vill passa på att tacka för alla frågor. Fortsätt gärna att höra av er! Jag ser fram emot att skriva lite om varje steg på resan med Hiluxen och dela med oss av både framgångar och lärdomar längs vägen. Kanske finns det andra som är i samma tankar och länge har funderat på att ta sina äventyr längre bort än tidigare, eller bara få en bekvämare utomhusvistelse. 😄
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


