Galaxy Tab 10.1 serien fortsätter… (uppdatering 3)

Här är fortsättningen på vad som händer med min Samsung Galaxy Tab 10.1. Efter drygt en månad så har jag alltså fortfarande inte fått igen min surfplatta. Alla tecken tyder på att detta inte ska ske någon gång snart.

Idag hörde Anovo av sig och konstaterade att ett kostnadsförslag ska skickas till mig inom 5 arbetsdagar. Kostnadsförslag? Jag slängde mig på telefonen och ringde upp Telia, som inte kunde hjälpa mig, men skulle skicka ärendet vidare till en annan avdelning, som ska ta kontakt med Anovo. Sen ska alltså denna avdelning ta kontakt med supportavdelningen som tar kontakt med kundtjänst som kontaktar mig och berättar vad som händer. Låter det komplicerat? Det är troligen för att det är just det.

Om jag får en räkning från Anovo på reparationen av ett fabrikationsfel på surfplattan så kommer jag att kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och konsumentombudsmannen (KO) för att få klarhet i vad som står på.

Det enda fel som fanns på surfplattan när den skickades var att den hade ett produktionsfel i skärmen som Samsung erkänner är just ett produktionsfel. Felbeskrivningen var väldigt detaljerad, ner till den grad att den förklarade hur fenomenet med skärmen uppkommer ur ett rent vetenskapligt synsätt (Newtons Ringar).

Nu börjar jag känna mig riktigt förbannad. Anovo skickade surfplattan från Kristinehamn till Jönköping och sedan till en ”extern service” vilka vill ha betalt för garantiärendet. Jag ringde upp Samsung vilka rycker på axlarna.

————–

Samsung: ”Om du får ett kostnadsförslag så är det ett fel som inte täcks av garantin. Detta är enda orsaken till att man får kostnadsförslag av Anovo.”

Jag: ”Men det är ju ett produktionsfel på surfplattan. Ni har ju själva erkänt att det är ett fel och att alla som har detta problem ska få plattorna åtgärdade?”

Samsung: ”Du får ta kontakt med Anovo angående detta ärende. Vi vet inte vad orsaken är.”

————–

Just nu känns det som att Anovo inte vet vad dom ska göra, samtidigt som Samsung inte heller har en aning. Det är dags att ta kontakt med KO nu tror jag. Jag återkommer när jag fått upp ärendet till dom.

Ha en trevlig kväll.

———————————-

Uppdatering 1: Nu har jag skickat en förfrågan till Konsumentverket angående skadestånd, skälig reparationstid och även möjligheten att häva köpet. Jag sitter och väntar på att Anovo ska öppna så att jag kan ringa dessa. 20 kr för ett samtal gör att jag hoppas svaret dom ger mig är bra, för om dom inte vet vad som händer så blir jag riktigt förbannad. Anovo har flertalet gånger blivit anmälda till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) av konsumenter som blivit felaktigt behandlade, så ärendet blir lätt att ta upp igen om jag måste ta till detta alternativ.

Jag återkommer när jag får veta mer…

———————————-

Uppdatering 2: Har suttit i telefonkö hos Anovo i ungefär 30 minuter nu. Efter ungefär 10 minuter så blir det tyst i luren, sen lägger dom på. Samtalen kostar 20 kr varje gång, så om dom inte har ett bra svar så kommer jag att kräva pengarna tillbaka från dom. Det går nog inte att beskriva med ord vad jag känner just nu… Jag kan bara skriva !¤#”¤”@£$ för att skona dom känsliga läsarna.

———————————-

Uppdatering 3: Fick tag på en servicekille på Anovo till slut. Han kollade upp ordern och jag fick då följande fakta:

1. Den är inte skickad till något externt serviceföretag. Anovo sköter reparationen och den ligger hos dom i Västerås.

2. Samsung gjorde tidigare utbyten av hela plattan, men nu har dom fått nya direktiv där dom måste reparera alla trasiga surfplattor istället, vilket gör att servicetiden blir något längre.

3. Det finns inget kostnadsförslag associerat med denna service, allt går på garantin.

4. Dom väntar på nya skärmar från Samsung och reparationen är beräknad att påbörjas i slutet på denna vecka eller i början på nästa vecka.

I ljuset av dom nya (och korrekta) uppgifterna från Anovo så kan jag inte göra något annat än vänta. Det svider dock att dom tagit så lång tid på sig att reparera plattan. Om jag ska döma av servicekillens försiktiga uttalanden via telefon så har dom fått mycket kritik och han verkade förvänta sig att jag skulle börja skrika åt honom i telefonen, vilket jag givetvis inte gjorde.

Nu återstår det bara att kontakta Telia och förhandla om det reducerade priset dom erbjöd mig tidigare. När jag har plattan i handen så har Telia utlovat återbetalning av det mobila bredbandet och dessutom ska jag ha avdrag för tiden jag varit utan plattan.

Vi får se vad som händer.