När det gäller mig och PEV (Personal Electrical Vehicle) så har jag alltid haft en förkärlek till små smidiga lösningar som fungerar bra till vardags. Mitt första PEV var en elsparkcykel (aka Scooter) från en okänd Kinesiskt tillverkare. Denna var rätt så tragisk att ta sig fram på och höll inte speciellt länge.
Efter den så köpte jag en Xiaomi Mi M365 som fungerade mycket bättre. Den hade jag en ganska lång tid, innan jag bestämde mig för att uppgradera med lite mer effekt i motorn. Jag köpte en Xiaomi Mi Pro 2 Nordic. Mycket mer batterikapacitet och 300 watts motor som kunde ta mig uppför lite brantare backar.
Drygt 2 år senare så bestämde jag mig för att verkligen satsa på dessa Scooters och köpte därför en VSETT 9+. Tvåhjulsdrift, 1800 watt motorer och enormt batteri som räcker jättelänge. Den orkade i princip vad som helst, var fullt dämpad och hade stora och mjuka däck som absorberade stötar och vibrationer utsökt.
Sen kom domen. Visst kände man ju till att i Sverige får man bara ha 250 watt motor för att den ska lagligen få framföras på allmän väg, en sak som man ansåg var lite i ”gråzonen”, så länge man hade en spärr som gjorde att scootern inte gick över 20 Km/t, vilket jag fixade.
Att åka elsparkcykel som inte orkar upp för backarna där jag bor för att Sverige har orimliga gränser på elfordon, det kändes som en lag värd att bryta emot… Men istället för att successivt lätta på krav och regler för elsparkcyklar så stramar Sverige åt snaran och gör det i princip omöjligt att vara laglig eller komma billigt undan längre.
Från och med 23 december 2023 så blev det krav på att man ska ha försäkring på elsparkcyklar om dom går snabbare än 20 km/t, eller, om dom går snabbare än 14 km/t och väger mer än 25 Kg.
Detta eliminerar alltså alla längre pendlar scooters, då dom inte allt för sällan väger mer än 25 kg. Trafikförsäkringsföreningen har kört på med en ”reklamkampanj” för att informera alla om vad som gäller, på https://helavagen.tff.se/va-behover-min-elsparkcykel-en-trafikforsakring/
Irriterad över hur man behandlar scooteråkare i Sverige så bestämde jag mig för att sälja min VSETT 9+, en affär jag ganska så snabbt ångrade. Jag tänkte köpa en elcykel istället, som faktiskt inte blivit lika hårt ansatt av begränsningar och regler som sin ”lillebror”.
När jag började undersöka hela den marknaden så insåg jag rätt så snabbt att om du vill ha en elsparkcykel med någorlunda kvalité som går att använda i många år utan bekymmer, så pratar vi en prislapp på mellan 27.000 och 37.000 kr… Då har man egentligen inte någon ”värsting” på något sätt, utan en rätt så ordinär elcykel.
Det blir dessutom svårt att vinter-lagra en cykel jämfört med en elscooter. Dom går inte att vika ihop och lägga under datorbordet. Dom går inte heller att sätta in på kontoret en regnig dag för att dom ska torka upp och inte få problem med elektroniken…
Jag rev mitt hår i flera veckor, letandes efter den där billiga, enkla och smidiga cykeln som jag var övertygad skulle uppenbara sig, men den dök aldrig upp. Jag kände att situationen var ganska så hopplös och efter att jag haft min vanliga Sjösala cykel till jobbet några dagar så insåg jag att det inte blir någon elcykel. Den passar inte mig och min livsstil alls.
Jag har en väldigt fin Sjösala Smögen, som är otroligt bekväm och fantastiskt lätt att cykla på. Den får bli min ”elcykel” som jag kan åka längre sträckor med. Men behovet av att ha en liten PEV som jag kan åka snabbt mellan hemmet och jobbet på vid lunch är ju fortfarande ett problem som behövde lösas.
Jag letade runt mellan olika tillverkare efter en lätt och smidig pendlar-scooter, som dessutom ska vara laglig och följa alla tänkbara regler i Sverige, utan att den ska kosta som att äga än en moped… Jag tror jag hittade den…
Det Kinesiska märket Navee har faktiskt tre olika modeller av scooters som dom lämpligen döpt till ”Sweden” i namnet, för att dom är trafikgodkända i Sverige och uppfyller alla krav. Jag ska ärligen säga att Navee dök upp som ett okänt märke för mig nyligen. Tydligen är dom Europas mest populära scooters, om jag inte blir lurad av informationen.
Till saken hör att övriga Europa har betydligt bättre lagar när det gäller scooters, vilket gör att tillverkare tenderar att hålla sig till den marknaden och helt enkelt hoppar över Sverige för att slippa bekymmer. Navee valde dock att ta tjuren vid hornen och tillverkar alltså speciellt anpassade scooters som är lagliga i Sverige, utan att man som ägare ska behöva vara orolig att man bryter mot lagar och regler.
Modellen jag fastnade för heter V40i Pro Sweden och har förutom vattentålighet en vikt på drygt 17 Kg, för att man ska slippa köpa försäkring på den. Batteriet har förstås mindre kapacitet för att göra scootern lätt, men det spelar ingen roll för mig. Jag räknar med ungefär 2.5-3 mil räckvidd på en laddning. Dom utlovar 4 mil, men jag tror inte det är möjligt med min vikt och packning med datorväska och liknande när jag åker till jobbet.
Istället för 8 tums däcken som man hittar på många Xiaomi modeller så har V40i Pro SE modellen 10 tums luftfyllda däck. Recensioner jag tittade på visade på att den går relativt mjukt och fint på väg, vilket alltid är trevligt.
Den går även att vika ihop två gånger, en gång så viker man styret så att den blir i linje med scootern, nästa gång viker man stången så att den lägger sig traditionellt mot bakre skärmen, precis som en vanlig Xiaomi scooter, men utan att några handtag sticker ut.
Men jag kommer att gå mer in på detaljer när jag skriver om den senare, just nu så vill jag fokusera på varför jag valde denna scooter på ett annat sätt.
Motorn i framhjulet, eller, som är framhjulet, ger en nominell effekt på 250 watt, vilket gör den laglig. Samtidigt så klarar motorn av att leverera en toppeffekt på 700 watt, vilket gör att den fortfarande är ordentligt stark, även i förhållande till andra olagliga scooters som säljs i Sverige. Hur Navee lyckats klämma ur så hög toppeffekt vet jag inte, men det gjorde mig intresserad.
Hur denna effekt fungerar för mig kommer jag förstås att gå in på så fort jag fått chansen att köra den lite. Det kommer en recension.
Priset, kanske många undrar. Genom att hitta en riktigt bra deal så köpte jag denna scooter för 3900 kr, inklusive frakt. Det är med andra ord ingen stor investering och om den visar sig inte passa mig så säljer jag den bara vidare. No biggie.
Jag kommer, med detta ämne i åtanke, lägga upp en lista med dom vanligaste Scooters i Sverige och förklara om dom är lagliga eller inte. En fråga som jag ser allt oftare på forum och liknande. Listan ska i huvudsak vara enkel att förstå och följa för att vara så laglig som möjligt.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.