Jag har länge gått och funderat på det här med elbilar. Inte för att jag är någon elbilsentusiast som följer varje ny lansering med pulsen i halsgropen, utan mer för att det börjar bli svårt att ignorera dem. Elbilarna har gått från att vara ett framtidslöfte till att bli en högst verklig del av bilmarknaden. I vissa delar av landet nästan dominerande. Men hur fungerar de egentligen när man bor norr om polcirkeln – där vintern inte bara är en årstid, utan ett livslångt förhållande?
Jag tänkte lyfta några för- och nackdelar med elbilar, särskilt med vårt nordliga perspektiv i åtanke. Det är lätt att dras med i ny teknik, men det är inte alltid den fungerar lika bra i verkligheten som i reklamen från södra Sverige.
Fördelar med elbil, även i Norrland?
1. Billig att köra (när elpriset samarbetar)
Det går inte att komma ifrån att elbilar är betydligt billigare att ”tanka” jämfört med bensin eller diesel, rent teoretiskt i alla fall. Har man ett billigt elavtal, kanske till och med egen solcellsproduktion under sommarhalvåret, så kan man komma undan riktigt billigt per mil. Särskilt om man pendlar kortare sträckor dagligen.
2. Inga kallstarter och bättre klimat i kupén
De flesta elbilar är utrustade med förvärmare som kan styras via mobilen. Det betyder att bilen är varm och rutorna är isfria redan innan du kliver ut i snöstormen. Ingen motorknackande kallstart och ingen rygg som fryser fast i ett kallt säte. Det här är faktiskt en av de mest underskattade fördelarna när man bor i ett klimat där minusgrader är vardag. Vår firmabil, som är en ID Buzz Cargo, blir varm på runt 1-2 minuter när det är -20 grader ute. Det, det är imponerande.
3. Tyst och mjuk körning
Elmotorer levererar kraft direkt, och det märks. Även på snöiga och hala vägar känns det ofta tryggt och stabilt, särskilt i fyrhjulsdrivna modeller. Tystnaden är svår att ogilla när man kör längs en enslig vinterväg med bara norrskenet som sällskap.
Nackdelar, eller åtminstone utmaningar
1. Räckvidden i kyla är ett väldigt stort problem
Det största och mest uppenbara problemet med elbilar i Norrland är hur dåligt kylan påverkar räckvidden. En elbil som har 40 mils räckvidd på papperet kan plötsligt bara gå 14–20 mil när det är 25 minus ute. Lägg till kupévärme, sätesvärme, rattvärme och helljus och du har en räckviddsångest på riktigt. Det här är inte ett teoretiskt problem, utan något som alla elbilsägare i våra breddgrader redan fått erfara.
2. Laddinfrastruktur – glest och opålitligt
Visst, det byggs laddstationer. Men uppe i Norrbotten, Västerbotten och Lappland är det fortfarande glest mellan dem. Kör man mellan småorter eller rör sig utanför de större vägarna, måste man planera sin resa med kirurgisk precision. Sen är det laddstolpar som inte fungerar i extrem kyla. Det har hänt. Fler än en gång. På jobbet har det hänt mer än en gång att elbilar fått åka bärgningsbil, då laddare helt enkelt inte fungerat.
3. Laddtider vs. bränslepåfyllning
Att tanka en dieselbil tar några minuter. Att ladda en elbil, även vid en snabbladdare, kan ta uppåt 30–60 minuter beroende på modell, temperatur och hur mycket batteriet behöver. Det kanske funkar i stan, men ute i väglöst land där det är 30 minus och storm? Mindre lockande. Vår ID Buzz på jobbet har ingen förvärme av batteriet, vilket gör att det kan ta 30-60 minuter bara att få in 10% ström i bilen, som då räcker för att värma kupé och inte mycket annat.
4. Begränsat utbud av “riktiga” vinterbilar
Det finns många elbilar idag, men få av dem är byggda för riktiga nordliga förhållanden. Fyrhjulsdrift, hög markfrigång, möjlighet till takbox, dragkrok och bra lastutrymme, det är i princip krav för oss här uppe. Många elbilar har kompromissat bort några av de egenskaperna till förmån för design, räckvidd och aerodynamik.
Slutsats är elbilar för oss?
För den som bor i en stad som Luleå, Boden eller till och med Kiruna, och kör mest i närområdet, då kan en elbil absolut fungera, särskilt som andrabil. Men för oss som ofta ger oss ut på längre turer, kanske jagar, fiskar eller bara bor långt från närmsta laddare, då är det fortfarande svårt att helt förlita sig på eldrift. I varje fall idag.
Tekniken går framåt i rasande fart, och det kommer bättre batterier, snabbare laddning och fler stationer. Men just nu krävs det både planering och tålamod för att elbilslivet ska fungera norr om polcirkeln.
Jag är inte emot elbilar, vilket jag påpekat förut. Tvärtom tycker jag tekniken är spännande och utvecklingen viktig. Men vi måste våga prata om verkligheten också, särskilt vår verklighet, där bilen inte bara är ett transportmedel utan ofta en livsnödvändighet.
Vad tycker du? Har du testat elbil i kyla och snö? Dela gärna med dig av dina erfarenheter i kommentarerna.
Ha en bra dag så hörs vi snart igen.
Lämna ett svar