time for change sign with led light

”Behöver jag uppgradera min router?”

En läsarfråga har inkommit från Eskim, som undrar om det är dags att köpa en ny router. Eskim har nyss investerat rätt så ordentligt i hem-automation och har nu i princip allt hemma uppkopplat till HomeKit. Han har dock börja märka av problem med såväl Internet till sina enheter, som långa väntetider när man försöker styra något via Hem appen.

Nuvarande router är klassad för 30+ användare, dom är tre i familjen och totalt sett är det 28 uppkopplade enheter på Wi-Fi nätet. Då han berättade att han har fiber så tror jag inte att problemet är från leverantören, utan helt enkelt att hans router inte klarar av den ökade arbetsbelastningen.

Många HomeKit enheter använder Thread för att kommunicera, vilket gör att Wi-Fi nätet blir lite mindre belastat. Då Eskim säger att han har 28 enheter uppkopplade så innefattar det bara det som är direkt anslutet mot routern, inte enheter som Thread nätverket hanterar via Hem-hubbarna.

För ett nätverk som är runt 30-40 enheter så rekommenderar jag en router som är klassad för 100+ klienter, för att vara säker på att inte skapa krockar och långsamt nät. När man köper en ny router så bör man välja en som har Wi-Fi 6 eller högre, då detta förbättrar prestandan på nätet ytterligare och snabbar upp allt som är kopplat till routern.

Jag vet inte vad jag mer ska skriva. Det är trots allt rätt så uppenbart att det är routern som är problemet. Jag kan förstås inte vara hundra på att det är så, men jag känner mig rätt så säker.

Du får höra av dig efter din investering och berätta om det fungerar bra, Eskim.

Ha en riktigt bra dag.