Apple, Samsung och Xiaomi

Just nu är det väldigt mycket nyheter och frågor på den tekniska sidan av min blogg. Det märks att vi närmar oss tidpunkten för dom stora tillverkarna att släppa sina senaste nyheter till oss konsumenter. Sorlet bakom kulisserna har börjat ta fart. Rykten och information börjar flöda på ett nästan ohanterbart sätt.

Det senaste inom teknik-cirklarna är att Xiaomi nu är världens största tillverkare av smartphones. Dom har faktiskt passerat Samsung för ett bra tag sedan, men inte bara det. Det verkar faktiskt som att både Xiaomi och Apple har tagit en stor del av Samsungs marknad också, eftersom Samsung är den enda av giganterna som faktiskt förlorar marknad.

Orsaken till detta sägs vara att Samsung försökte sig på att nå Apples anhängare genom att lansera dyra och på pappret överlägsna telefoner till iPhones, medan dom samtidigt började sälja billigare och enklare telefoner för att börja slåss mot Xiaomi. Detta var en dålig strategi, eftersom både Apple och Xiaomi är marknadsledare inom dessa två segment respektive. Samsung kunde inte heller låta dom billiga telefonerna vara bra, eftersom det då skulle skada deras försäljning av premium telefoner, vilket i sin tur gjorde att Xiaomi telefonerna gav mer ”bang for the buck”.

Xiaomi har strategin att använda sig av dotter-märken som Poco för att sälja sina billiga, men samtidigt bra, telefoner. På detta sätt så behöver dom inte slåss mot sig själva på en och samma marknad. Apple, å andra sidan, behöver ingen sådan strategi. Det är helt enkelt i premium-segmentet som dom har 100% av sin marknad.

Det är inte bara Samsungs strategi som försvårar deras tillväxt på marknaden, utan även det faktum att dom har haft mycket turbulens inom företaget. Lee Jae-Yong, vice ordförande i Samsung Electronics dömdes till 2 och halvt års fängelse för mutor och förskingring, vilket gjorde att Samsung tappade 4% av aktie-värdet väldigt snabbt. Denna skandal hade kopplingar till högsta regeringen i Sydkorea, vilket förklarar den omfattande negativa svängningen som skedde efteråt.

Många är fortfarande oroliga att köpa Xiaomi telefoner, eftersom man tror att dom ska gå samma öde till mötes som Huawei. Dock har Xiaomi en strategi som kan visa sig vara vinnande. Dom säljer nämligen inte sina telefoner i USA. Genom att undvika denna marknad så är det minimal chans att USAs regering kommer att beblanda sig i deras affärer och svartlista dom på grund av ”spionage” eller något annat. Trots att hela den Amerikanska marknaden således saknas från Xiaomi så är dom nu alltså i topp i världen, vilket är ganska imponerande.

Apple behåller dock sitt grepp om Sverige och många andra länder, där dom är överlägset populära. Men kanske inte så länge till?

Ha en bra dag så hörs vi snart igen.