Det finns egentligen ingenting som heter ”Express” när man beställer från ett annat land. Det är lite mer ”tur” att paket kommer fram när dom kommer. När jag beställde min andra Flipper Zero för två veckor sedan så var det ”YunExpress” som skulle ta hand om leveransen. Ett företag som jag inte har haft någon erfarenhet av.
Efter lite forskning så visade det sig att YunExpress är ett Kinesiskt speditionsföretag som hanterar internationella leveranser över hela världen. Dom samarbetar även med andra speditörer för att få ett mer världsomspännande tjänstenät. I mitt fall så är det DHL som är YunExpress samarbetspartner. Men det är också här som det blir konstigt, för oss konsumenter.
Låt mig förklara lite närmare.
När jag beställde min FZ så fick jag ett spårningsnummer av företaget i fråga, där jag kan följa färden löpande. Jag förstod att det skulle ta ett tag, eftersom det tog ungefär två veckor för den första jag beställde. Då var det Bring som stod för transporten och det var tyst i ungefär 2 veckor innan jag plötsligt hittade paketet i vår brevlåda, helt utan någon notifikation eller information. Jag hade dessutom specificerat att den skulle levereras till ombud och inte i någon brevlåda.
Den kan säkert ha legat i brevlådan i flera dagar, vad vet jag. Men några dagar efter att jag hittade paketet fick jag slutligen ett mail från Bring där dom skrev ”Vi har levererat ditt paket!” och ville att jag skulle rösta 5 stjärnor på deras tjänst. En sak jag definitivt inte gjorde. Jag hade faktiskt lust att ringa dit och skrika lite åt dom istället. Man lägger inte ett paket med känslig elektronisk utrustning i en brevlåda, när det är närmare -30 grader kallt ute och sedan säger man dessutom ingenting om att man gjort det.
En del av tjänsten var dessutom att jag var tvungen att skriva under för att kunna ta emot paketet. En sak som definitivt inte efterfrågades på riktigt. Vilket fick mig ännu mer irriterad. Vad f-n tänker dom egentligen?! Det var ju bara tur att Flippern inte fått några bestående skador i batteriet.
Med YunExpress så verkar jag få ett exakt lika bra bemötande. På en vecka så fanns det inga statusuppdateringar. Men så kom det slutligen en. ”Utkörning till kund påbörjad”. Problemet var att mitt paket nu var i Frankrike, så vem den kunden är vet jag inte. Troligen är det en Fransos som kliar sig i huvudet när denne får en Flipper Zero i brevlådan, utan någon förvarning.
Mitt paket har alltså färdats två länder längre bort från Sverige än ursprungslandet. YunExpress hade antecknat en länk till DHL under ”övrig information”, så att jag skulle kunna följa mitt paket hos dom istället, men DHL säger att dom aldrig fått något paket. ”Enbart elektronisk förhandsinformation finns”, men sa att ”så fort vi fått något paket så kommer vi att uppdatera status”.
Det kanske är så att dom blandat ihop leveranserna och jag slutligen får en lagrad ost istället, som fransosen egentligen skulle ha… Vem vet?
Innan så var jag bara fundersam var mitt paket var, men nu började jag bli orolig. Jag har trots allt investerat mycket pengar på moduler och annat till den andra Flippern… Jag tog kontakt med beställaren för att dubbelkolla vad som hänt, men där fick jag ett generiskt svar att ett paket räknas som ”försvunnet” om det tagit mer än 30 dagar sedan senaste statusuppdateringen. Jag ska alltså vänta i över en månad innan jag får fråga supporten om hjälp och då få upprättelse, eventuellt…
När det gäller sådana saker så är det svårt att få något svar överhuvudtaget. Vi tar ofta PostNord för givet, men där är det bättre ordning än vad man först tror. Även om det felar lite ibland så går det ofta att få ett svar väldigt snabbt och utan att man behöver krångla speciellt mycket. När internationella företag är inblandade så ska man faktiskt hålla tummarna att paketet ens kommer fram till rätt land.
Hur som helst. Jag väntar väl ytterligare någon vecka innan jag börjar bråka. Jag ville egentligen bara ventilera hur illa det faktiskt kan vara med speditionsfirmor och dess moderna ”system”. 😅 Samtidigt bör ju dom som följer min blogg inte vara ett dugg överraskade om att det brukar bli så här för mig, även om det var ett tag sedan det gick fel sist. 🤣
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.
Kommentarer
Ett svar till ”YunExpress – Leveranser världen över, eller?!”
[…] jag djupdykt i vad jag bara kan säga är en otroligt komplicerad speditör. YunExpress, som jag pratade om tidigare har alltså min Flipper Zero i sitt våld och jag började tvivla på att dom riktigt visste vad […]