Toyota Landcruiser – Nästa investering?

Förra veckan när jag var och servade vår Toyota Corolla, och beställde lite delar till vår Hilux, så fick då se något som genast gjorde mig nyfiken. En Toyota Landcruiser… Det kanske inte verkar som någon stor sak, men det är otroligt ovanligt att se en sådan sitta i en bilhall, utan ”SÅLD” på framrutan. Nyfiken som jag är så gick jag och tog lite fotografier på bilen, för att dela med mig till dig. Vilket då fick säljarna att vakna till liv. Men inte riktigt av den anledningen som jag trodde.

Det visade sig att dom helst inte ville sälja denna bil. Det var en så fin bil att åka runt med och ”representera företaget” med. Något som känns otroligt långsökt då det inte finns en enda indikation på vem som egentligen är ägare av fordonet. Men jag lät det glida mellan fingrarna.

Jag gissar samtidigt att det var på grund av denna anledning som dom inte kunde ge mig ett pris på bilen. En så simpel fråga som ”vad ska ni ha för den” gjorde att dom frustade lite obekvämt. Jag förstår hur dom tänker, men samtidigt så gäller det väl för en bilförsäljare att sälja bilar, vad är dom annars? 😅

Hur som helst dök frågan upp flera gånger om detta var min ”drömbil” och visst, jag ska inte sticka under stolen med att Toyota Landcruiser är en av mina favoriter inom genren ”off-road”, men den har samtidigt en stor nackdel jämfört med vår Hilux. Den är nämligen snordyr och inget man direkt vill vika av vägen med för att se var man kommer. Att repa upp lacken på en bil för över 100.000 kr känns förstås inte så bra, men för en bil som kostar 10 gånger det priset, då är det tårar som fälls.

Mitt andra bekymmer när det gäller Toyota Landcruiser är förstås att jag inte skulle vilja ha en sån bil till vardags. Den är törstig på bränsle, bred och omständig att ta sig fram i stadstrafik med. Att parkera i ett parkeringshus är i princip omöjligt, kan jag tänka mig. Att behöva kompromissa för att åka till stan och handla, det är som jag förklarade i tidigare inlägg, inget vi vill göra.

Men om du tänker att det bara har med priset att göra, då har du fullkomligen rätt. Om jag skulle få köpa en ny Toyota Landcruiser för 150.000 kr, då hade jag troligen också använt den som en off-road bil med allt som kommer därtill. Jag hade inte brytt mig om den blivit mindre eftertraktad på begagnatmarknaden om den fått en buckla i dörren eller repor på huven, jag hade garanterat ändå fått tillbaka pengarna jag investerat, och mer därtill.

Men om man tittar på Toyota Landcruiser och tänker ”den där är ju bara tillverkad för att åka i stan med”, då vet man kanske inte historien bakom en av världens mest ikoniska och långlivade terrängbilar. Men frukta icke, jag ska förklara allt från början. Du förstår, sedan starten 1951 har modellen utvecklats från ett militärinspirerat fordon till en global symbol för pålitlighet, komfort och äventyr. Låt oss titta närmare på dess historia, generation för generation.

  • 1951: Toyota utvecklar ”Jeep BJ”, inspirerad av den amerikanska Willys Jeep. Fordonet imponerar när det klättrar uppför Mount Fuji, vilket leder till att Japans nationella polis beställer det.
  • 1954: Namnet ändras till Land Cruiser för att undvika varumärkesintrång med ”Jeep”.
  • 1955: 20-serien introduceras med rundare kaross och förbättrad komfort för civilt bruk.
  • 1960: 40-serien lanseras och blir snabbt en global favorit, särskilt i Afrika och Australien.
  • Tillgänglig i flera hjulbaser och karossvarianter, inklusive den populära ”Bush Taxi” i Västafrika.
  • Över 1,1 miljoner exemplar produceras innan serien avslutas 1984.
  • 1967: FJ55 introduceras som den första Land Cruiser-vagnen, riktad mot USA och Australien.
  • 1980: 60-serien lanseras med fokus på förbättrad komfort, inklusive bränsleinsprutning, elhissar och automatlåda.
  • 1984: 70-serien ersätter 40-serien med robust design och olika varianter som pickup, trupptransport och SUV.
  • Fortfarande i produktion i regioner som Australien, Mellanöstern och Afrika, vilket gör den till en av de mest långlivade modellerna i Toyotas historia.
  • 1990: 80-serien introduceras med permanent fyrhjulsdrift, förbättrad fjädring och ökad komfort.
  • 1996: 90-serien (Prado) lanseras som en mer kompakt och prisvärd modell, särskilt populär i Europa.
  • 1998: 100-serien debuterar med oberoende framhjulsupphängning och en 4,7-liters V8-motor, vilket markerar en övergång till mer lyxorienterade SUV:ar.
  • 2008: 200-serien lanseras med en 5,7-liters V8-motor, elektroniskt styrd 8-växlad automatlåda och avancerade funktioner som Crawl Control och Multi-Terrain Select.
  • Modellen kombinerar lyx med exceptionell terrängförmåga och blir en favorit bland både äventyrare och stadsbor.
  • 2021: 300-serien introduceras med en ny GA-F-plattform, vilket gör fordonet lättare och mer vridstyvt.
  • V8-motorn ersätts med en mer bränsleeffektiv twin-turbo V6, och interiören uppdateras med modern teknik och säkerhetsfunktioner.
  • Modellen fortsätter att vara en pålitlig följeslagare för både terrängkörning och vardagsbruk.

Toyota Land Cruiser har genomgått en imponerande resa från ett militärt arbetsfordon till en global ikon som kombinerar robusthet, komfort och avancerad teknik. Med över 10 miljoner sålda exemplar världen över är dess arv en hyllning till pålitlighet och innovation. Den är väldigt eftertraktad och just därför är det ovanligt att se en till salu i en bilhall i Luleå, även om det är dom äldre modellerna av Landcruiser som egentligen är mer eftertraktade.

Men, om Toyota läser detta och tänker ”vi skickar en Landcruiser till honom”, så låt inte mig hindra. Så länge ni inte skickar en faktura på bilen i efterhand så tar jag emot den med öppna armar. 😅

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.