Jag fick nyligen in en fråga från en läsare som jag tycker är både relevant och inspirerande, särskilt nu när sommaren närmar sig med stormsteg och att ämnet är något som ligger mig nära just nu:
“Hej Urban. Jag är också i början av att planera inköpet av en ‘äventyrsbil’ som jag och min flickvän tänkt använda under sommarens semestrar. Vi är båda intresserade av natur och att läsa din blogg inspirerar till att hitta på något riktigt roligt med en egen äventyrsbil. Frågan jag har är var man ska börja, finns det något speciellt man ska tänka på och vilken typ av budget bör man ha för att få en bra lösning?” – Magnus
Tack för din fråga, Magnus. Det är alltid kul att höra att bloggen inspirerar, och att ni planerar något äventyrligt tillsammans låter helt fantastiskt.
När det gäller äventyrsbilar finns det ingen universallösning, mycket handlar om vad ni själva vill ha ut av bilen och vilken typ av äventyr ni siktar på. Det första och kanske viktigaste steget är därför att sätta en rimlig budget utifrån vad ni är beredda att lägga ner, både i inköp och i eventuella ombyggnationer eller utrustning.

Det är lätt att drömma sig bort och känna att “oooh, en sån måste vi ha”, men det är inte alltid det bästa. Jag följer därför personligen några enkla regler för att komma så långt som möjligt med vårt eget äventyrs-bygge:
1. Undvik onödiga köp.
Det är lätt att dras med i flödet av prylar och “måste-ha”-lösningar som syns överallt på Internet. Men sanningen är att en bra äventyrsbil inte behöver vara överlastad med prylar. Satsa på funktion före form, och bygg bilen utifrån era verkliga behov. Många saker går att DIY-lösa på ett mycket billigt sätt, istället för att investera dyra pengar i onödan.
2. Testa först – bygg sedan.
Ett av de bästa tipsen är att ge sig ut på några kortare turer innan ni börjar bygga om bilen eller köpa utrustning. Då märker ni snabbt vad som saknas, vad som är överflödigt och vilka smarta lösningar som faktiskt skulle göra skillnad för just er. På detta sätt så anammas punkt 1 än en gång.
3. Markfrigång, fyrhjulsdrift och bra däck.
Om ni tänker er att spendera tid i naturen och gärna tar er bort från asfalten, så är det tre saker som ni verkligen bör prioritera:
- Hög markfrigång – Gör att ni slipper fastna på skogsvägar och ojämn terräng. Att köra in en sten i vitala komponenter under fordonet kan bli både kostsamt och otroligt tråkigt.
- Fyrhjulsdrift – Är ofta ovärderligt när vägen blir hal, lerig eller snötäckt. Jag skulle mer eller mindre säga att fyrhjulsdrift eller AWD (All Wheel Drive) system är ett grundkrav på en äventyrsbil.
- Rätt däck – En underskattad men avgörande faktor. All Terrain-däck eller Mud Terrain-däck beroende på var ni ska köra. Skillnaden mellan att ha en trevlig tur efter en dålig väg, eller att sitta fast i ett dike mitt ute i ingenstans, det har mycket med däcken att göra.
4. Anpassa efter er vardag och era intressen.
Det bästa med en äventyrsbil är att den kan se ut precis hur ni vill. Behöver ni ett litet kök? Sovplatser? Utrymme för en cykel, hund eller kanske fiskeutrustning? Allt sådant påverkar hur ni bör bygga och vad ni bör prioritera.
5. Budget – hur mycket behöver man?
Det går att komma igång relativt billigt, särskilt om man är händig och kan göra vissa anpassningar själv. Jag säger “relativt” eftersom det definitivt finns billigare alternativ än en äventyrsbil. En begagnad SUV, pickup eller skåpbil med fyrhjulsdrift kan vara ett bra grundval, sedan är det upp till er hur mycket ni vill lägga på utrustning. Det viktiga är att ni inte bränner hela budgeten på fordonet, lämna lite utrymme för däck, underhåll och personliga modifieringar. Om ni köper fordonet begagnat så är det alltid trevligt att kunna byta oljor och slitagedelar utan att man spräcker budgeten på en gång.
Sammanfattningsvis: Börja enkelt, utgå från era behov och låt erfarenheterna forma er bil. Det finns inget bättre sätt att ta reda på vad ni verkligen behöver än att ge sig ut och prova!
Jag vill samtidigt understryka att vi håller på att bygga vårt eget äventyrsfordon just nu, så jag är definitivt ingen expert på ämnet. Det är dock något som jag snöat in på just nu och därför är det 100% fokus på att få allt rätt redan på första försöket. Vår målsättning för detta fordon har redan från början varit att INTE investera för mycket på själva fordonet, även om vi håller en högre nivå än jag först tänkte.
När vi köpte vår Hilux så var säljaren orolig över små repor i lacken och tjära på bakre luckan på bilen… Vi förklarade att det bara var bra att den redan hade nötningar och inte såg ny ut, för det finns en överhängande risk att den inte kommer att bli vackrare under vårt ägande.
Vi valde medvetet en bil som grenar kan skrapa längs sidorna på, som vi kan gräva ned oss i lera och smuts med och även råka dra in smuts in i under våra äventyr. Det låter förstås som att vi tänkt misshandla bilen och skrota den, men det är absolut inte tanken. Vad jag menar är att vår Hilux ska vara o-öm, om jag säger så.
Vi ville definitivt inte ha en bil för 500.000+ kr som inte “tål att användas”, eller som vi måste gå framför och röja vägen för. Även om vi skulle råka backa in i ett träd eller lyckas trycka in huven på bilen, så ska det inte vara en händelse som får oss att börja gråta, eller försätta vår ekonomi på fritt fall. Vi ska ha råd att fixa upp den och använda den precis som innan.
Eftersom vi redan har en ny och fin bil som fungerar som just en bil, så är denna Hilux inte tänkt att på något sätt ersätta något fordon. Den är tänkt att vara enbart för våra äventyr, vilket faktiskt öppnar upp för smarta lösningar, lösningar som kanske inte är så smarta till vardagens slit. Bara tanken på att ha en grundutrustning liggande i bilen hela tiden är trevlig. Det kommer att gå så snabbt när vi helt plötsligt kommer på att vi ska ut och “äventyra”.
Att komma fram till detta beslut var dock ingen dans på rosor. Innan vi bestämde oss så fanns det tre olika vägar som vi kunde gå:
- Sälja vår nuvarande bil, lägga en massa pengar mellan och köpa en ny och fin bil för alla behov.
- Sälja vår nuvarande bil, lägga mindre pengar mellan och köpa en begagnad bil för alla behov.
- Behålla vår nuvarande bil och köpa en begagnad bil, för just äventyr. Där bägge fordonen kompletterar varandra.
Lösning nummer 1 och 2 medför att vi får en bil som behöver tömmas för att användas för vardagen. I första lösningen kommer den förstås att vara ny och fin, vilket gör att repor och bucklor inte är direkt önskvärt. Grusvägar, ok. Men att åka in efter en jordig skogsstig med överhäng av grenar är förstås uteslutet. Det låter med andra ord inte som den bästa lösningen för oss och vårt mål.
Nummer 2 medför att vi säljer vår fina bil och köper en begagnad för allt. Även här så blir vi beroende av att denna bil håller sig vid liv, men kanske inte behöver vara otroligt försiktiga i skogen. Det känns inte bra att köpa en äldre bil och tumma på situationer där vi ska åka långt, så rent maskinellt bör den vara i toppskick. Att ha off road värdiga däck på en bil man ska köra långt med är inte riktigt idealiskt, vilket gör att vi får hitta en gyllene mellanväg, en kompromiss. Det gillade vi inte heller.
Nä, den bästa lösningen var att behålla bilen vi har nu och köpa en bil avsedd för just äventyr och arbete. Om det är den bästa lösningen för någon annan, det låter jag vara osagt. Allt beror på vad man tänkt använda bilen till och hur ens vision ser ut. Man kanske inte har en bil i dagsläget, vilket gör att situationen plötsligt ser helt annorlunda ut.
Huvudsaken är att man har roligt och trivs. Om det sedan blir en folkabuss, en husbil för offroad eller en Suzuki Jimny, det är helt upp till var och en. 😊
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.


