Svar på frågor om elscooters

Hej alla läsare. Nu har det ramlat in så många frågor om elscooters så att det är värt att skriva ett helt inlägg om detta. Ämnet är minst sagt laddat och jag har tyvärr ingen möjlighet att sätta mig in i hur det är att ha elscooter i en större stad, som Göteborg eller Stockholm. Dessa frågor har jag besvarat ”vid sidan om”, eftersom det egentligen inte mynnade ut i något intressant svar. Jag kan heller inte svara på frågor som rör elscooter-uthyrning via företag, eftersom jag inte har tillgång till sådana tjänster där jag bor. Däremot har jag besökt många städer som har, vilket gör att jag kan tycka och tänka i ämnet.

Låt oss börja.

Elscooters är farliga!
Precis som med knivar, pistoler och bilar så är elscooters lika farliga. Dock är det inte själva sparkcykeln som är farlig, utan den som står på och styr. I media har elscooters målats upp som livsfarliga och osäkra transportmedel, men det är alltså en skev bild av ett genialiskt fordon som tyvärr ”misshandlats” av människor världen över.

Att susa fram i 50-60 km/t genom folksamlingar och sedan påstå att elscooters orsakar olyckor, det anser jag vara både filosofiskt och faktamässigt fel. Det är människor som orsakar olyckor och beter sig illa. Om dom till följd skadar sig själva eller andra, det har inget med fordonet i fråga att göra.

95% av fallen där någon skadats eller skadat någon annan med elscooter verkar dessutom bero på att man inte har erfarenhet eller förstår hur elscooters fungerar. Anledningen till detta är att man nyttjat en uthyrningstjänst från ett företag och inte har stått på eller kört elscooters förut. Det är lite som att sätta någon som aldrig har cyklat förut på en elcykel, sedan när dom kraschar så skyller man på cykeln. Man hör däremot inte ofta att det är på det sättet.

Elscooters är dyra!
Det kan jag hålla med om. En elscooter är rätt så dyr, men det är också ett fordon som lätt kan tjänas igen, genom att man inte tar bilen på kortare resor, eller att man helt enkelt pendlar med den istället för bilen dom dagar vädret tillåter. Det är både trevligt och skönt att susa runt på en elscooter och höra fåglar kvittra och vinden susa i träden. I alla fall i min ringa mening.

En elscooter i bra kvalité och dämpning kostar oftast runt 10-15.000 kr, medan en för kortare pendling kan kosta så lite som 2-4000 kr. Allt beror på vilket behov man har, vilket ska styra hur mycket pengar man lägger ut på sin elscooter. Det går dessutom väldigt bra att börja med en billig och sedan köpa en bättre och dyrare när man upptäcker att det är något man använder.

Det borde vara olagligt med elscooters!
Den åsikten har inte jag. Elscooters är troligen det mest effektiva och mest praktiska transportmedel vi har i dagsläget. I princip 90% av alla dagliga resor kan utföras på elscooter, vilket skulle medföra enorma förbättringar i miljö och minska utsläppen i städerna med mängder. Ljudföroreningar, avgaser och dålig luft hade varit ett minne blott.

Att många missförstår och tänker att elscooters är dödsmaskiner förstår jag mycket väl, eftersom dom utmålas som det i media. Det är dock det fordon som snabbast kan ta oss mot målen att minska utsläpp i städerna, utan tvekan. Samma gäller förstås många personliga transportmedel, som elcykel, monowheels och annat. Det som dock varit kostnadsmässigt mest effektivt är elscooters, som inte allt för sällan kostar en tredjedel mot för en elcykel.

250w räcker inte för en fullvuxen man!
Detta påstående håller jag fullkomligen 100% med om. Problemet med lagstiftningen runt elscooters är att maximal motoreffekt är 250w, vilket inte är i närheten av vad som krävs för att åka i en backe med en 100-120 Kg man på. Just därför har tillverkare som Xiaomi, Segway och andra valt att ”fuska” när man märker upp sina elscooters. Många av Xiaomis modeller har motorer på upp emot 600w för att klara av att hålla tempot i trafiken och således inte bli farliga att använda om tempot är högt, eller om det lutar uppför någonstans.

Om jag hade fått välja så skulle motoreffekten på elscooters skrotas, eller i alla fall ökas till en mer rimlig nivå, säg 500-600 watt. Hastighetsbegränsningen på 20 km/t skulle ökas till 25 km/t, för att matcha i princip alla andra läder i Europa, vilket för mig in på ett ämne som jag känner måste lyftas. Varför 20 Km/t när alla andra har 25 Km/t. Det är i princip omöjligt att hitta en elsparkcykel som är spärrad vid 20 Km/t, men det finns många som är spärrade vid 25 Km/t. Elsparkcyklar ska räknas som elcyklar, men eftersom dom saknar trampor så räcker inte 250w för att driva fordonet framåt för egen maskin, en elcykel får färdas i 25 Km/t, men en elsparkcykel får bara gå 20 Km/t. Var är logiken i detta?

Elsparkcyklar är inte anpassade efter trafiken i städerna!
Många av dom små och enkla modellerna som används vid kort pendling är precis detta, små och enkla. Dom har även ofta en liten prislapp, vilket borde vara en indikation och röd flagga för alla som vill prova på detta fordon.

Om man däremot kollar på dom lite större modellerna, som är anpassade för längre åkturer och även anpassade för stadstrafik, så har dom framljus (ofta flera), bakljus (ofta flera), bromsljus (ofta med blinkande effekter för att påkalla uppmärksamhet), elektronisk tuta (eller som minst ringklocka) och dessutom är 90% av dagens moderna elscooters utrustade med blinkers, för att indikera för övriga trafikanter om var man är på väg.

Säkerhetsmässigt så har även 90% väldigt bra och effektiva bromsar i form av skivbromsar med ABS-system för att förhindra låsning och stabilitetsproblem. Konstruktionsmässigt så är dom väldigt stabila och inte sällan så är stången upp till styret låst och säkrat på mer än ett sätt, för att förhindra olyckor. Många elscooters med hög kvalité har även två motorer, en för varje hjul. Detta motverkar instabilitet på dålig asfalt eller när man kör på grus eller annat underlag som erbjuder dålig friktion.

Men det finns rötägg även i elscooter-branschen, det ska gudarna veta, men så länge man köper en elscooter från ett känt märke så är det sällan något som saknas ur någon synvinkel. Om detta inte räcker för att dom ska klassas som anpassade för trafiken så vet jag inte vad som behövs.

Vilket märke ska man satsa på för kvalité och säkerhet?
En perfekt fortsättning på förra frågan är då vilken tillverkare som man kan köpa ifrån, om man vill undvika att få problem med säkerhet eller kvalité. Låt mig lista några tillverkare som jag personligen kan tänka mig att äga en elscooter ifrån. Notera att även om dom är kända så finns det problem med kvalité på dom allra billigaste modellerna, så detta är universellt gällande, oavsett företag.

  • VSETT
  • Xiaomi
  • Segway
  • Dualtron
  • Kaabo
  • Apollo
  • Eltra
  • Inokim

Märken du direkt ska passa dig för och INTE investera dina pengar i omfattar, men är inte begränsade till följande märken:

  • E-wheels
  • Rull
  • Fatgliders
  • Ghostride
  • Nitrox
  • Velocifero (osäker på dessa)

Det finns förstås många, många fler än dessa. Marknaden är överfull med Kinesiska piratkopior som oftast håller i 1 vecka till 1 månad innan dom antingen faller sönder eller brinner upp. Jag rekommenderar därför INTE att man tummar på kvalité när man väljer sin första elscooter, det brukar kosta mer än det smakar i slutänden.

Är en elscooter med dubbla motorer dubbelt så snabb?
Nej. Så är det förstås inte. Däremot kan man säga att acceleration och vridmoment ökar med nästan det dubbla. Detta gör att man får lättare att anpassa sig till tempot i trafiken och inte riskerar att bli överkörd för att man inte kommer iväg i tid. Det är också betydligt säkrare med dubbla motorer (2-hjuls-drift) eftersom man slipper att det spinner så mycket om man måste iväg i en korsning och det ligger grus eller sand på asfalten. En scooter med dubbla motorer är således betydligt mer stabil och säker i trafiken än en med singel motor.

För att ge ett definitivt svar på frågan så kan jag säga att en elscooter ofta är spärrad till 20-25 Km/t, så oavsett hur många motorer man har så går det ju inte fortare än så, bara snabbare upp till den hastigheten. Rent teoretiskt så ger två motorer mer topphastighet än en motor, men aldrig dubbelt upp.

Ska man räkna med dubbel förbrukning med dubbla motorer?
Nej, det sägs finnas modeller med mindre motorer (runt 300-500 watt) där dubbla motorer visat sig nästan halvera strömförbrukningen jämfört med singel motor varianter. Teorin bakom det hela är förstås att en motor med 300 watt får arbeta dubbelt så hårt som två med 300 watt. Huruvida detta är vetenskapligt bevisat eller ej vet jag inte, men jag har fått detta berättat från elscooter-ägare som säger sig testat och kommit fram till det resultatet.

Jag köper den tanken och det känns rimligt att en motor som arbetar mindre förbrukar mindre ström, samtidigt tror jag inte man kan säga att förbrukningen halveras, jag tror att förbrukningen mellan en och två motorer inte skiljer sig speciellt mycket på grund av detta, men knappast att det blir halva förbrukningen annat än i extrema fall.

Det sägs att elscooters kan köra i över 100 Km/t, stämmer det?
Det finns modeller av elscooters som går över 100 Km/t, men då ska man inte tänka på dom scooters som vi normalt sett ser på vägarna, av typen Xiaomi. Dom elscooters som är anpassade för dessa extrema hastigheter kan liknas mer som motorcyklar istället för elscooters. Allt är byggt med grovt material, ofta är det MC stötdämpare och tjocka, breda hjul. Inte allt för sällan så finns det tekniska lösningar som styrdämpare och liknande saker för att säkerställa att dom går stabilt i höga hastigheter.

Dessa elscooters kostar mellan 60-140.000 kr och är knappast något som någon av oss behöver ens fundera på. Dom går inte att varken registrera som MC, Moped eller något annat för att klara dom gällande kraven enligt Svensk lag. Dom är heller inte lämpliga att tävla eller köra efter race-banor med, då dom ofta är designade för att gå fort och rakt framåt. Dessa elscooters benämns ofta som hyper-scooters och är populära i USA och Asien.

Vad gör du med din elscooter om du köper en ny?
Jag tänkte förstås att den skulle säljas, men samtidigt så funderar jag på att min äldsta son ska få ta över den, så att min yngsta son kan ta över hans elscooter. På det sättet kan vi ju åka ut och titta i naturen allihopa. =) Jag får se hur jag gör. Den dagen den sorgen. =)

Hur många mil kan man köra på en elscooter om man tänkt pendla?
Allt beror på vilken typ av elscooter man köper. Om man har en fulldämpad (fram & bak) med bra dämpning så ser jag inga problem med att pendla flera mil om dagen, säg 2-3 mil enkel sträcka. Om man köper en billigare modell utan stötdämpning så rekommenderar jag några kilometer om dagen, men även om man tänkt kombinera sin pendling med buss, tåg eller annat så kan det vara värt att tänka på storleken på sin elscooter.

Hur lång bromssträcka är det på en elscooter?
Även här beror det på modellen. Den som jag tänkt köpa VSETT 9+, har en bromssträcka på 2-4 meter i 20-25 km/t, men om man tittar på enklare modeller så är det inte ovanligt att man har 7-11 meter eller mer i bromssträcka vid 25 km/t, vilket inte är så bra. Rent generellt kan man säga att en bra elscooter har samma bromssträcka som en bra mountainbike.

Fler frågor?
Om du har någon fråga som du känner att du vill ställa så är det bara att använda kontaktinfo i menyn, eller kommentera på detta inlägg.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.