Navee GT3 Pro, en laglig elsparkcykel med finess och funktion

Jag har precis lagt vantarna på en ny elsparkcykel, och det här är ingen dussinmodell från lågprishyllan, inte för att jag tror att någon tänkte det heller. Den heter Navee GT3 Pro, och efter några dagars användning känner jag att det är dags att dela med mig av mina första intryck.

Vilka är Navee egentligen?

För den som inte är helt insatt i elfordonsvärlden så är Navee ett varumärke som kanske inte är lika välkänt som Xiaomi eller Segway, men som snabbt börjar göra ett namn för sig. Navee är en del av ekosystemet runt Xiaomi och tillverkar premiuminriktade elscootrar med hög byggkvalitet, pålitlig teknik och en design som faktiskt känns genomtänkt, något som fortfarande inte är en självklarhet på marknaden.

Det finns faktiskt förvånansvärt många ”ruttna ägg” där ute, och det gäller faktiskt att se upp med vad man köper om man ska ha en trevlig upplevelse utan bekymmer. Detta är den andra Navee sparkcykeln jag äger och den första, min Navee V40i Pro Sweden, är helt fantastisk som transport mellan jobbet och hemmet. Det enda den egentligen saknar är stötdämpare, något som GT3 serien faktiskt har.

GT3 Pro vs GT3 Max, vad är skillnaden?

Det finns två modeller i den här serien, GT3 Pro och GT3 Max. Skillnaden mellan dem? Batterikapaciteten och vikten. Max-versionen har ett större batteri, vilket förstås ger längre räckvidd och lite mer vikt, men annars är det exakt samma maskin, samma motor, samma design, samma funktioner. Jag valde GT3 Pro, och det känns som ett väldigt bra val för mina behov.

Jag brukar ta min scooter under armen och gå uppför trapporna på jobbet, så vikten är faktiskt något som jag bryr mig om. Jag har dessutom inte speciellt långt till jobbet, så behov av flera mils räckvidd är bara slöseri med pengar för min del.

En laglig kraftmaskin

Det som verkligen gör GT3 Pro intressant, och hela anledningen till att jag köpte den, är att den är helt laglig att använda i Sverige, trots att den ser ut och känns som något mycket mer kapabelt. Ni som är i ”scootersvängen” vet att vi som vill vara lagliga inte har haft allt för många alternativ. En otroligt tråkig situation som Navee nu verkar ha löst.

Vid första anblick så ser den ut som den klassiska Kinesiska sportscootern med mycket effekt. Men det är bara ytligt som den ser snabb ut, för den är absolut inte snabb när man står på den. 😅 Den går nog att jämföra med en ”glidare”, då den är väldigt sävlig och lugn i hur den beter sig.

GT står för Grand Touring och faktiskt så stämmer namnet väldigt bra med hur den är som maskin. Det är stark och även att köra på gräs och andra porösare material går bra, men när man når 20 km/t så är det stopp.

Den uppfyller Transportstyrelsens krav på samtliga områden:

  • Motoreffekt på max 250W
  • Maxhastighet på 20 km/h
  • Vikt under 25 kg

Och ja, det betyder att man för första gången faktiskt kan ha både dubbla stötdämpare, fram och bak, och ändå hålla dig inom ramarna för det svenska regelverket. Det är en rätt ovanlig kombination och något jag verkligen uppskattar.

Smoooth

Fjädringen gör enorm skillnad här uppe i norr där grus, rötter och ojämna vägar hör till vardagen. Särkilt den sista punkten, ojämna vägar. Med en odämpad elsparkcykel så är det nästan förenat med livsfara att åka på våra vägar, då det oftast vibrerar och hoppar så mycket att man får svårt att se ordentligt.

Min Navee V40i Pro, som jag använde innan, hade 10 tums däck och fungerade dubbelt så bra än Xiaomi och deras 8 tums däck, men ingenting slår förstås 10 tums däck och fullfjädring. Jag kan garantera att den går riktigt smooooth. Det är triumfkortet för denna scooter och det som gör den så otroligt trevlig.

Jag har låtit flera vänner prova köra GT3 Pro’n och alla var överens om att den var väldigt skön att åka på ojämnt underlag. Minimalt med vibrationer och riktigt bra i skarvar och tvära skador i vägar.

L-storlek

Förutom dämpningen, som är otroligt trevlig, så har den en bred och rymlig ståplatta, vilket är något man underskattar tills man provat en modell där man står som en flamingo.

På GT3 Pro kan man stå med båda fötterna bredvid varandra utan att känna sig som en balanskonstnär, och det gör att man orkar längre turer utan problem. Att stå sidledes fungerar också bra, då GT3 Pro faktiskt har en liten ”ank-stjärt” längst bak som fungerar utsökt att vila ena foten på.

Smarta funktioner

En sak som verkligen sticker ut är att GT3 Pro är kompatibel med Apples Find My-nätverk. Det betyder att du kan spåra din elsparkcykel direkt via iPhone eller iPad om den skulle bli stulen, eller om du glömmer var du ställt den, vilket, peppar-peppar, aldrig hänt mig.

Det här är en funktion som man hoppas aldrig behöva, men garanterat är tacksam att den finns om något oförutsett händer.

Utöver det så finns det såklart den vanliga uppsättningen smarta funktioner:

  • LCD-display med realtidsinfo
  • Flera körlägen, gåläge, standard, sport
  • Blinkers för extra synlighet i trafiken
  • E-ABS med skivbroms bak, trumbroms fram
  • TCS – Traction Control System, för stabilare färd
  • App-koppling för inställningar, låsning och spårning

Premium

Många som köper en elsparkcykel för första gången tittar ofta på prislappen först. Billigare är bättre, vilket förstås kan vara sant om man tänkt utvärdera och se om elsparkcykel är något som man vill och kan anamma. Det finns förstås ingen anledning att lägga ut massor med pengar på något som man inte vet att man använder.

Jag har haft en del elsparkcyklar under åren och kan faktiskt säga att det är en otrolig skillnad mellan billigare modeller och premium modeller. Faktiskt så stor skillnad att en riktigt fin premium elsparkcykel kan få en att fastna för genren, medan en dålig, billig modell, kan göra motsatsen.

Att handla en Navee sparkcykel garanterar att du får en produkt som inte bara är genomtänkt och välgjord, utan även innehåller premium batterier. Vi pratar alltså inte om återvunna batterier som i många andra scooters, vilket är en fakta som många inte känner till.

Skillnaden är att livslängden på Navee batterier är ungefär 5 gånger längre än i många andra märken på marknaden, vilket förstås bidrar till att den totala kostnaden på fordonet går ned.

Om man vet att en scooter/elsparkcykel är något som man har användning av och kommer att använda så finns det ingen anledning att köpa en billigare och enklare modell. Det är lika bra att satsa på kvalité direkt.

Vikten av vikten och försäkringar

En Navee GT3 Pro väger ungefär 23 Kg och GT3 Max väger närmare 24 Kg på grund av sitt större batteri. Det är inte är så tungt med tanke på storlek och utrustning. Men det finns också många modeller från andra tillverkare som väger mer än 25 Kg, vilket är en magisk gräns man inte egentligen vill passera.

Låt mig förklara.

I Sverige är det helt ok att ha en elscooter som väger mer än 25 Kg, men om den gör detta så behöver man försäkring. Minst trafikförsäkring. Det finns bolag (som IF och Folksam) som även erbjuder hel och halvförsäkring på elsparkcyklar, men då får man också räkna med betydligt mer pengar.

Räkna med runt 1000 kr/år för trafikförsäkring och runt 2000 kr/år för helförsäkring. Detta pris skiljer sig säkert beroende på var man bor och hur gammal man är, men rent generellt verkar det vara dessa priser som gäller.

Det tillkommer också en del andra saker i och med att man behöver försäkringen. Exempelvis har försäkringsbolagen aktsamhetskrav. Du behöver godkända lås. Mopedlås klass B eller lås klass 3. Om du inte har det och något händer så kommer du att få betala motsvarigheten för en ny elsparkcykel i självrisk, vilket inte är idealiskt. Även med godkänt lås och andra försiktighetsåtgärder så kommer självrisken ändå att kosta runt 3000 kr, vilket jag tycker är i högsta laget.

Om du har helförsäkring och råkar ut för en olycka som skadar din elsparkcykel så är oftast självrisken runt 3500-4000 kr. Om du har en billigare modell av elsparkcykel så är det alltså lite ofördelaktigt att råka ut för något. Försäkringen kostar kanske mer än du lagt ut på själva fordonet, vilket är vridet.

Försäkringsbolag har ofta också klausuler rörande krav på hjälm för att framföra fordonet och mycket mer, vilket kan skapa förvirring och problem runt hur man får använda sitt lätta elfordon. Lagen säger en sak, men försäkringsbolagen säger något annat. I detta fall är alltid försäkringsbolagen mer strikta och hårda än lagen, vilket kan vara värt att tänka på.

Min rekommendation är därför att ALLTID välja en elsparkcykel med en totalvikt på UNDER 25 Kg. Detta gör ditt liv betydligt trevligare och pengarna du sparar på att betala försäkring kan du använda för att utrusta och underhålla din scooter varje år istället.

Intryck hittills

Hittills har jag använt GT3 Pro både på asfalt, gräs och grusvägar, och den känns stabil, tyst och bekväm. Det märks att den är byggd med kvalitet i åtanke. Den är kanske inte den lättaste elsparkcykeln jag testat, men den är fortfarande enkel att fälla ihop och ta med i bilen eller ställa i hallen. Och för att vara laglig är det imponerande hur robust den känns.

På grund av dom Svenska reglerna och lagarna runt elsparkcyklar så blir det inte alltid den bästa lösningen. Men Navee har gjort sitt yttersta med modellerna som heter ”Sweden”, där man kan vara säker på att dom uppfyller dom krav som ställs på fordonet i vårt avlånga land.

Slutsats

Om du letar efter en svenskanpassad elsparkcykel med lite extra allt, men som fortfarande håller sig inom lagens gränser, då är Navee GT3 Pro ett riktigt bra alternativ. Den är pålitlig, komfortabel, full av moderna funktioner och framför allt, laglig. Något som tyvärr inte alla elsparkcyklar där ute är, även om de ofta säljs utan att någon blinkar.

Jag kommer återkomma med en mer långsiktig recension längre fram, men första intrycket är riktigt positivt. Det känns som att GT3 Pro kommer att hänga med mig under många turer framöver, både som pendlare och som nöjesfordon.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.