Läsarfråga: Hur långt kan man egentligen köra med en Navee GT3 Pro?

Frågan kommer från Tommy, som är nyfiken på min nya elsparkcykel, Navee GT3 Pro:

“Hur långt kan man egentligen köra med en Navee GT3 Pro?”

Det är en jättebra fråga, Tommy, och något jag själv undrat över innan jag köpte den.

Efter sju dagars användning för att pendla fram och tillbaka från jobbet och lite nöjesåkning har jag nu kört totalt 16,4 kilometer, och enligt den inbyggda beräknade räckvidden har jag fortfarande omkring 20 km kvar, trots att batteriet bara ligger på 39%.

Det där låter förstås lite för bra för att vara sant, och jag har svårt att tro att den kommer upp i närmare 40 km totalt, omöjligen den 60 Km räckvidd som utlovats. Mer realistiskt känns det som att 25–30 km är en rimlig uppskattning, baserat på hur jag faktiskt har använt den.

Och det är kanske det viktigaste: hur man använder scootern spelar stor roll.

Jag har verkligen inte varit snäll mot den. Här är några exempel:

  • Jag har bogserat min son uppför branta backar när han varit på cykel.
  • Jag har kört fort, och ofta på mjukt underlag som gräsmatta och grus.
  • Jag har haft scootern “larmad” i flera timmar i sträck, för att undersöka hur mycket batteri det drar och det verkar som att systemet aldrig riktigt stänger av sig självt när det är aktiverat.

Med andra ord: det här är ingen laboratoriemätning under perfekta förhållanden. Det är verklig användning, i norrländsk terräng och med allt vad det innebär.

Räckvidd? Godkänd och realistisk

Allt sammantaget så är jag faktiskt väldigt nöjd med räckvidden. Även om Navee (och alla andra tillverkare) lovar betydligt mer än vad som upplevs realistiskt i praktiken, så tycker jag att scootern gör ett riktigt bra jobb. Jag misstänker dessutom att räckvidden kommer att bli något bättre med tiden, när batteriet har “satt sig” och allt har fått nöta in sig ordentligt.

En annan faktor som påverkar körglädjen (och uthålligheten) är stötdämparna – och här briljerar GT3 Pro verkligen. Jag har inte märkt av någon som helst utmattning i knän eller leder, vilket annars kan vara ett problem på styvare scootrar. Tack vare den bekväma dämpningen känns det som att potentialen för längre turer finns där, så länge batteriet hänger med.

Slutligen

På Tommys fråga hur långt kan man köra med en Navee GT3 Pro så är svaret “betydligt kortare än dom lovar”.

Men för min del fungerar det. 25–30 km är en ärlig siffra med blandad användning, last, backar, terräng och standby-läge aktivt. Precis som det ska vara.

Vill du bara glida på asfalt i lugn och ro? Då kanske du kommer närmare den där 40-kilometersgränsen. Men om du, likt mig, gillar att pressa utrustningen lite – då är det här en rättvis bild av vad du kan förvänta dig.

Det som gör att GT3 sticker ut är, som du säkert redan gissat, dess fjädring. Den är en otroligt bekväm scooter och jag rekommenderar den till äldre, bekvämare människor. Dom som inte vill hoppa runt som ungdomar, utan bara använda scootern som ett fordon för pendling eller för att få lite frisk luft eller smyga runt och se på naturens under.

Den är otroligt lättkörd, även för nybörjare. Accelerationskurvan i systemet är väldigt mjuk, vilket gör att trots den 1000 watt starka motorn så känns den långsam och sävlig i sitt sätt. Lite jobbigt om man är stressad, men samtidigt så bidrar det till mer säkerhet och stabilare körning.

För att komma upp i toppfarten (20 Km/t) så får man vänta i några sekunder, men det är absolut inte på grund av bristande kraft i motorn, utan hur den är programmerad att fungera. Jag önskade dock att dom olika körlägen som presenteras (walk, drive, sport) hade kunnat påverka accelerationskurvan lite mer, så att sport verkligen var sportig i sitt sätt och drive hade varit det lugna alternativet.

Navee GT3 Pro är förutom långsam och stabil acceleration dessutom utrustad med TCS (Traction Control System), vilket gör att bakhjulet inte spinner på sand eller grus vilket i sin tur gör att du tappar kontrollen. Ett väldigt trevligt system på en scooter som redan känns säkrare än dom flesta andra på marknaden.

Det enda jag känner är lite negativt är att bromsarna tar lite mjukt också. Säkert något Navee tänkt ska rädda oerfarna åkare, men jag vill gärna att bromsarna tar hårdare om det uppstår en farlig situation. Jag kommer därför att justera om dessa inom kort, innan en olycka händer. 🫢

Tack för frågan, Tommy!

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.