Ibland får jag frågor från läsare som rör ämnen jag inte riktigt behärskar, eller där jag helt enkelt vet för lite för att kunna ge ett bra svar. Då brukar jag kasta mig ut på internet och gräva efter information, i hopp om att kunna ge ett så tydligt och korrekt svar som möjligt. Det känns som det logiska att göra.
För många år sedan funderade jag på att införa olika teman, eller segment, i mina inlägg. Tanken var att jag skulle djupdyka i särskilda ämnen. Inte bara för att svara på läsarnas frågor, utan också för att få klarhet i saker jag själv funderat över, men aldrig orkat ta reda på ordentligt.
Att hitta oberoende och tillförlitlig information är dock svårare än man kan tro. En grundlig undersökning kunde tidigare ta allt från en vecka till en hel månad. Idag ser spelplanen annorlunda ut. Numera kan man använda AI för att analysera och sammanställa information från nätet på rekordtid. Men, och det här är viktigt, för att få relevant och korrekt information måste man veta exakt vad man ska fråga efter.
Så istället för att bara försöka hitta svaret, har jag börjat fokusera på hur man ställer frågan på rätt sätt. På så vis tvingas AI:n att leverera information som faktiskt stämmer överens med verkligheten. Jag har dessutom tränat upp en egen AI att inte bara söka information, utan också att källgranska och korsreferera det den hittar. Den är förstås inte 100% felfritt, ingen AI är det, men den har blivit så pass bra att jag nu kan ta mig an även ganska komplexa frågor med gott självförtroende.
Den första frågan jag valt att undersöka på det här sättet är: ”Varför vill bilhandlare köpa din begagnade bil?” Det är en fråga som två av mina läsare nyligen ställt och samtidigt något jag själv gått och funderat på. Båda våra familjebilar har på senare tid blivit ”antastade” av olika företag som velat köpa dem. Nyckelorden i deras erbjudanden verkar vara ”snabbt” och ”smidigt”.
Så sent som för några dagar sedan blev jag kontaktad av ett företag som undrade när jag kunde leverera vår Toyota Hybrid till Luleå. Betalning direkt, ett okej pris, inget att klaga på egentligen. Men när jag bad om lite betänketid var svaret att de behövde ett beslut nu direkt. Det slutade med att jag tackade nej och avslutade samtalet.
Men frågan hängde kvar: varför denna brådska? Vad är det jag missar? Det låter ju onekligen som om de har möjlighet att tjäna mycket pengar på att köpa min bil, så pass mycket att det till och med är värt att stressa kunden.
Just nu håller jag, tillsammans med min AI, på att undersöka detta djupare. Resultatet av vår gemensamma efterforskning kommer i ett inlägg imorgon.
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.
Lämna ett svar