Nu var det dags att se över vårt familjeabonnemang för mobiltelefoner. Det är en sån där uppgift man gärna skjuter upp tills det verkligen börjar kännas i plånboken, vilket det nu gjorde. Vi har haft våra abonnemang hos Tele2 i flera år. Det har fungerat bra, men på senare tid har priset smugit uppåt, nästan obemärkt. Någon tia här, någon tjuga där, och plötsligt är vi uppe på nivåer som inte känns rimliga längre.
Det var dags att agera.
Jag förstår samtidigt att Tele2 tvingats göra detta, då mitt tidigare pris, för fyra mobilabonnemang, mobilt bredband och abonnemang till smart-klockor och liknande har varit under 1000 kr, för allt. Även i mina öron, som konsument, så går den matematiken inte ihop.
Jag satte mig ner och gick igenom fakturorna. Mycket riktigt, det hade skett prisjusteringar, nästan varje månad. Inget som annonserats jättetydligt, bara små justeringar som tillsammans började kännas i månadskostnaden. Jag kontaktade kundtjänst och började titta på om det fanns något billigare alternativ.
Det visade sig att det fanns det. Men med några hakar: för att få det bästa priset på våra abonnemang behövde jag binda oss i 24 månader, och, något mindre väntat, ta emot en gratis mobiltelefon.
Erbjudandet gällde en OnePlus Nord CE 4 Lite. Ingen toppmodell, men en fullt duglig telefon. Jag hade inga planer på att byta operatör inom de närmaste två åren, så att binda oss kändes inte som något problem. Det märkliga var att själva rabatten på abonnemanget bara aktiverades om jag tackade ja till telefonen, en situation som kändes minst sagt konstig.
Till råga på allt så fick jag nu Disney+ och TV4 Play på köpet också, för 0 kr/månad under hela bindningstiden. Tjänster som jag tidigare betalat för, som nu var gratis… Vilka uppoffringar man får göra ibland…
Det känns spontant bakvänt. Jag hade hellre sett att de bara sänkte priset direkt utan att behöva skicka mig en telefon jag inte behöver. Men faktum kvarstod, om jag sa nej till telefonen skulle vi få betala mer varje månad. Tog jag emot den, sjönk kostnaden med flera hundra kronor per månad.
Det var ett lätt beslut.
Det är samtidigt väldigt lätt att tro att man blir lurad när något erbjuds “gratis”, men i det här fallet känns det snarare som att jag drog vinstlotten. Min direkta gissning är att operatören tjänar mer på att få mig att binda abonnemanget i två år än vad telefonen och abonnemangen är värda. Det ger dem stabila intäkter och minskar risken att jag hoppar till en konkurrent. Telefonen kostar dem sannolikt inte mycket i inköp, särskilt inte en modell som inte är helt ny. Samtidigt så finns det nog avtal som gör att abonnemang på Disney+ för en operatör bara är några kronor per månad. Sannolikt betalar jag ändå för tjänsterna, men indirekt.
Genom att koppla rabatten till ett “telefonerbjudande” får de dessutom det hela att kännas mer exklusivt än om de bara hade sänkt priset. Det är mer marknadsföringsknep än teknisk nödvändighet, men samtidigt något som inte ens dom som säljer tjänsterna kan förklara.
Jag tackade ja till telefonen, även om det kändes lite märkligt att ta emot en ny telefon jag inte ville ha, är jag ändå nöjd. Min månadskostnad gick ned, jag fick en telefon och två abonnemang på strömmande tjänster som vi faktiskt använder.
Kanske är det här ett vettigt tips till andra, kolla upp era abonnemang med jämna mellanrum. Det går att spara pengar, men ibland kräver det att man spelar med i operatörernas märkliga villkor.
Det viktigaste är att inte bara acceptera prishöjningarna som kommer smygande. Ibland räcker det med ett samtal, och plötsligt är det billigare att få en telefon än att inte få en.
Världen är allt bra konstig ibland, eller hur?
Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.