Aqara U200 – Låset som gick sönder…

För ett tag sedan skrev jag om vårt smartlås till hemmet som plötsligt bestämde sig för att gå i pension – utan att fråga oss först. Från att ha fungerat klanderfritt till att plötsligt stå och skorra som en gammal symaskin istället för att faktiskt låsa dörren. Det är en märklig känsla när man står där, hör hur låset jobbar, men dörren lika gärna skulle kunna vara helt olåst över natten eftersom den misslyckats med sin uppgift.

Efter lite fram och tillbaka med Aqaras support kom vi fram till att det bästa var att skicka tillbaka låset till Inet, där jag hade köpt det från början. Redan vid inskickningen fick jag beskedet att det troligen skulle behöva skickas vidare för reparation, och att det kunde ta uppemot en månad innan jag fick tillbaka det. Min spontana tanke var att det i verkligheten snarare skulle bli två månader – det brukar ju vara så med min vanliga tur när det gäller garantier och reparationer.

Men så hände något som jag knappt trodde var möjligt: Inet bestämde sig helt enkelt för att skicka ett nytt lås till mig, direkt. Ingen långdragen väntan, inga krångliga reparationsrundor – bara pang på, här är ditt nya lås. Det var så smidigt att jag nästan blev lite misstänksam. Kanske hade mina tidigare konversationer med Aqara gjort att dom ville hålla mig extra nöjd, eller så ville dom helt enkelt vara schyssta och se till att vår hemautomation kom igång igen så fort som möjligt. Föga troligt. 😅

Jag vet att Aqara har haft problem med U200 låsen, då det dykt upp många olika inlägg på nätet som vittnar om liknande problem som det vi hade. Många säger att låset hållit i 2 månader och sedan dött, när dom fått en ny så har den också dött inom 6 månader. Det bådar alltså inte gott. Även om vårt lås höll i nästan ett helt år innan det gav upp så känns det väldigt lite för en så pass dyr produkt. Men jag håller tummarna att den kommer att hålla i många år framöver, för det är ett rätt så unikt välutrustat lås med Matter stöd och jättemånga sätt att använda den på. Oöverträffat hos dom andra tillverkarna som jag tittat på.

Och ja, jag ska inte sticka under stol med att låset är efterlängtat. Inte minst för att vi slipper gå runt med nycklar i fickan och oroa oss för vem som glömt sin hemma. Barnen kan låsa upp dörren med sina telefoner, eller ännu enklare – med ett fingeravtryck. Smidigt, snabbt och utan risk för borttappade nycklar som kräver att man står och ringer låssmeden för dyra pengar.

Mina förhoppningar är att den nya U200-modellen jag fått nu är utrustad med en uppdaterad och mer hållbar växellåda, så att det gamla problemet inte uppstår igen. Det vore nämligen väldigt trist att behöva börja kika på en dyrare Yale-lösning bara för att få något som håller längre. Förhoppningsvis slipper vi det – och kan istället njuta av ett lås som gör exakt det det ska: hålla tjuvar ute och göra vardagen enklare för oss som bor här.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.