Volvo mot Renault?

Det är sällan man får chansen att köpa en ny bil och dessutom spara pengar. I mitt fall så bytte jag bort min kära Volvo XC70 D5 Polestar 2011 mot en Renault Clio Lozenge. I dom flesta fall så gissar jag att många lyfter på ögonbrynen och undrar vad tusan en ”Lozenge” är för något, men det är faktiskt inte konstigt om du aldrig hört talas om en.

Vad är Lozenge? 
Kortfattat kan man säga att Lozenge är en Renault Clio i begränsad upplaga, endast 200 är tillverkade, 100 vita och 100 svarta. Designen är framtagen i en tävling bland studenter från Berghs School of Communications i Stockholm. Studenterna har skapat koncept, design och gett namn till denna specialversion. Istället för att dom satsat på en motor med massor av hästkrafter så gömmer det sig en högteknologisk trecylindrig bensinmotor på 0,9 liter under huven. Med hjälp av turbo ger den 90 hästkrafter och förbrukningen ligger på ca 0,4 liter per mil.

Mindre motor, mer styrka
För att vara en tre-cylinders motor går den osedvanligt mjukt med väldigt diskret stämma. Under jämnt gas­pådrag är det svårt att höra att det är en trecylindrig motor. Motorn drar vibrationsfritt från 1 300 varv, och från 2 500 varv börjar det röra på sig ordentligt. 0-100 km/tim ligger på ca 12 sekunder (Volvo XC70 D5 Polestar ligger på ca 9 sekunder). Eftersom tjänstevikten ligger på ca 1200 kg så känns den inte orkeslös eller hopplös vid omkörningar. Det är den första modellen att utrustas med den nya motorn men gissningsvis får vi få se den i en rad Renault-modeller framöver.

R-Sound Simulering
För att kompensera för den diskreta motorn så har Lozenge även R-Sound, som gör att man kan ”skräddarsy” motorljudet genom bilens multimediasystem och sub-basar, och det fungerar faktiskt väldigt bra. Mycket i hur man upplever en bil beror på motorljudet, visade det sig till min förvåning. Det är löjligt enkelt att tro att man sitter i en bil med betydligt större motor via detta system. Se nedan för exempel på hur R-Sound simulerar ljudet från en Clio V6 Turbo (vrid upp volymen).

https://youtu.be/EgMojEOvdw0

Om du vill ha fler (och bättre) exempel på R-Sound och hur det fungerar så rekommenderar jag att du letar på YouTube. Notera dock att inget du tittar på kan jämföras med den verkliga upplevelsen i bilen, man blir verkligen ”lurad” av R-Sound systemet.

Förutom den lilla turboladdade motorn så har Lozenge:

  • 17″ aluminiumfälgar i svart med polerad framsida
  • Mörktonade rutor bak
  • 4-dörrars design med dolda handtag bak (ser 2-dörrars ut)
  • Kromade fönsterlister
  • Elinfällbara backspeglar
  • Komfortstolar med läderklädsel
  • Mittarmstöd fram med förvaring
  • Aluminium växelspaksknopp (iskall på vintern =)
  • Parkeringsradar bak med kamera
  • Exteriört krompaket samt sidoskyddslister i karossfärg
  • R-Link multimediasystem: 7″ pekskärm, digitalradio 4x35W, TomTom navigering, Bluetooth, R-Sound och mycket mer.
  • LOZENGE-design på taket, backspegelkåpor och golvmattor
  • LOZENGE-instegslister i polerad krom finish, numrerade (1-200).
  • LOZENGE-emblem på framskärmar

Storleksskillnaden
Att gå från en Volvo XC70 till en Renault Clio är en omställning, som du kanske förstår. Men då både jag och min fru faktiskt föredrar mindre bilar framför större så tycker vi att bytet var riktigt bra. Våra barn är tillräckligt stora för att sitta framåtvända (på kudde) och därför är det inga problem med utrymmet i baksätet, som sedvanligt är anpassat för mindre personer eller barn.

Besparingar på alla fronter
Det som gjorde att jag bytte bort Volvon var att jag ändå främst kör firmabil om dagarna. Det är endast på helger och väldigt få tillfällen som jag kör med min privata bil överhuvudtaget. Vi bor några hundra meter från mataffären och barnens skola finns några hundra meter bort ytterligare. Min fru går alltid till jobbet på morgonen och föredrar detta då hennes jobb bara är ca 1 km bort. Även jag tar gärna en promenad om jag ska någonstans inom samhället.

Detta gör att en Volvo XC70 D5 bara är en gigantisk pengaslukande pappersvikt i garaget. Skatt, försäkring och lån ska betalas oavsett om man använder bilen eller inte.

Bränsleförbrukningen var aldrig ett problem för mig, men att köpa en bil som kostar en fjärdedel i försäkring, en sextondel i skatt och tar hälften så mycket bränsle, det är aldrig en nackdel. Dessutom är det 5 års nybilsgaranti och 3 års gratis service på bilen, vilket faktiskt är värt en hel del pengar.

Nackdelarna och fördelarna
Att gå från en ”storsvensk” till en liten Fransk bil är givetvis inte bara positivt. Allt blir trängre och bullrigare. Omkörningar som tidigare gått smidigt måste planeras långt i förväg. Trots Clions långa axelavstånd så har den inte en chans i komfort jämfört med en XC med lång fjädringsväg och dubbelt så stor vikt. Automatlådan från Volvon kommer också att saknas, men då det inte finns en Lozenge med det alternativet så får man acceptera läget.

Dom få nackdelarna till trots så är jag väldigt positiv till bytet. Pengarna jag tjänar kan gå till andra projekt och då jag som sagt har nybilsgaranti och gratis service så ser jag fram emot bekymmersfritt ägande. Den största fördelen för mig personligen är dock att jag kan lämna in bilen på verkstad överallt där Volvo finns, vilket betyder i princip var som helst i Sverige. En trygghet som är betydligt större än det låter.

Tidigare har jag ägt bilar som krävt att jag transporterat dom minst 30 mil för att få något fixat, en process som försvåras om bilen i fråga inte går att köra. Att ha mindre än 2 km till närmaste serviceverkstad och ”bara” 10 mil till professionell märkesverkstad är något som är fruktansvärt bekvämt och något som garanterat underskattas av dom flesta bilköparna.

Mer inom kort
Då detta uppenbart är min initiala upplevelse med Renault Clio Lozenge så kommer jag att uppdatera med mer när jag fått erfarenhet. Men så länge inget överraskande händer så har jag svårt att se vilka problem som kan uppenbara sig.

Redan i helgen planerar vi familjens första långfärd med bilen, vilket säkert kommer att visa var problemen finns, om det finns några. =)

På återseende & ha en bra dag.