Tele2 – Vad händer?

Den senaste tiden har Tele2 haft lite störningar på mobilnätet, vilket ungefär 80% av alla kunder i Sverige upptäckte. För mig och min familj, som alla använder Tele2, påverkade dessa störningar ganska så mycket. Det verkar ha löst sig till den största delen nu, så det är vatten under bron. Däremot så upptäckte jag en sak igår som jag inte riktigt gillade.

Eftersom jag har Tele2 Unlimited överallt så brukar jag inte tänka så mycket på hur mycket data jag använder. Dock har Tele2 en inbyggd spärr vid 50 GB, eller kanske inte en spärr, men man får en varning om att man förbrukat mycket data och måste skicka ett meddelande med ”TOPUP” till Tele2 för att aktivera anslutningen igen. Ingen stor sak och kanske en bra sak om man råkar ut för någon som tagit över ens anslutning.

Igår fick jag ett sånt meddelande, men det gick inte att svara med ”TOPUP” längre. Min telefon funderade en lång stund och sedan fick jag bara ”det går inte att skicka meddelandet!” Förvirrad över situationen så startade jag om telefonen, provade svara på detta SMS till Tele2 via min MacBook istället, även via min iPad. Ingenting fungerade.

Det tog faktiskt över 20 minuter innan jag tänkte på att kolla kontaktinformationen från den som skickat meddelandet från början. Det stod ”Tele2”, precis som vanligt, men detta var inte min sparade kontaktinformation utan ett SMS-utskick där man själv kan välja vad som ska stå som avsändare. Tele2 hade alltså skickat mig ett meddelande om att jag måste skicka ”TOPUP”, men från ett icke-existerande nummer som inte går att svara på. Väldigt konstigt, men samtidigt så fungerade ju inte min Internet-anslutning, så jag tvivlade inte på att det verkligen var Tele2 som skickat meddelandet.

Lösningen var att skicka ett SMS till Tele2 som jag sparat på min telefon och inte Tele2 som skickade ut meddelandet. Förvirrande, eller hur? Men det slutar inte här. Tele2 har gormat till processen ytterligare. Jag fick nämligen inget svar från deras aktiveringstjänst på mitt meddelande. I normala fall så får man ett ”Tack!” efter lyckad upplåsning. Ingenting dök upp hos mig. Faktum var att trots lyckat utskick så aktiverades inte min anslutning.

Till saken hör att när min dataanslutning på mobilen slutar fungera och spärras, så slutar även den mobila anslutningen för vårt WIFI hemma att fungera. Alla enheter, TV apparater och annat som är uppkopplat mot det lokala nätet slutade således att fungera. Det tog inte många minuter före smärre panik utbröt hos mina söner, men eftersom Tele2 vägrade att svara på mina upplåsningsförsök så fanns det ingenting jag kunde göra.

Efter drygt en timmes gormande så började jag starta om alla anslutningar och mobiler, för att försöka tvinga Tele2s enheter att reagera. Precis när jag tänkte ge upp så började anslutningen att fungera igen. Fortfarande inget svar från Tele2 och helt utan verifiering. Eftersom upplåsningen enbart gäller 5 GB data innan frågan kommer igen så satte jag igång en stor nedladdning, för att tvinga fram situationen igen. Trots över 27 GB dataöverföring så dök inget meddelande upp från Tele2 och allt tuffade på som vanligt.

Eftersom det var kväll så gick vi och la oss och tänkte inte mer på detta. På morgonen när jag vaknade så fanns det dock massor av felmeddelanden på min telefon. Det fanns inget Internet på det lokala WIFI nätet längre och när jag kontrollerade alla accesspunkter så saknade dom mycket riktigt Internetanslutning. Normalt sett så nollas Unlimiteds datamätare hos Tele2 klockan 00.00, så jag borde ju ha fått 50 GB spärren nollad under natten, men inte det. Efter omstart av alla telefoner och mobila 4G modem så började dock nätet att fungera igen.

Problemet för mig är att jag inte alltid finns på plats hemma när denna gräns uppstår. Det kan hända när jag är långt hemifrån. Om jag inte har Internet hemma så kan jag inte komma åt att starta om enheterna och således kommer ingenting igång hemma igen. Då jag använder HomeKit och fjärrstyr det mesta där hemma så slutar många enheter att kommunicera. Som tur är så fungerar alltid HomeKit lokalt, så dörrlås och liknande borde ändå gå att styra om man är på plats, men det går inte att fjärrstyra något.

Hur som helst har jag aldrig haft dessa problem tidigare. Det är något hos Tele2 som antingen fortfarande buggar i systemet, eller så har dom byggt om hur systemet fungerar av någon anledning. Jag kan förstås inte uttala mig om detta är en ren tillfällighet, eller om det är tänkt att fungera på detta aningen irriterande sätt i framtiden. Jag kommer nog att upptäcka det inom kort.

Jag har kontaktat Tele2 för kommentarer, men jag har inga förhoppningar att dom kommer att kunna svara på något. Det blir nog ingen uppdatering till detta inlägg på grund av detta.

Om du har Unlimited och ”slår i taket” så får du gärna kommentera om du råkat ut för samma som mig, eller har problem att låsa upp anslutningen. Det är intressant att höra om fler än jag upptäckt denna potentiella bugg.

Ha en riktigt bra dag så hörs vi snart igen.