man in helmet getting on moped

”Regelverk för elsparkcykel”

Jag har fått in en läsarfråga från Anders, som har en fråga rörande elscooters. Han skriver så här:

”Med dina regler: Vad är det som motiverar en 3 år lägre åldersgräns på elsparkcykel jämfört med moped klass 1? Är genuint intresserad då jag vill förstå hur jag skall förhålla mig till elsparkcykel och mina barns förfrågningar. 

Jag själv ser moped klass 1 som ett säkrare alternativ för barn då mopeden i sig är ett större fordon och syns bättre. Elsparkcykel med samma hastighet, högre acceleration bör ge ett mer svårkontrollerat beteende. I min värld är det högre risk och bör snarare ha högre eller åtminstone samma åldersgräns som moped. Jag ser inte anledningen till att elsparkcykeln lämpar sig bättre till yngre barn? Men som sagt, jag är genuint nyfiken på motiveringen och vill gärna förstå mer hur du resonerar”.

Det första jag reagerade över var ”med dina regler” som att jag har egna regler för elsparkcykel, vilket förstås inte är korrekt. Reglerna som gäller är max 20 km/t och max 250 watt motoreffekt. Barn under 15 år måste ha hjälm, över detta så är det rekommenderat men inte ett krav.

När jag rannsakade mitt minne så skrev jag 2023 att i ett förslag från Transportstyrelsen så rekommenderade dom ökad effekt för elscooters, men i övrigt bibehållna regler, något som jag står bakom. Jag gav då ett förslag på hur jag skulle vilja att regelverket för elscooters såg ut. Nämligen:

  • Max hastighet 25 Km/t
  • Ingen max effekt på motorn
  • Förespråkande av hjälm, tvång upp till 15 år
  • Åldersgräns 12 år – förutom i vuxens sällskap
  • Promillegräns 0,5
  • Ej tillåten på gångbana förutom i gånghastighet
  • Tillåten på cykelbana
  • Tillåten på vägbana om cykelbana saknas

Jag kommer att utgå från att det är detta Anders fråga baseras på. 😊

Om vi då återgår till frågan vad som motiverar 3 år lägre åldersgräns på elsparkcykel jämfört med Moped klass 1, så det finns för närvarande ingen åldersgräns för elscooter i Sverige. Det är samma åldersgräns som för en vanlig cykel, så länge den är laglig förstås. Man kan med andra ord skicka en 3 åring på elscooter i trafiken, något som jag hoppas att ingen förälder skulle tillåta.

Jag föreslog därför en lägsta gräns vid 12 års ålder. I den åldern har dom flesta mognat tillräckligt för att kunna ta sig fram på ett säkert sätt i trafiken. Detta är förstås något som föräldrar måste ta eget ansvar för i slutänden, men om ens barn cyklat till skolan i några år så har dom troligen fått tillräcklig erfarenhet av vägarna och trafiken för att åka elscooter utan vuxens sällskap längs samma vägar. Detta kommer förstås att skilja sig mycket mellan olika barn och måste vara ett ansvar som föräldrar måste ta.

Om man följer med och går igenom trafikregler längs vägen som ens barn ska färdas, så blir det betydligt säkrare, vilket då skulle kunna motivera att åka elscooter vid lägre ålder, med vuxet sällskap.

I många andra europeiska länder så finns det åldersgräns som oftast är på 16 år för att få åka elscooter i trafiken. Det ställs dock inga krav på körkort eller liknande erfarenhet, i likhet med Svenska lagar.

Det finns även ”barn-elsparkcyklar” som har en maximal hastighet på 14 km/t, för att göra den säkrare för just mindre barn. Tyvärr så brukar föräldrar inte ta vara på dessa modeller, utan köper stora elscooters anpassade för vuxna människor istället, vilket förstås gör situationen farligare. Dessa har oftast höga styren och större batterier, vilket gör att dom väger mer än barn-varianterna. Många barn varianter har betydligt mindre motor än 250 watt, för att förhindra att det blir för kraftig acceleration. Jag vill understryka att barn-scooters sällan är tänkta att åkas på trafikerade vägar med, även om det rent tekniskt är lagligt.

Nu återgår vi till grundfrågan igen och tittar på skillnaden mellan moped klass 1 och elsparkcykel. Till att börja med så är det krav på körkort för Moped klass 1, AM klass. För att ta ett sådant körkort så måste man vara minst 15 år gammal. Den kräver försäkring och man får skjutsa på mopeden, vilket ställer betydligt högre krav på föraren än om man är ensam. Man får INTE skjutsa på en elscooter, trots att många mindre barn har en tendens att göra detta rätt så ofta.

Moped klass 1 får framföras i 45 Km/tim, vilket i grova drag är dubbelt vad elscooters får framföras i, men även 20 Km/t snabbare än jag rekommenderat som ny maxgräns för elscooters. Saken är den att en moped klass 1 väger betydligt mer än en elscooter. Elscootern väger normalt sett under 20 Kg för en vuxen modell, under 10 Kg för en barnmodell.

En moped klass 1 väger lite olika, med ett snitt på cirka 85 kg (jag kollade några modeller), vilket är ungefär 4 gånger mer än en elscooter (för vuxna) och runt 8 gånger mer än en barnscooter. Den ökade vikten, samt att man åker måste åka på trafikerade vägar med mopeden, gör att allvarligare olyckor lättare händer än med en elscooter som färdas på en avsedd cykelbana. Man får INTE köra med en klass 1 moped på cykel eller gångbanor.

Som oskyddad fotgängare så kan jag säga att jag hellre blir påkörd av en elscooter i 20-25 Km/t än en Moped klass 1 i 45 Km/t, då chansen är att skadorna blir betydligt allvarligare av mopeden. En elscooter är betydligt smidigare att navigera med, på gott och ont.

Vad man väljer att ens barn åker på i trafiken är ju upp till föräldrar att välja. Moped klass 1 gör att man behöver teoretisk och praktisk kunskap om trafikregler och olika trafiksituationer, för att få ett körkort. Ett ypperligt tillfälle att ens barn tar ansvar och lär sig något som behöver kunna resten av livet. I och med att cykel-vett-och-etikett inte lärs ut av skolorna längre (i alla fall där jag bor) så ställer förstås elscooter krav på att föräldrarna lär sina barn vad som gäller och har egna ”teoriprov” för att bedöma lämpligheten i att ens barn färdas på ett sådant fordon.

Även om många tycker att elscoooter är en ”leksak för barn” så kvarstår faktumet att bilar är hårda och barn är mjuka. Frågan om hur skyddad man är på en elscooter har varit i ständig debatt, men rent krasst skadar man sig nog lika mycket eller mer om man ramlar av en moped i 45 Km/t som en elscooter i 20-25 Km/t. Potentiellt kan man dessutom skada sig mindre på elscootern då den inte gör lika ont att få över sig om den skulle komma glidande, eller att man klämmer sig under fordonet.

För att sammanfatta det jag skrivit om här ovan så:

  • En klass 1 moped färdas i max 45 Km/t
  • En scooter får max gå 20 Km/t (25 enligt mitt förslag)
  • En klass 1 moped färdas på trafikerade vägar
  • En scooter färdas på cykelvägar och gångvägar, ofta i närheten av trafik
  • En klass 1 moped kräver körkort och ställer krav på teoretisk och praktisk kunskap
  • En scooter kräver ingenting för att få framföras i trafik förutom hjälm
  • En klass 1 moped väger runt 4 gånger mer än en scooter, vilket påverkar mobiliteten, bromssträckor och smidighet, men ökar så klart stabiliteten och ”trögheten” i maskinens rörelser.
  • En scooter är smidigare, men ställer högre krav på underlag och teknik för att kunna framföras säkert. Har väldigt låg stabilitet men jättestor mobilitet och väldigt kort bromssträcka med rätt teknik.
  • Jag tror inte att man är mer skyddad på en moped, då det man har framför sig knappast kan fungera som dämpande faktor och dessutom färdas man som sagt i nästan dubbelt så hög hastighet.

Moped klass 2 (II)
När jag ser att Anders skriver ”samma hastighet” och ”kraftigare acceleration” så tänker jag att det möjligen är skillnaden mellan Moped klass II (2) och elscooters som frågan avser, vilket är lite mer komplicerat. Där är hastighetsbegränsningen 25 Km/t, precis som mitt förslag för elscooters. Dock kräver klass 2 mopeder fortfarande körkort, vilket gör att den troligtvis är säkrare rent förarmässigt. Moped klass 2 kräver försäkring (vilket inte Elscooters kräver) och det är krav på hjälm.

Moped klass 2 får framföras på cykelvägar, om det inte är förbud mot mopeder, vilket det ofta är. Om så är fallet så tvingas man ut med en moped som går 25 km/t på en trafikerad väg och utsätts för ännu större risker än med klass 1 mopeder, som i alla fall klarar av att hålla ett visst trafik-tempo.

Jag önskar att det fanns något som talade för att man som förälder skulle rekommendera en elscooter över en moped klass 2, men har svårt att se en klar fördel, förutom på ett område. En elscooter är ett otroligt kompakt och smidigt fordon som går att bära med sig, något man inte gör med en moped. Om man bor i lägenhet så är det enkelt att fälla ihop och skicka en elscooter under sängen eller skrivbordet, något man inte gör med en moped.

Det knasiga med elscooters
Det som är lite ”skevt” när det gäller elscooters, där mopeden har en fördel, är just skickligheten som krävs av föraren. Att åka elscooter ställer högre krav på föraren och utbildning existerar inte i dagsläget. Den som vill bli duktig på elscooter får lära sig själv och kanske titta på YouTube efter instruktionsfilmer, på gott och ont. En moped klass 1-2 kräver utbildning, både teoretisk och praktisk. Där får man lära sig av professionella utbildare som lär ut tekniker för att bromsa säkert, hålla rätt avstånd och sköta sig i trafiken.

Jag skriver att åka elscooter är mer tekniskt krävande än att åka en moped klass 1-2 av en anledning. En elscooter är känsligare för gropar och dåligt underlag, man måste vara ständigt uppmärksam på var man åker och medveten om tyngdpunkter och krafter som påverkar fordonet. Den ställer höga krav på att föraren förstår hur man bromsar kraftigt utan att flyga över styret, lite som på en cykel. Frågan är hur många barn som har intresset att lära sig att åka sitt fordon rätt, medan moped-åkaren inte har något val om dom vill få ett körkort.

Det finns förstås elscooters och elscooters. Vissa har ABS system och tekniska lösningar för att göra färden mer säker. Även om man har en dålig teknik så kan alltså fordonet hjälpa till, till viss del. Rent tekniskt så ställs det högre krav på föraren av en elscooter, alltid.

Det har pratats om att införa ett förarbevis för elscooters och andra personliga små elfordon (PEV), vilket skulle förändra allt, men i Sverige så anser man att klasserna cykel och moped är allt som behövs. Det kommer säkert att bli ändringar snart, men då elscooters är väldigt nya fordon och lagen arbetar långsamt, så tar det nog några år till. 😅

Slutligen
För mig, personligen, så är elscooter ett givet val. Den är smidigare, lever inte om och jag kan färdas trivsamt i mina 20 Km/t i princip överallt utan att störa övrig trafik. Om jag har den till jobbet så kan jag utan problem fälla ihop den och ställa den på kontoret under dagen, så slipper den både regn och stöldrisker. Detta är förstås en rent praktisk lösning för mig. En moped är bekvämare att åka långt med, enkel att tanka på macken när det är dags och erbjuder ofta betydligt bättre acceleration, vilket faktiskt bidrar till trafiksäkerheten. Just därför vill jag gärna att lagen på 250 watt motoreffekt på elscooters ändras snart, så att vi också kan ta oss säkert över korsningar utan att känna oss i vägen.

I slutänden är det man själv som förälder som måste väga för och nackdelar mot varandra innan man tar ett beslut. Allt beror på barnets mognad, det generella trafikvettet och geografiska förhållanden.

Min 13:åriga son har en elscooter sedan flera år tillbaka som han åker på lite då och då. Han föredrar dock att cykla eftersom det ger mer motion och faktiskt är roligare enligt honom. Moped har aldrig kommit på tal, eftersom det ställer högre krav och inte erbjuder honom några fördelar gentemot att cykla. Alla har olika förutsättningar och jag kan mycket väl tänka mig att barn med längre väg till kompisar och skola nog skulle föredra att åka klass 1 moped istället för elscooter eller vanlig cykel.

Att välja mellan dessa fordon är tyvärr inte frågan om svart eller vitt, det är en gråzon som kräver mycket eftertanke för att det ska bli rätt. Det viktigaste är att fordonet, oavsett om det är en moped eller elscooter, är laglig för trafik. Att köpa en elscooter eller moped till ens barn som inte är laglig är förenat med livsfara och kommer troligen inte att sluta bra.

Hoppas att detta besvarade din fråga, Anders. Annars är det bara att höra av dig igen.

Ha en riktigt bra dag.